„Forced Entertainment“, viena garsiausių pasaulyje šiuolaikinio teatro trupių, apkeliavo daugybę scenų ir festivalių visame pasaulyje. 2016 m. trupė apdovanota tarptautine Ibseno premija už „naujas raiškos formas teatre ir dramaturgijoje“, o dabar ruošiasi pirmajai savo viešnagei Lietuvoje.
T.Etchelllso specialiai jaunimui parašytos pjesės „Naktis seka dieną“ premjera Vilniuje vyks spalio 4-5 d., tarptautiniame teatro festivalyje „Sirenos“. Įdomu tai, kad šią pjesę scenoje T. Etchellsas statys kartu su 8–14 metų Lietuvos moksleiviais, kurie turės unikalią galimybę žengti į didžiąją teatro sceną ir tapti vieno svarbiausių metų šalies teatro įvykio dalimi.
Festivalis „Sirenos“ šiuo metu tęsia paskelbtą atvirą moksleivių registraciją: iki rugsėjo 5 d. čia gali registruotis visi norintys dalyvauti pjesės skaitymo repeticijoje, kuri kartu taps atranka gauti vaidmenį „Naktis seka dieną“ premjeroje Lietuvoje.
Pjesė „Naktis seka dieną“ – tai komiškas ir kandus tekstas, skaitomas 8–14 metų moksleivių. Šis kūrinys kviečia kritiškai ir žaismingai pažvelgti į tai, kaip suaugusieji pateikia savo pasaulį aplinkiniams. Minties aštrumas ir humoras, atsiskleidžiantis tekste, leidžia moksleiviams scenoje parodyti, kaip juos varžo ir formuoja žodžiai, kuriuos jie girdi iš suaugusiųjų.
Prieš artėjančią premjerą Vilniuje režisierius T.Etchelllsas sutiko atsakyti į Rimgailės Renevytės klausimus ir išsamiau papasakoti apie pjesę.
– Ar vaikai Jūsų kūrinyje gali pasakyti tai, ko nepavyks išgirsti iš suaugusiųjų?, – paklausėme T.Etchelllso.
– Pjesė „Naktis seka dieną“ skirta kalbėti apie suaugusiųjų ir vaikų santykius. Taip, 8–14 metų amžiaus vaikai yra vieninteliai šio kūrinio atlikėjai. Pasakojama žvelgiant iš jų perspektyvos, jų žodžiais, remiantis jų patirtimi.
Suaugusiųjų auditorijai pačių vaikų perteiktas požiūris gali sukelti daug minčių – galbūt netgi norą nesutikti su tuo, ką išgirdo. Man įdomu panagrinėti, kaip suaugusieji formuoja ir apibrėžia jaunų žmonių pasaulį, kokios teigiamos ir neigiamos šios patirties pasekmės.
– Kodėl „Naktis seka dieną“ vadinama ne spektakliu, o pjese septyniolikai jaunų žmonių – kuo šis formatas skiriasi nuo spektaklio?
– Norint sukurti spektaklį, mums reikėtų keletą mėnesių dirbti, kol moksleiviai išmoktų tekstą, daug repetuoti. O surepetuoti pjesės skaitymą užima gerokai mažiau laiko – maždaug apie dešimt dienų.
Turėdami tikslą pristatyti šiek tiek neišbaigtą spektaklio versiją leidžiame vaidinantiems vaikams ir paaugliams laikyti tekstą savo rankose viso spektaklio metu, skiriame kur kas mažiau laiko pasiruošti pasirodymui.
Suaugusiųjų auditorijai pačių vaikų perteiktas požiūris gali sukelti daug minčių – galbūt netgi norą nesutikti su tuo, ką išgirdo.
Kūrybinis skaitymo tikslas – pasidalinti įkvepiančia patirtimi su jaunais žmonėmis, suteikti jiems galimybę dirbti su tekstu, analizuoti spektaklio idėjas ir teatrinius požiūrius, o kartu ir suaugusiųjų auditorijai parodyti šį dinamišką žvilgsnį į kūrinį.
Toks surepetuotas skaitymas jauniesiems atlikėjams suteikia galimybę patirti, ką reiškia vaidinti be prievolės išmokti tekstą, ir sykiu pajusti, kaip galima nevaržomai eksperimentuoti.
Svarbus ir fizinis skaitymo aspektas – mes girdime vaikus kalbant apie suaugusiuosius, bet pats pjesės skaitymas nurodo, kad vis dėlto tai nėra spontaniškai ištartos pastabos. Pasirodymo turinys susijęs su informacija – iš kur ji atsiranda ir kas ją valdo. Pati pjesė čia tampa įdomiu objektu.
– Kaip dirbate su vaikais – ar analizuojate pjesę kartu, ar vaikai geba įsigilinti, suprasti tekstą?
– Kartu su kiekviena nauja pjesės atlikėjų trupe mes svarstome jos idėją, temas. Nuo to, kaip jie supranta kūrinį, priklauso, ar jį tikroviškai atliks. Tam tikras susitapatinimo jausmas, pjesės teksto suvokimas yra labai svarbi mūsų pasirodymo scenoje dalis.