„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Berlyne sukurtas M.Davydovos spektaklis „Amžinoji Rusija“ atvyko į Vilnių

Garsi Rusijos teatro kritikė ir prodiuserė Marina Davydova Berlyno „HAU Hebbel am Ufer“ teatre 2017 m. pristatė savo pirmąją premjerą „Amžinoji Rusija“. Tai buvo projekto „Utopinės realybės“, skirto Rusijos Vasario revoliucijos 100-osioms metinėms, dalis. Didelio susidomėjimo ir pripažinimo sulaukusį spektaklį balandžio 12–14 dienomis į Vilnių atvežė Lietuvos nacionalinis dramos teatras.
Spektalio „Amžinoji Rusija“ akimirka
Spektalio „Amžinoji Rusija“ akimirka / D.Matvejevo nuotr.

„Amžinoji Rusija“ yra Marijos Davydovos kuriamo diptiko apie Rusijos istoriją pirmoji dalis. Antrosios dalies premjera jau šių metų balandį įvyko „Thalia“ teatre Vokietijoje, šio spektaklio koprodiuseris – LNDT. Vilniaus žiūrovai turėjo galimybę apsilankyti „Amžinojoje Rusijoje“, o rudenį Lietuvos nacionalinis dramos teatras juos pakvies į antrąją diptiko dalį – spektaklį „Checkpoint Woodstock“. Bet dabar plačiau – apie „Amžinąją Rusiją“.

D.Matvejevo nuotr./Spektalio „Amžinoji Rusija“ akimirka
D.Matvejevo nuotr./Spektalio „Amžinoji Rusija“ akimirka

„Amžinojoje Rusijoje“ žiūrovai tikrąja to žodžio prasme gauna galimybę įžengti į Rusijos istoriją. Didžiulė instaliacija suteikia progą atėjusiems judėti erdvėje ir laike ir taip pamatyti Rusiją iškart po 1917-ųjų metų, kai šalis išgyveno politinį, meninį ir seksualinį prabudimą. O vėliau, besivystant spektaklio dramaturgijai, keliauti iš vienos istorinės epochos į kitą, galiausiai suvokiant ne tik epochų skirtumus, bet ir istorijos cikliškumą. „Amžinoji Rusija“ buvo parodyta „Menų spaustuvėje“ aštuonis kartus ir išdėstyta per daugumą jos erdvių.

Netradicinės formos spektaklis sulaukė teigiamų teatro kritikų atsiliepimų. Sergei Ostrovsky savo recenzijoje rašė: „HAU kūrinys „Amžinoji Rusija“, į kurią bilietai buvo išparduoti dar prieš premjerą, yra apie ypatingą Rusijos ciklą, kai revoliuciją neišvengiamai keičia kontrrevoliucija. Spektaklyje naudojama Oskaro Wilde‘o citata, kuri galėtų būti ir epigrafas: „Rusijoje įmanoma viskas, išskyrus reformas“. „Amžinoji Rusija“ – mažas, sumanus spektaklis. Žiūrovai, tiesiogine žodžio prasme, dalyvauja ture po Davydovos idėjas. Čia nėra aktorių, Rusijos istorijos ciklas papasakojamas naudojant scenografiją, rekvizitą, elektroninę muziką, filmuotą istorinę medžiagą ir meninių filmų ištraukas. Rusų kalba verčiama į anglų bei vokiečių ir titrų puikiai pakanka, kad tiek rusų, tiek ne rusų publika juoktųsi tose pačiose vietose.“

D.Matvejevo nuotr./Spektalio „Amžinoji Rusija“ akimirka
D.Matvejevo nuotr./Spektalio „Amžinoji Rusija“ akimirka

Lietuvoje spektaklis vyko rusų kalba su vertimu į anglų ir lietuvių kalbas.

M.Davydova įsitikinusi, kad vakariečiai mažai žino apie 1917-ųjų Rusijoje įvykusį bolševikų perversmą. Retas nusimano, kad iš tiesų buvo net dvi revoliucijos, ar žino, kad 1917 metų vasarį Rusija tapo bene laisviausia šalimi visame pasaulyje. Tuomet įdiegta rinkimų sistema, pasak M.Davydovos, neperdedant, buvo viena liberaliausių planetoje. Teisės, kurias moterys tada gavo Rusijoje, Jungtinėje Karalystėje buvo įdiegtos tik 1930-iais, o Prancūzijoje dar vėliau – penktajame dešimtmetyje. „Tai buvo labai staigus šuolis iš archajiškumo, ir kuo jis buvo staigesnis, tuo buvo stipresnis ir sugrįžimas į archajiškumą“, – teigia menininkė.

Kalbant apie ryškią Rusijos nubudimo istoriją kyla klausimas, kodėl šių idėjų nepavyko įgyvendinti ilgalaikėje perspektyvoje. Šiuo darbu mėginama paaiškinti barbarišką sovietinio socializmo pokytį, kuris, po revoliucijos praėjus vos dešimčiai metų, baigėsi totalitarine diktatūra, meistriškai užmaskuota komunizmo šūkiais. Tampa akivaizdu, jog visa tai yra šimtas metų nostalgijos ikirevoliucinei Rusijos imperijai.

Pati Marina Davydova žiniasklaidai apie savo kūrinį sakė: „Tai yra ir parkūras, ir instaliacija, ir videoinstaliacija, bet iš tiesų visa tai yra tiesiog dalys tam tikro naujo estetinio fenomeno, kuriam vardas greičiausiai dar nesugalvotas. Bent jau aš jo nežinau. Man svarbiausia, kad šiame projekte edukaciniai, analitiniai ir meniniai elementai susijungia į vieną visumą. Man „Amžinoji Rusija“ išauga ne tik iš įvairių parodų, spektaklių, performansų, kuriuos žiūrėjau dėl savo profesijos, bet taip pat ir iš mano dėstytojavimo patirties. Tam tikra prasme pradedu suprasti, kad paskaita irgi gali tapti meno kūriniu. „Amžinoji Rusija“ tampa naujokų iniciacija į kultūrą.“

Skeptikus, abejojančius ar teatro teoretikas gali sukurti gerą spektaklį, Sergei Ostrovsky nuramina: „Neįprasta, kad teatro kritikui sektųsi režisuoti. Kennethas Tynanas, žymus Anglijos teatro kritikas, pastebėjo: „kritikas yra tas, kuris žino kelią, bet nemoka vairuoti automobilio“. Visgi tiek prodiuserių, tiek režisierės atvejais, Marinos Davydovos bandomasis važiavimas HAU teatre pavyko. Gilus ir dosnus šaltinis, kupinas temų, kas gi yra Rusija, palaiko ir maitina šį spektaklį“.

Spektaklio koncepcijos ir teksto autorė bei režisierė yra Marina Davydova, spektaklio scenografiją ir vaizdo projekcijas kūrė Vera Martynov, muziką – Vladimir Rannev. Spektaklį remia LR kultūros ministerija, Vokietijos užsienio ministerija. Projekto partneriai: Goethe Institut ir British Council Lietuvoje ir LR užsienio ministerija.

Po vieno iš „Amžinosios Rusijos“ rodymų „Menų spaustuvėje“ vyksosusitikimas su režisiere. Kaip minėta, diptiko tęsinio – spektaklio „Checkpoint Woodstock“ – premjera Hamburge įvyks šių metų balandį, o rudenį spektaklį planuojama parodyti ir Lietuvoje. Žiūrovai kviečiami išsisaugoti „Amžinosios Rusijos“ bilietus, nes pateikus juos, bus suteikiama nuolaida naujojo spektaklio bilietams. Daugiau informacijos LNDT pateiks savo interneto svetainėje www.teatras.lt

„Amžinoji Rusija“ – tai „HAU Hebbel am Ufer“ (Berlynas) sukurtas darbas, kurio premjera įvyko 2017 m. sausio 12 d.. Spektaklis sukurtas kaip dalis „Utopinių realybių“ projekto „100 dabarties metų“ bendradarbiaujant „HAU Hebbel am Ufer“ ir „Haus der Kulturen der Welt“ ir kuruojant „HAU Hebbel am Ufer“. Projektą finansavo Federalinės vyriausybės komisaras kultūrai ir medijai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs