Lietuvos šokio informacijos centrui (LŠIC) 2020-aisiais sukako 25-eri, o centro kūdikis „Naujasis Baltijos šokis“ 2021 metais vyks taip pat 25-ąjį kartą. Ta proga pristatomas specialus leidinys „Šokio metai“, kuriame – choreografų, šokio kritikų prisiminimai, LŠIC įkūrėjų ir pirmųjų darbuotojų istorijos, tostai iš užsienio ir išskirtinė ketvirčio amžiaus laiko juosta, atspindinti Lietuvos šokio ir kultūros politikos įvykius pasaulinių reiškinių kontekste.
Užduotis – pažymėti šokį kultūros žemėlapyje
Vieno iš Lietuvos šokio informacijos centro įkūrėjų, Audronio Imbraso prisiminimai padeda suprasti, kaip stipriai šiandien šokio situacija Lietuvoje skiriasi nuo tos, kuri egzistavo 1995-aisiais. „Sovietų Sąjungos griūtis, 10-ojo dešimtmečio pradžia. Interneto nėra, matai tik tą meną, koks yra to meto teatrų scenose. Šokio vaizdo įrašų faktiškai nebuvo, nebent gaudavai neoficialiai iš pažįstamų, pavyzdžiui, Maskvoje. Kritikė Natalija Černova juos kaupė ir važinėjo po įvairias posovietines šalis skaityti paskaitų – skaitė ir Lietuvoje. Pirmos kelionės į Vakarus buvo labai brangios, reikėjo vizų, viešbučius užsakyti galėjai per kelionių agentūras ar iš kažkur sumedžiotais telefonais, – tebedunksojo didžiulė informacijos siena,“ – leidinyje „Šokio metai“ pasakoja A. Imbrasas.
Paklaustas, kokius pirmuosius uždavinius sau kėlė 1995-aisiais įsikūręs Šokio informacijos centras, A. Imbrasas, teigia, kad pirmiausias uždavinys buvo pasiekti, kad šokio sritis būtų įtvirtinta Lietuvoje: „Valstybinėse struktūrose ar spaudos straipsniuose nebuvo minimas šokis kaip meno sritis – tik baletas ar choreografija. <...> Šokis buvo suprantamas kaip antrinis, žanrinis, reiškinys. O aš mačiau, kad pasaulyje darosi visiškai kitaip.“
Po pirmųjų profesinių vizitų į užsienį A. Imbrasas tikina išvydęs naują šokio pasaulį, kuriame šalia Lietuvoje pažįstamo baleto aktyviai veikė ir šiuolaikinis šokis. Jis organizuodavo tarptautinių šokio trupių gastroles Lietuvoje, tačiau jos vykdavo ir buvo sutinkamos su daug daugiau iššūkių, nei šiandien: „Pirmaisiais metais tikrai vežiau ne radikalius veikalus, stengiausi pratinti pamažu. Nors ir tai kažkam buvo per daug, vadinta degeneruojančiu menu ir pan. Bet dėliodavau gastroles iš to, kas gali atvykti, kokios kainos, kas pratęsia praėjusių metų liniją, kam ir be didelių honorarų įdomu aplankyti naują šalį – tuo metu juk dar nebuvo Kultūros rėmimo fondo.“
Lietuvos šiuolaikinio šokio pasaulio variklis
„Šio leidinio leitmotyvą padiktavo pats jubiliatas, t.y. Lietuvos šiuolaikinio šokio pasaulis. Nesakau „centras“, nes nesinorėjo akcentuoti pačios institucijos, kuri, be abejo, yra to pasaulio spiritus movens, visa ko variklis, – apie „Šokio metų“ sudarymą pasakoja leidinio redaktorius, teatro kritikas Vaidas Jauniškis. – Bežiūrint nuotraukų archyvą labai aiškiai pasimatė, kokia čia svarbi bendruomenė – ne vienas vadas, ne trupių vadybininkai ar choreografai, ne šokėjai, bet visi kartu. Juk tikrai ne kiekvienas festivalis gali pasigirti nuotraukomis iš siautulingų ir smagių vakarėlių.
Esu tikras, kad tai – dėl to, kad ši sritis dar nėra tarp Lietuvoje pripažintų ir adekvačiai matomų, finansuojamų, ką pabrėžė visi kalbinti centro kūrėjai. Ir kol visi dar nėra „įsipatoginę“ savo vaidmenyse ir statusuose, tol viskas labai gyva ir gražu. Jų dėka ši šokio žemė sukasi. Todėl ir „Šokios metus“ sukūrė bendruomenės žmonės savo pamąstymais, linkėjimais ir vaizdais.“
Plačiau susipažinti su Lietuvos šokio informacijos centro 25-erių metų įvykiais galima nemokamame leidinyje „Šokio metai“. Elektroninę jo versiją rasite ČIA. LŠIC veiklą finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Lietuvos Respublikos kultūros ministerija.