Festivalis „Sirenos“ žada antausį sistemai – sekso ir politikos kupiną kabaretą

Ketvirtadienį prasideda 13-asis tarptautinis Vilniaus teatro festivalis „Sirenos“. Ypatinga festivalio žvaigždė – tarptautinėje programoje pristatomo lenkų spektaklio „Varšuvos kabaretas“ režisierius Krzysztofas Warlikowskis.
Lietuvos nacionalinis dramos teatras
Lietuvos nacionalinis dramos teatras / D.Matvejevo nuotr.

„Varšuvos kabaretas“: vaikščiojimas ašmenimis

Festivalis „Sirenos“ suteikia Lietuvos žiūrovams neeilinę progą išvysti šiuolaikinio Europos teatro kulisuose vieno dažniausiai linksniuojamų režisierių Krzysztofo Warlikowskio scenos kūrinį „Varšuvos kabaretas“, kuris kartu su kitais garsiais ankstesnių „Sirenų“ svečiais Romeo Castellucci „Apie Dievo Sūnaus veido koncepciją“ ir Ivo van Hove's „The Fountainhead“ papildys skandalingiausių, brangiausių, technologiškai sudėtingiausių spektaklių, kada nors rodytų Lietuvos nacionalinio dramos teatro Didžiojoje scenoje, gretas.

„Varšuvos kabaretas“ grąžina mus iš šiandieninės Varšuvos į XX a. ketvirtojo dešimtmečio Berlyną, į muzikinį reviu: intensyvūs ritmai ir garsai tarsi bando nuslopinti militaristinio maršo nuojautas.

Scenoje atsiveria dvi konkrečios istorinės realybės: Veimaro Vokietija prieš užimant ją naciams ir Niujorkas po rugsėjo 11-osios išpuolių. Tai dvi laiko ir erdvės laboratorijos, kuriose lyg po padidinamuoju stiklu matome, kaip susiklosčiusios istorinės aplinkybės ištraukia mūmyse tūnančias užslopintas baimes, seksualinius ir erotinius kompleksus, baimes, kūniškumą, homofobijos apraiškas. Šių dviejų savo chronologija ir geografija skirtingų pasaulių sankirtoje tarsi veidrodžio atspindys iškyla Varšuva, o gal Vilnius, ar bet kuris kitas panašių istorinių patirčių Europos miestas.

Tai spektaklis, į kurį oficialūs Lenkijos asmenys dabar nekelia kojos. Tas pats, po kurio premjeros Lenkijos spaudoje pasirodė nuomonių, kad tai yra režisieriaus komentaras apie šalyje augančią kraštutinių dešiniųjų agresiją. Nepraėjus nė trims metams jis pats atsidūrė juodajame naujosios Lenkijos vyriausybės sąraše.

Spektaklis, kurio režisieriui klijuotos genijaus, lenkų teatro revoliucionieriaus, enfant terrible etiketės. Šis režisierius stato spektaklius Prancūzijoje, Vokietijoje, Italijoje, Izraelyje, Olandijoje, Belgijoje, Ispanijoje, ir turbūt apskritai yra vienas ryškiausių Lenkijos kultūros ambasadorių užsienyje.

Jis jau nebe pirmam spektakliui kviečiasi prancūzų kino ir teatro žvaigždę Isabellę Huppert, kuri laikosi auksinės taisyklės dirbti tik su tais režisieriais, kurie jai patinka; štai šių metų kovo mėnesį „Odeono“ teatre Paryžiuje įvyko K. Warlikowskio režisuoto spektaklio „Fedr(os)“ premjera, kuriame ji atlieka pagrindinį vaidmenį.

Parklupdęs garsiausio teatro festivalio Avinjone publiką, „Varšuvos kabaretas“ tiesiog užtvindė prancūzų spaudą recenzijomis ir straipsniais; ne vienas kritikas jau po pirmųjų spektaklio rodymų ir, beje, visai neprašaunant, prognozavo naujajam Warlikowskio šedevrui „kultinio spektaklio“ ateitį.

Warlikowskis kuria sekso, roko, praeities vaiduoklių kupiną triukšmingą, barokišką kabaretą, taip bandydamas pasipriešinti istorinei užmarščiai.

Sodriu humoru prisotintą refleksiją apie meilę, gyvenimą ir mirtį jis panardina į politikos, intymumo, socialinių tabu vandenyną ir kaip visuomet nepalieka publikos saugiai ir abejingai stebėti viską iš šalies. Prisikasdamas iki pat pašaknų, jis užsuka siautulingą karnavalą, kuriame keliami klausimai apie tai, kas aktualiausia, kas skaudina, tampa ne(susi)kalbėjimo, susvetimėjimo, prievartos priežastimis.

„Mes taip ir nesugebėjome iki galo išsigydyti nuo skaudžių karo patirčių <…>. Vos ne kas tris mėnesius Lenkiją supurto dar ir dar viena išaiškėjusi istorinė paslaptis. Homofobija šalyje vis labiau matoma, nes anksčiau homoseksualai slėpėsi. Apie tos pačios lyties santuokas net kalbama vangiai. Šioje be galo katalikiškoje šalyje žmogaus santykis su savo kūnu nuo pat vaikystės yra tiesiog neįmanomas. Šiuo spektakliu savo giliai tikinčiai ir konservatyviai šaliai norėjau parodyti, kad nepaisant seksualinės orientacijos, lytiškumo, mes visi esame žmonės. Kūnas, intymumas, žmogus ir jo laisvė – temos, kurioms čia suteikiu politinį atspalvį. Visos sistemos, ar jos būtų politinės, ar grįstos kapitalizmu ir ekonomika, tarnauja tam, kad paverstų žmogų vergu,“ – sako K. Warlikowskis.

Spalio 10 ir 11 d. 18 val. LNDT Didžioji salė pavirs šėlstančiu, provokuojančiu, dėmesį prikaustančiu kabaretu. Spalio 10 d. po spektaklio žiūrovai taip pat turės neeilinę progą susipažinti su spektaklio kūrybine grupe.

Susitikime, kurį moderuos teatro ir kino kritikas Vaidas Jauniškis, dalyvaus pats K. Warlikowskis, bei jo nuolatiniai kūrybiniai bendražygiai dramaturgas Piotras Gruszczyńskis, scenografė ir kostiumų dailininkė Małgorzata Szczęśniak, režisierius, choreografas, šokėjas Claude Bardouil.

Spalio 8 d. 21 val. „Skalvijos“ kino centre vyks nemokamas filmo „Naujas sapnas: Krzysztofas Warlikowskis“ seansas (rež. M. Latałło), kuriame režisierius bando pažvelgti į „Warlikowskio šventove“ vadinamo lenkų genijaus teatrą iš vidaus. Filmo rodymą parėmė Adomo Mickevičiaus institutas Lenkijoje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis