Vytauto Anužio ir Veltos Anužienės kurso aktoriai, kurių vizitine kortele spėjo tapti spektaklis pagal kompozitoriaus Giedriaus Kuprevičiaus ir rašytojo Kazio Sajos miuziklą „Devynbėdžiai“, ketvirtadienį išplatino pranešimą, kad traukiasi iš teatro veiklos.
2014-aisiais į Panevėžio teatrą atėję dirbti keliolika aktorių laiške primena, kad buvo priimti dar buvusio vadovo Romualdo Vikšraičio, juos iš pradžių įvertino ir L.M.Zaikauskas, pripažinęs „kaip teatro trupės pagrindą“.
Aktoriai nurodo dirbantys vidutiniškai po 12 valandų per parą, nors gauna atlyginimą tik už 0,25 etato, užsiima ir nesusijusiais darbais – nuo vadybos ir reklamos iki scenografijos bei apšvietimo.
„Per kelis mėnesius jaunimas staiga tapo teatro problema: netalentingi, neetiški, trukdantys spektaklių progresui.
Negana to, mes nebepripažįstami kaip profesionalūs aktoriai, o mūsų magistro studijos tapo nereikalingos, trukdančios teatro vizijai.
Vadovas liepė jas nutraukti ir siūlė savo studiją, kurioje būtų galima tobulinti įgūdžius iki jo reikalavimus atitinkančio lygio. Vėliau „studijos“ idėja išgaravo, nes, pasak vadovo, „kiekvienas šiame pasaulyje kovoja už save“, – rašo aktoriai.
Anot jų, prasidėjo savotiška kova su teatro vadovu – nebevaidinami jų diplominiai bei kiti spektakliai, tuo metu aktoriai nurodo dirbantys vidutiniškai po 12 valandų per parą, nors gauna atlyginimą tik už 0,25 etato, užsiima ir nesusijusiais darbais – nuo vadybos ir reklamos iki scenografijos bei apšvietimo.
„Toks eikvojimasis iššaukė tai, ką buvo galima numatyti: nuovargis, nepasitenkinimas, nusivylimas, noras ieškoti geresnės darbo vietos, vietos, kuri būtų verta laiko, jėgų ir tikėjimo. Iš mūsų 18 liko 12“, – nurodo jie.
Aktoriai teigia iš vadovybės sulaukę gandų apie ketinamus atleisti žmones, imta reikalauti pasiaiškinimų, buvo skiriamos nuobaudos „neatsižvelgiant į situaciją, konkrečias priežastis“.
Vadovas, kaip sakoma laiške, kvietėsi aktorius po vieną ir naudodamasis jaunų aktorių nepatyrimu, „manipuliuodamas, menkindamas kūrė sąlygas priimti tolesnę darbo sutartį“, kuri leis vaidinti tik tam tikruose spektakliuose, arba siūlė visai atsisakyti darbo vietos, tuo metu kitiems jauniesiems aktoriams siūlyti priedai ir likti teatre visam etatui, kitiems siūlytos kitos pareigos teatre.
„Nesutikus su šiomis sąlygomis, buvo grasinama fiksuoti darbo valandas kiekvieną dieną net neturint spektaklių ar repeticijų, o to nesilaikant skirti nuobaudas ir atleisti iš darbo kaip prasižengusį, neatsakingą darbuotoją. Reziumė – su niekuo nesutinkant tiesiog kuo skubiau pateikti prašymą išeiti“, – pasakoja teatralai.
Pats L.M.Zaikauskas patvirtino, kad teatrą 11 aktorių paliko trečiadienį. BNS jis piešė kiek kitokį vaizdą: dauguma aktorių, anot jo, turėjo kitų vaidmenų Vilniuje, siekė išskirtinių sąlygų ir nesiejo savęs su J.Miltinio teatru.
„Pono Vikšraičio kursas, jis buvo priimtas tam, kad kai buvo didžiulis konfliktas pono Vikšraičio su teatro darbuotojais, būtų atskiestas tas konfliktas. Nepaisant, ar tai talentingi, ar mažiau talentingi aktoriai. Išėjo tokia situacija, kad jie turėjo po 0,25 etato, kiti – po pusę, mokėsi konservatorijoje ir tai, ką jie suvaidino diplominiuose Anužio pastatytuose spektakliuose, daugiau ne tiek jau daug jie vaidino: buvo pakviesti dar į kitus spektaklius, bet situacija išėjo tokia, kad jų tiesiog buvo neįmanoma prisikviesti į Panevėžį, nes jie visą laiką buvo užimti Vilniuje, aiškindamiesi, kad dirba 0,25 ir 0,5 etato“, – pasakojo L.M.Zaikauskas.
Jis teigė pasiūlęs studentams baigti mokslus, o spektaklius, kuriuose vaidino iki šiol, vaidinti sudarius atskiras sutartis, taip pat pažadėjo kviestis juos pagal sutartis į naujus spektaklius.
„Kitu atveju prasideda manipuliacijos: jei dirbu puse etato, galiu būti tik tris su puse valandos. Visas teatras jautė tokį dalyką, kad neva idealiausia padaryti du teatrus: vienas tas, kuris buvo, o kitas – šis kursas. Bet negali būti dviejų trupių, dviejų teatrų viename teatre“, – paaiškino L.M.Zaikauskas.
Jis sakė pasiūlęs 4-5 žmonėms pereiti prie sutarčių atskiriems spektakliams, kitiems siūlė likti.
Šiuo metu teatre liko senieji aktoriai, taip pat L.M.Zaikauskas žada priimti dar tris naujus aktorius, viena jų, Eglė Špokaitė, jau dirba, taip pat pradės dirbti Artūras Dubakas. Šiemet studijas baigia aktorės Eglės Gabrėnaitės kursas, kuris ir buvo rengiamas J.Miltinio teatrui. Vadovas tikisi pritraukti ir šio kurso aktorius.
„Teatras be jaunimo tikrai neliks, nes visi pasaulio dramaturgai, pradedant antikiniais, baigiant šiuolaikiniais, rašo daugiausia jauniems žmonėms ir apie meilę. Taip kad ši spraga bus užpildyta, manau, kad didelių problemų tikrai nėra“, – sakė jis.
Čia yra kursas muškietininkų, kurie nusprendė, kad nori turėti atskiras sąlygas. Bet taip negali būti, – pridūrė L.M.Zaikauskas.
„O čia yra kursas muškietininkų, kurie nusprendė, kad nori turėti atskiras sąlygas. Bet taip negali būti“, – pridūrė L.M.Zaikauskas.
Kultūros ministras Šarūnas Birutis prisipažino kol kas negirdėjęs apie J.Miltinio teatre kilusį konfliktą.
„Negirdėjau. Pasidomėsiu, pasiaiškinsiu. Jokios informacijos iki manęs dar nepriėjo. Man atrodė, kad neblogai ten viskas yra. Atėjęs naujas vadovas ėmėsi gerų iniciatyvų. Aišku, jie (studentai – BNS) neturėjo pilnų etatų, čia yra problema. Kol neturėsime kito Teatrų ir koncertinių įstaigų įstaigų, situacija tokia ir bus“, – BNS tvirtino ministras.
Legendinio režisieriaus J.Miltinio įkurtas dramos teatras pastaraisiais metais garsėja konfliktais. 2010 metais aktoriai sukilo prieš ilgametį teatro vadovą Rimantą Teresą. Pasibaigus jo kadencijai konkursą vadovauti teatrui laimėjo aktorius Laimutis Sėdžius, bet po kelių dienų jis pasitraukė nepaaiškinęs priežasčių. 2010 metų lapkritį teatrui ėmė vadovauti režisierius R.Vikšraitis, kolektyvas išreiškė nepasitikėjimą jam, tačiau vadovas sugebėjo išsilaikyti iki 2015-ųjų. Į jo vietą pernai spalį paskirtas L.M.Zaikauskas.