Kaip jums kilo idėja sukurti stalo žaidimą „Metų laikai“?
Miglė: Kiekvieną dieną dirbdamos su vaikais ieškome būdų, kaip žinias perteikti žaidimo forma. Rinkoje siūloma nemažai įvairių priemonių, stalo žaidimų ir kt., tačiau dažnai atrodo, kad kažko trūksta, vis ne tai, ko reikia. Galvoje visada buvo daug idėjų, kai ką įgyvendindavome epizodiškai savo darbe, tačiau reikėjo tai susisteminti. Taip ir gimė stalo žaidimas – mūsų nuomone, geriausias būdas apibendrinti įgytas žinias ir išlaisvinti kūrybiškumą visuose amžiaus tarpsniuose.
Kam skirtas šis žaidimas?
Asta: Šis stalo žaidimas skirtas žaisti ne tik grupėje ar klasėje. Jis puikiai tinka ir ramiam šeimos vakarui ar smagiai kelionei. Rekomenduojama įtraukti vaikus nuo 5 metų, tačiau ir mažesni gali žaisti kartu. Klausimai nebus per sunkūs mažiausiems, o ir vyriausieji galės patikrinti savo žinias. Kūrybiškos užduotys suprantamos taip pat kiekvienam.
Papasakokite apie savo žaidimą plačiau. Kuo jis išskirtinis?
Asta: Rengiant šį stalo žaidimą buvo apgalvota, ką vaikai mokosi priešmokykliniame ir pradiniame amžiuje. Skirtingo amžiaus žaidėjai vienodai neatsakys į tą patį klausimą, tačiau tai bus nebūtinai neteisinga – mezgasi ryšys tarp žaidėjų, formuojasi supratimas apie tai, ką žinau, o ką dar turiu sužinoti. Taip pat tai nėra vien žinių patikrinimas. Žaidimai su ristuku ir ėjukais patinka visiems. Net ir nežinodamas visų atsakymų žaidėjas gali pasikliauti sėkme ir tapti metų valdovu. Dar vienas išskirtinumas – galimybė žaisti kelionėje nenaudojant žaidimo lentos.
Kas jums, kaip pedagogėms, buvo svarbu kuriant žaidimą?
Asta: Pirmiausia, žinoma, edukacinė nauda. Tai ne tik žinių patikrinimas, bet ir mokymasis vienam iš kito. Taip daug smagiau, nei vien klausyti pasakojimų. Šalia gamtos stebėjimo ir pamokų netradicinėje aplinkoje, stalo žaidimas – kaip papildomas ugdytojas.
Miglė: Taip pat svarbu parodyti, kad mokytojas nėra vien žinių perdavėjas. Jis gali būti ir kūrėjas. Mokytojai už klasės durų ir stalčiuose slepia neįtikėtinų paslapčių. Jas parodžius dienos šviesoje gali įvykti stebuklas. Mums buvo svarbu sudėti savo idėjas į stalo žaidimą. Tikimės, kad tai paskatins ir kitus mokytojus ieškoti galimybės įgyvendinti savo idėjas.
Kokius privalumus vaikams suteikia stalo žaidimai?
Asta: Žaisdami stalo žaidimus vaikai linksmai ir turiningai praleidžia laiką ir net nepajunta, kad mokosi. Bendraudami su kitais žaidėjais pasitikrina jau turimas žinias ir jas praplečia. Atsakymai į klausimus, užduotys, situacijos – tai ne tik kūrybiškumo išlaisvinimas. Tai ir kvietimas diskusijai, tiesos paieškoms. Taip pat tai kokybiškas laikas su draugais ar šeima – žaidimas skatina klausyti, palaukti, nepertraukinėti, sulaukti savo eilės, priimti savo pergalę kaip pasiekimą ar pasidžiaugti kito laimėjimu.
Ar žaidimo procesas – tinkama forma edukuoti vaikus? Ką sako jūsų patirtis?
Miglė: Žaidimas pagrindinis būdas mokytis ikimokykliniame ir pradiniame amžiuje. Tai natūrali veikla, kuri susijusi su protinių gebėjimų lavinimu ir emocinio intelekto tobulėjimu. Iš patirties žinome, kad žaisdami vaikai greičiau atpažįsta raides, greičiau išmoksta sudėti ir atimti, geriau supranta gyvenimiškas situacijas, lengviau sprendžia kylančius sunkumus. Todėl pačios nuolatos ieškome įvairių būdų, kaip paįvairinti ugdymo procesą. Kai kurie būdai pasiekia mūsų vaikus ir mokinius kaip pačių pagamintos priemonės. Prie kitų praleidžiame daugiau laiko ir galime pasiūlyti pedagogų bendruomenei.