Lietuvių publikai Smolar žinoma spektakliu „Sulėtintai“, kurį 2019 m. dėl LNDT rekonstrukcijos pristatė Nacionalinėje dailės galerijoje. Naujas kūrinys „Paukščiai“ nagrinėja panašias temas – galios mechanizmus ir manipuliacijas. Šįkart įkvėpimo kūrėjai semiasi iš Alfredo Hitchcocko mūzos Tippi Hedren memuarų.
„Suraskit šitą merginą“, – įsakė A. Hitchcockas, vienas garsiausių kino genijų, sukūręs daugiau nei 50 filmų ir nominuotas 5-iems „Oskarams“, kai pamatė ją, anuomet niekam nežinomą modelį, televizijos reklamoje. Įtampos meistru vadinamas kino režisierius iškart pakvietė ją dirbti kartu ir išgarsino suteikęs jai ikoniškus Melanės Daniels (filmas „Paukščiai“) ir Margaret Edgar (filmas „Marnė“) vaidmenis. Visgi Hitchcocko santykiai su Hedren buvo daugialypiai: jis tapo jos mokytoju ir mentoriumi, bet kartu kontroliavo kiekvieną žingsnį, kišosi į asmeninį gyvenimą, izoliavo nuo kitų.
„Priešingai nei „Sulėtintai“ atveju, genijaus spektaklio „Paukščiai“ scenoje nebus, ne jis traukia mūsų dėmesį. Tai bus istorija apie žmones, subrendusius sprendimui pasitraukti iš situacijos, nutraukti sutartį. Šįkart veiksmas vyks kino aikštelėje. Visgi kurdami koncepciją ir scenarijų, siekiame apčiuopti universalius mechanizmus, ir itin susikoncentruojame į personažą, kurį kiti nori pastatyti į aukos vaidmenį, bet jis to atsisako. Šis spektaklis parodys pasipriešinimo istoriją. Taigi, nagrinėjamos temos daug platesnės nei meno ir genijų klausimas. Gilinamės į dominavimo temą. O dominavimo klausimas yra labai aktualus mūsų visuomenėje: ir darbo vietose, ir asmeniniuose santykiuose, šeimose, romantiniuose ryšiuose, draugystėse“, – sako režisierė Anna Smolar.
Spektakliui pjesę rašo Iga Gańczarczyk ir pati režisierė Anna Smolar. „Paukščių“ scenografė ir kostiumų dailininkė yra Anna Met, dirbusi su Smolar daugiau nei 20 spektaklių, o LNDT žiūrovams žinoma darbais kūriniuose „Sulėtintai“ ir Iwano Wyrypajevo „Girti“. Kartu kuria dar du ilgamečiai Annos Smolar kūrybiniai bendradarbiai – tai kompozitorius Jan Duszyński ir choreografas Paweł Sakowicz. Šviesų dizainą „Paukščiams“ kuria Dainius Urbonis, o vaizdo projekcijas – suomis Ville Seppänen, dirbęs prie LNDT spektaklio „Broken Heart Story“ („Sudaužytos širdies istorija“).
Spektaklis yra subjektyvi filmo „Paukščiai“ kūrimo rekonstrukcija. Pasitelkdami grėsmingų ir laukinių sutvėrimų figūras, kūrėjai pabrėžia nesaugių santykių dinamiką, kurią mūsų visuomenėse įsišakniję toksiški modeliai padaro įmanomą, ir pristato heroję, atsisakiusią aukos vaidmens.
„Paukščiuose“ vaidina LNDT trupės aktoriai: Rasa Samuolytė, Rytis Saladžius, Gediminas Rimeika, Augustė Pociūtė, Nelė Savičenko. Visi aktoriai reprezentuos įvairiapuses Tippi versijas – taip pakaitomis mesdami iššūkius mūsų suvokimui apie tai, kas atlieka aukos ir engėjo vaidmenis. Jie taip pat pasirodys kaip paukščiai, ar liudininkai, kviesdami atsisakyti binarinio #metoo suvokimo, dažniausiai nukreipto į „engėjas-auka“ duetą. Ar liudytojas irgi kaltas? Kada mes labiau linkę veikti, o kada mažiau?
Spektaklis „Paukščiai“ kuriamas bendradarbiaujant su Adomo Mickevičiaus Institutu Lenkijoje ir ESPOO teatru Suomijoje.
„Šis spektaklis bus meilės daina Hitchcocko kinui, nes mes irgi žaidžiame su jo siūlomomis priemonėmis, įvaizdžiais, fantastišku humoru, kuriuo jis dalijasi su žiūrovais. Tiesiog norime pasinerti į šią visatą ir meninę medžiagą, kad sąmoningai pamatytume ribą tarp temos ir priemonių, kad pamatytume, kas yra daugelio santykių užkulisiai ne tik mene, ne tik darbo vietoje. Manau, kad šiandien įmanoma būti sąmoningu feministu, neįsijaučiant į teisėjo vaidmenį, neatšaukiant, nekancelinant, o toliau vartojant meną, kuris mums atrodo nepaprastas, bet kartu ir sakant „ne“ tam, kas mūsų įsitikinimu yra neetiška ir smurtinga“, – sako režisierė.
Spektaklio „Paukščiai“ premjera Lietuvos nacionalinio dramos teatro Naujojoje salėje įvyks kovo 14, 15, 16 dienomis.