Dar prieš pagrindinį vakaro spektaklį vilniečiai ir miesto svečiai buvo kviečiami į Katedros aikštę. Veikiausiai ne vienas jų kraipė galvą, ką čia veikia didžiulis ryškiai raudonas konteineris. Neįprasta erdvė šiuolaikinio šokio spektakliui, tačiau būtent čia dvi dienas iš eilės – vakar ir šiandien – rodomas po dvejų metų derybų į šiųmetį „Naująjį Baltijos šokį“ atvežtas prancūzų kūrėjų Satchie Noro ir Silvaino Ohlo šokio spektaklis „Origamis“. Jei neteko jo išvysti vakar, turite unikalią progą tai padaryti šiandien. Kaip sako festivalio vadovė Gintarė Masteikaitė, tai yra dovana miestui – spektaklis nemokamas, o svečiai iš Prancūzijos, jei neužklups smarkus lietus, šiandien 16.30 val. visų lauks Katedros aikštėje!
Kiek vėliau šokio dvasia užliejo ir sostinėje esančią Menų spaustuvę – ketvirtadienio vakarą čia rinkosi festivalio „Naujasis Baltijos šokis“ svečiai, lietuvių ir užsienio šokėjai ir choreografai, šokio kritikai, anksčiau į festivalį atvykę jo dalyviai iš užsienio, kurių pasirodymai dar tik laukia.
Vakarą vainikavo iš Žaliojo Kyšulio salų kilusios išskirtinės kūrėjos, daugybę tarptautinių apdovanojimų susižėrusios Marlene Monteiro Freitas spektaklis „Iš dramblio kaulo ir mėsos – skulptūros irgi kenčia“. Ji vadinama kūrėja ne iš šio pasaulio, o jos kūriniai pasižymi unikalia choreografija ir judesio kalba – tuo galėjo įsitikinti ir spektaklį Vilniuje stebėję žiūrovai.
Vitos Mozūraitės premija – B.Banevičiūtei
Festivalio atidarymo vakarą daugybę metų vaikams ir kūdikiams kuriančiai choreografei, pedagogei, šokio teatro „Dansema“ vadovei Birutei Banevičiūtei įteikta šokio kritikės, knygotyrininkės, socialinių mokslų daktarės Vitos Mozūraitės (1960–2014 m.) premija. Šią premiją skiria komisija, kurią sudaro Šiuolaikinio šokio asociacijos, „Lietuvos šokio informacijos centro“ (LŠIC) ir Scenos meno kritikų asociacijos nariai.
Vitos Mozūraitės premija skirta pagerbti asmenims, kurie keičia šiuolaikinio šokio pasaulį, plečia jo ribas, pradeda kurti reiškinius, naujus šioje teritorijoje ir už jos ribų, nagrinėja šiuos fenomenus ar daro įtaką visai šalies meno ir šokio politikai.
Lietuvoje B.Banevičiūtė pirmoji pradėjo kurti šiuolaikinio šokio spektaklius vaikams ir kūdikiams. Jos kūrybinė ir pedagoginė veikla įrodė, kad net patys mažiausi vaikai supranta šiuolaikinio šokio spektaklius, kad vos žmogui gimus jį iškart galima vestis į teatrą ir netgi leisti jam lipti į sceną, galiausiai – kad mokslas ne trukdo, bet padeda kurti: B.Banevičiūtės choreografija paremta kruopščiomis vaiko raidos studijomis. Neišmatuojamas ir choreografės indėlis į jaunų choreografų ugdymą, šokio edukologijos tyrimus ir metodikų kūrimą.
Vitos Mozūraitės premija yra ne piniginis prizas – laureatas su jį lydinčiu asmeniu apdovanojamas kelione į jo norimą pamatyti šokio spektaklį Europoje. Šią kelionę finansuoja LŠIC, Šiuolaikinio šokio asociacija ir bendrovė „Puantas“.
Už kūrybą įvertinti M.Stabačinskas ir G.Grinevičiūtė
Be B.Banevičiūtės, festivalio atidarymo vakarą Šiuolaikinio šokio asociacijos pirmininkė, pirmoji Vitos Mozūraitės vardo premijos laureatė Lina Puodžiukaitė-Lanauskienė ir „Naujojo Baltijos šokio“ tėvu per ceremoniją pavadintas festivalio bei LŠIC įkūrėjas Audronis Imbrasas apdovanojo dar du šiuolaikinio šokio kūrėjus ir atlikėjus.
Šokėjas Mantas Stabačinskas įvertintas už 2018 m. spektaklius „Somaholidays“, kurį pernai „Naujajame Baltijos šokyje“ pristatė drauge su Vilma Pitrinaite ir Dariumi Algiu Stankevičiumi, ir norvegų choreografo Jo Strømgreno spektaklį „Durys“.
„Praėję metai man, kaip atlikėjui, buvo labai įdomūs, dienos šviesą išvydo du man svarbūs spektakliai. Noriu padėkoti „Somaholidays“ komandai: Vilmai, Rūtai, Dariui ir Vladui, ir Lietuvos nacionalinio dramos teatro spektaklio „Durys“ komandai – labai džiaugiuosi, kad buvau pakviestas, pasijutau kaip šeimoje. Šis įvertinimas man yra toks pat svarbus kaip ir bet kuris kitas apdovanojimas. Vertina kolegos, o asociacijoje jų ne mažai, tad tikrai dėl to labai džiaugiuosi ir esu jiems dėkingas“, – sakė M.Stabačinskas.
Už įsimintiniausią kūrybinę šokio veiklą įvertinta Greta Grinevičiūtė praėjusiais metais pristatė spektaklį „Šokis dulkių siurbliui ir tėčiui“, o šiuo metu rengia antrą jo dalį. Jos ir Agnietės Lisičkinaitės duetas „B&B“ šįmet pristatė spektaklius „Banana dream“ ir „Tiesa prieš melą“. G.Grinevičiūtė iki šiol atlieka Marijos Kiuri vaidmenį Meno ir mokslo laboratorijos spektaklyje „Dalykai“.
„Manau, kad šis apdovanojimas yra ypač svarbus, kai esi abejojimo, klydimo etape, nežinai, kur sukti, ką daryti, ir, kai gauni bendruomenės apdovanojimą, bent kažkuria dalimi patiki, kad gal ne viskas yra taip blogai ir kad teisingai, nors kartais ir su paklydimais, eini. Norėčiau paskatinti visus megzti dialogus – tarp choreografų ir šokėjų, teatro ir šokio kritikų, tarpdisciplininius dialogus, nes manau, kad šiuo metu ir menui, ir žiūrovams jie yra labai reikalingi“, – sakė G.Grinevičiūtė.
„Naujasis Baltijos šokis“ vyks iki gegužės 12 d. Laukia dar daug lietuvių ir užsienio kūrėjų pasirodymų. Šiandien, gegužės 3-iąją, Menų spaustuvėje bus pristatomas libaniečio Bassamo Abou Diabo darbas „Giliai po oda“, po jo – svečio iš Nyderlandų – Guilherme'o Miotto šokio spektaklis „Dar blogiau“. O vakare Lietuvos nacionalinio dramos teatro scenoje šėls dar prieš graikų Olimpo dievus visatą valdę „Titanai“ – spektaklio, kurį sukūrė graikų režisierius ir choreografas Euripidis Laskaridis, herojai.
Daugiau informacijos apie šiųmečio festivalio trupes ir spektaklius rasite portale newbalticdance.lt. Festivalį organizuoja „Lietuvos šokio informacijos centras“ ir „Vilniaus festivaliai“, finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė.