Repertuaras – įvairus
Pasak būsimąjį sezoną pristačiusio Nacionalinio Kauno dramos teatro meno vadovo Edgaro Klivio, šiemet teatras pasirinko moto „Keičiasi ne dramos, o mes“.
„Šis šūkis gal ir nėra marketingo bomba, bet jis įdomus tuo, kad yra šiek tiek interaktyvus. Išgirdus jį norisi prieštarauti, mąstyti. Kas keičiasi, o kas ne, kas turėtų gyvenime išlikti? Manau, kad mūsų repertuaras tik skatins panašius apmąstymus.
Pristatysime ir klasikos, kuri tiesiog nesikeičia, kaip antai Williamas Shakespeare'as, ir spektaklių apie aktualius, praeinančius, bet skausmingus dalykus“, – teigė E.Klivis.
Pasak teatralų, kiekvienas laikmetis suformuoja savo temas, aktualijas, madas, lekiantys įvykiai keičia mūsų supratimą, formuoja nuostatas, požiūrį, poziciją.
Tą patį W.Shakespeare'ą šiuolaikiniai teatro kūrėjai perskaito vis kitaip, jų žvilgsnį įtakoja asmeninė patirtis, socialiniai reiškiniai, laikmečio suformuotos vertybės: „Keičiasi ne tik teatro kūrėjai, keičiasi ir žiūrovai. Taigi, dramos – tos pačios, o mes – vis kiti, nuolat augantys, kintantys, ieškantys. Nacionalinis Kauno dramos teatras pradeda naują jį sezoną ir kviečia ieškoti, keistis ir augti kartu.“
E.Klivis pažymėjo, kad teatro repertuaras bus labai įvairus, žiūrovams siūloma tapti ne tik stebėtojais, tačiau ir dalyviais, taip pat akcentuojamas įvairių grupių pritraukimas, taip pat tų, kurie nėra nuolatiniai spektaklių lankytojai.
„Norėjome pasiūlyti kuo įvairesnį repertuarą – nuo tradicinių iki spektaklių, kurie bus ir intelektualinis iššūkis.
Dar vienas akcentas – interaktyvumas, tai yra dalyvaujamasis teatras. Šiai temai net skirsime kitų metų teatro festivalį.
Ir dar svarbus dalykas – esame lokalus teatras, tačiau kartu mes turime išlikti ir globalūs, kalbėti apie dalykus, kurių negalime ignoruoti“, – teigė E.Klivis.
Sezonas prasidės nuo W.Shakespeare'o
Pirmoji sezono premjera Nacionalinio Kauno dramos teatro scenoje žiūrovų laukia jau rugsėjo 21 ir 22 dienomis.
Pagal W.Shakespeare'o pjesę „Audra“ spektaklį kuria Estijoje ir Europoje gerai žinomas režisierius, prodiuseris, avangardinio teatro lyderis Peeter Jalakas.
Tai – pirmas toks jo darbas Lietuvoje, mat norint pamatyti šio menininko spektaklius tektų vykti į tarptautinius festivalius arba į jo vadovaujamą teatrą Taline.
Įdomu tai, kad po kelių dešimčių metų pertraukos P.Jalakas grįžta į tradicinę teatro sceną, mat jis buvo vienas pirmųjų kūrėjų Baltijos šalyse, išėjęs iš teatro salės ir ėmęs kurti netradicinėse erdvėse.
„Audra“ – vienas iš vėliausių W.Shakespeare'o draminių kūrinių, ne kartą statytas įvairiose Lietuvos scenose, tačiau, kaip sakė E.Klivis, nė karto šis kūrinys dar nėra pastatytas tikruoju mastu.
XVII amžiuje parašyta tragikomedija atspindi nusivylimą humanizmo idealais ir realybę jungia su stebukliniais, fantastiniais pasakų elementais.
Žiūrovai kviečiame į šiuolaikišką teatrinį reginį, kuriame kūrėjai siūlo pažvelgti į bevardės salos gyventojus kaip į naujos, tobulesnės žmonijos užuomazgą ir pamėginti įsivaizduoti ateitį, kurioje mitologinių būtybių, dvasių, nimfų vaidmenis perima dirbtinis intelektas.
„Dirbti yra smagu, tačiau likus savaitei, prasidės katastrofa“, – juokavo režisierius.
„Audra“ – vienas iš nedaugelio W.Shakespeare'o kūrinių, turinčių laimingą pabaigą.
„Darbas sekasi puikiai, dar iki premjeros liko mėnuo. Dirbti yra smagu, tačiau likus savaitei, prasidės katastrofa“, – juokavo režisierius, pridūręs, kad yra estas, todėl jam viskas sekasi lėčiau.
Dėmesys – vyriausiai aktorių kartai
Pagal Daivos Čepauskaitės rašomą pjesę „Kai mes būsime jauni“ spektaklį Nacionaliniame Kauno dramos teatre statys režisierius Aleksandras Špilevojus.
Tai – spektaklis, kuriame vaidins vyriausios kartos teatro trupės aktoriai. Vilija Grigaitytė, Liubomiras Laucevičius, Jūratė Onaitytė, Inesa Paliulytė, Audronė Paškonytė, Algirdas Pintukas, Liucija Rukšnaitytė, Lili Stepankaitė pokštaus ir kvies pamąstyti apie laiko žymes mūsų visų veiduose ir širdyse.
„Puiki dramaturgija ir, mano džiaugsmui, galiu matyti pjesės rašymo procesą, reflektuoti su autore. Tai pirmoji tokia patirtis gyvenime, nes dažniausiai pjeses arba rašau pats, arba imu tas, kurios yra išbaigtos, parašytos ir neturi jokio kontakto su dramaturgu.
Labai smalsu, kur nuves mūsų bendra kelionė, ko iš jų galėsiu pasimokyti.
Nuo pat pradžios turėjau galimybę susitikti su aktoriais, pabendrauti. Labai smalsu, kur nuves mūsų bendra kelionė, ko iš jų galėsiu pasimokyti.
Esu tikras, kad turėsiu galimybę gauti labai daug pamokų ir tikiuosi priimti kuo daugiau, nes dirbsiu su pačia vyriausia Nacionalinio Kauno dramos teatro aktorių karta. Tai reiškia, kad su labiausiai patyrusiais, su daugiausiai teatro ir teatralų mačiusiais. Labai smalsu“, – teigė režisierius.
Spektaklio premjera – lapkričio 10, 11, 12 dienomis.
Spektaklis – pagal brolių Grimų pasaką
Tarpdisciplininė menininkė Gintarė Minelgaitė Nacionaliniame Kauno dramos teatre statys spektaklį „Snieguolė“ pagal brolių Grimų pasaką. Kaip teigia pati kūrėja, ji ieško skirtingų pasakos temų sluoksnių.
Pasak jos, iki šiol tai tebuvo kultūriškai nejautri animacija, o pastatymas teatro scenoje nėra originali brolių Grimų pasaka. Tai – klasikinės pasakos interpretacija, kalbant apie klimato kaitos, migracijos, žmonių tarpusavio santykių, lyčių temas.
Menininkės G.Minelgaitės „Snieguolės“ versija sujungs panašius skirtingų tautų siužetus, ekraninę pasakos ikonografiją ir šiuolaikinį tirpstančių sniegynų peizažą, kad galėtume savęs paklausti kodėl mums visa dar svarbus stebuklingas teatro veidrodis.
Spektaklio premjera – gruodžio 1, 2, 3 dienomis.
Premjeros – kitais metais
Joel Pommerat pjesę „Dviejų Korėjų sujungimas“ pristatys režisierius Artūras Areima, po pertraukos sugrįžtantis į Nacionalinio Kauno dramos teatro sceną. Būsimasis spektaklis išskirs tuo, kad jame vaidins bemaž visa teatro trupė – 27 aktorės ir 25 aktoriai.
„Savo kūrybinį kelią pradėjau būtent čia ir po dviejų metų pertraukos sugrįžtu. Pjesė yra žinomo pasaulyje dramaturgo, kurio darbai statomi pagrindinėse pasaulio aikštelėse. Tai – ironiška pjesė apie žmonių santykius, apie tarpusavio nesutarimus, konfliktus, kurie paliečia pačias jautriausias bendražmogiškumo kerteles.
Čia, įvairiose situacijose, galima rasti ir atpažinti save, savo aplinką, pasijuokti. Apmąstyti, kada galėtume elgtis vienaip ar kitaip tam, kad sumažintume konfliktinių situacijų, taip pat tai, kokie absurdiški, juokingi kartais būname patys“, – kalbėjo režisierius.
Spektaklio premjera numatyta kitais metais balandžio mėnesį.
Tai – interaktyvus kūrinys, kuomet iš savo komforto zonos turės išeiti ir žiūrovai.
Jaunosios kartos režisierius Mantas Jančiauskas Kauno teatro scenoje kuria spektaklį „Pelkė“ pagal Rimanto Ribačiausko pjesę. Tai – interaktyvus kūrinys, kuomet iš savo komforto zonos turės išeiti ir žiūrovai.
„Spektaklio idėja gimė atsitiktinai, naršant internete. Pastebėjau straipsnį apie šnipinėjimą ir jame buvo rašoma, kad Lietuvoje pastebėtas šnipų iš Baltarusijos ir Rusijos pagausėjimas.
Man pasirodė įdomi pati tema, nes eiliniam žmogui apie tai nėra daug žinoma. Tai bus unikali patirtis žiūrovams ir aktoriams“, – kalbėjo režisierius, kurio darbą Kauno teatro scenoje bus galima išvysti kitų metų vasarą.
Prisijungė menininkai iš Afrikos
Dar du darbai susiję su Nacionalinio Kauno dramos teatro projektine veikla. „Deconfining“ –plataus masto bendradarbiavimo projektas, kuriuo siekiama sukurti kultūrinius ryšius tarp Europos ir Afrikos, sukuriant tvarų pavyzdinį bendradarbiavimo modelį.
Terminas „Deconfining“ apibrėžiamas kaip apribojimų panaikinimas, išsilaisvinimas. Jo rengėjai nusprendė 2020–2021 m. pandemijos, apribojimų, karantinų, globalaus masto krizės sukrėtimą paversti nauja kūrybine energija, kuri peržengtų ankstesnio pasaulio ribas, sienas, stereotipus, paskatintų naujas kultūrinio mobilumo ir bendradarbiavimo formas.
Projektas jungia scenos menų ir vizualinių menų organizacijas iš skirtingų Europos šalių bei kūrybines organizacijas iš Afrikos (Senegalo, Ruandos, Ugandos, Malio, Burkina Faso, Zambijos, Burundžio ir Tanzanijos). Lietuvai jame atstovauja Nacionalinis Kauno dramos teatras, partneriai iš Afrikos – Burkina Faso ir Senegalo menininkai.
2024 m. ruošiamasi premjerai, kurią pastatys režisierius Naubertas Jasinskas, o dramaturgiją kuria Afrikos autorius Aristide Tarnagda. Taip pat pat menininkai iš Senegalo Hamedine Kane, Valerie Osouf Kauno bienalėje pristatys savo meno instaliaciją. Vėliau instaliacijos ir performanso kūrinys bus parodytas Nacionalinio Kauno dramos teatro scenoje.