Valdžiai priešinasi kūną darkančiais metodais
Nors Piotras Pavlenskis save kukliai vadina „tiesiog atsakingu piliečiu“, o ne performanso meno atlikėju, jo pasirodymai šokiruoja visą pasaulį ir veda iš proto Rusijos pareigūnus. Bene labiausiai vaikinas išgarsėjo 2012-aisiais, kuomet prasidėjus teismo procesui dėl „Pussy Riot“, šis iš solidarumo užsisiuvo lūpas pačioje Sankt Peterburgo širdyje.
Po metų P.Pavlenskio vardas pasklido dar plačiau. Policijos dienos metu maištininkas Raudonojoje aikštėje išsirengė nuogai ir prie šalto grindinio ilga vinimi prisikalė sėklides. Suglumę pareigūnai apklojo jį antklode ir iškvietė greitąją pagalbą, o vaikinas vėliau šį įvykį paaiškino taip: „Tai yra moderniosios Rusijos apatijos, politinio abejingumo ir fatalizmo metafora.“
2014-aisiais menininkas vėl nustebino Rusiją. Protestuodamas prieš šalyje galiojančius sovietinius metodus, kai su politiniais priešais susidorojama uždarant juos į psichiatrinę ligoninę, P.Pavlenskis nuogas užsliuogė ant vienos tokių klinikų ir sėdėdamas ant stogo krašto didžiuliu peiliu nusirėžė ausies spenelį. Nors jo kaklu sruveno kraujas, vaikinas išliko itin ramus.
Atsidavė žirklėmis ginkluotai publikai
Japonų kilmės menininkė Yoko Ono garsėjo ne tik santuoka su ekstravagantiškuoju „bitlu“ Johnu Lennonu, bet ir susimąstyti priverčiančiais performansais. Vienas tokių vadinosi „Cut Piece“, kuomet ant grindų atsiklaupusi menininkė greta savęs padėjo žirkles ir pakvietė žiūrovus jomis karpyti artistės drabužius.
Iš pradžių nurėždavę tik po skiautę, vėliau gerokai įsidrąsino – nuo liemenėlės petnešų nukirpimo performanso dalyvį sustabdė tik iš salės pasigirdęs moteriškas balsas.
„Cut Piece“ lig šiol laikomas vienu ryškiausių „Fluxus“ srovės darbų, kadangi Y.Ono pasirodymo metu riba tarp meno ir gyvenimo tarsi išnyko. Be to, menininkės bandymas parodyti, kokią žalą daro pasyvus agresyvaus veiksmo stebėjimas, buvo išpildytas su kaupu: performanso Japonijoje metu vyras sugriebė žirkles tarsi mėgindamas Y.Ono nudurti, tačiau salėje sėdintys žiūrovai išliko ramūs ir nė nebandė jo sustabdyti.
Pietums – savo paties organai
Japonų virtuvės šefas ir menininkas Mao Sugiyama pasaulio naujienų portalų dėmesį atkreipė 2012-aisiais, kai išreikšdamas palaikymą aseksualams panoro, jog jam būtų pašalinti lytiniai organai.
Jų paragauti galėjo tik šeši, po 250 dolerių susimokėję gurmanai.
Amputuotos kūno dalys tapo neįprasto performanso dalimi – M.Sugiyama surengė banketą, kuriame organai buvo patiekti kaip gardūs delikatesai. Tiesa, jų paragauti galėjo tik šeši, po 250 dolerių susimokėję gurmanai.
Nors vienas iš „rezervavusiųjų“ valgį taip ir nepasirodė, renginys pritraukė daugybę smalsuolių. Nenuostabu, jog toks sumanymas sulaukė milžiniškos pasipiktinimo bangos, tačiau organizatoriai rado pasiteisinimą – Japonijoje nėra įstatymų, draudžiančių kanibalizmą.
Religijos atspindys – kruvinos orgijos
Kontroversiškasis austrų tapytojas Hermannas Nitschas geriausiai atpažįstamas kaip performanso menininkų grupės „Orgijos paslapčių teatras“ lyderis.
Ekstravagantiški artistai surengė daugiau nei šimtą ritualinių pasirodymų, kuriuose netrūko smurto ir nuogybių: prikalimo prie kryžiaus, gyvūnų skerdynių, kuomet visur aplink ištampomi jų viduriai, bei maudynių kraujo voniose, o visoms šioms „pramogoms“ akomponavo bažnyčios varpų skambesys.
Nors kruvinos scenos pykdė pamaldžiąją visuomenės dalį, H.Nitscho šalininkai teigė, jog tokie performansai – tikėjimo satyra, tų pačių religinių ritualų atspindys, tiesa, gerokai hiperbolizuotas. Beje, paskutinis pasirodymas vyko ne taip ir seniai – 1998-aisiais.
Šūviais įrodomas atsidavimas
Amerikiečių menininkas Chrisas Burdenas teigė, jog besibaigiant Vietnamo karui smurtas nieko nebestebino. Neapsikentęs tokios situacijos, nusprendė apie problemą kalbėti radikaliu būdu – paprašė draugo šauti į jį. Tiesa, kulka turėjo kliudyti tik rankos šoną, tačiau dėl bičiulio netaiklumo perskrodė visą galūnę.
Tiesa, kulka turėjo kliudyti tik rankos šoną, tačiau dėl bičiulio netaiklumo perskrodė visą galūnę.
Nors šūvis buvo suplanuotas, Ch.Burdenas atrodė gerokai nustebęs ir ištarė: „Tai – bjauru. Mano rankoje atsirado smilkstanti skylė.“
Anot menininko, savo pasirodymo metu jis amerikiečiams pademonstravo, kaip iš arti atrodo pašautas žmogus ir priminė, jog šūviai aidi ne tik TV ekrane, bet ir realiame gyvenime.
Tuo tarpu kritikai prasitaria, jog tokiu rizikingu būdu Ch.Burdenas siekė įrodyti, kad menui atsiduoda visu 100 procentų.