„Solo teatro“ sezone – dvi premjeros, gastrolės Japonijoje bei Argentinoje

Prasidedantis šeštasis Solo teatro sezonas žada būti intensyvus – jau šį savaitgalį, rugsėjo 14 d. spektaklis „Motinos pienas“ pagal N.Ikstenos romaną bus parodytas Talino Von Glehni teatre.
„Solo teatro“ spektaklis
„Solo teatro“ spektaklis / Dmitrijaus Matvejevo nuotr.
Temos: 2 Teatras Kultūra

Lietuvos žiūrovų šįmet laukia dviejų naujų projektų premjeros – spalio 13 d. D.Tamulevičiūtės profesionalių teatrų festivalyje Varėnoje bus pristatytas naujausias Birutės Mar dokumentinis spektaklis „Mąstanti barako širdis“, kurio idėją, pasak autorės, padiktavo visai šalia, Ukrainoje, vykstančio karo būsenos ir išgyvenimai, verčiantys atsigręžti į XX a. istorinę atmintį.

B.Mar pjesėje ir spektaklyje – trijų moterų likimai istorinių genocidų akivaizdoje – Olandijos žydaitės Etty Hillesum (žuvusios Aušvice II-jo pasaulinio karo metais), lietuvės Joanos Ulinauskaitės-Mureikienės (šešiollikmetės, pokaryje ištremtos į sovietų lagerį) bei ukrainietės Natalijos Skrinnik, mėnesį praleidusios rusų nelaisvėje prie Bučos, prasidėjus karui.

Trys herojės, trys epochos, trys gyvenimai „barakuose“ – kuomet iš žmogaus atimama jo tapatybė, ateitis, sutrypiama žmogiškoji vertė. Kai lieka vienintelis ginklas – tikėjimas, malda, daina. Kai nevilties akivaizdoje pabunda vidinė laisvė – stipresnė už prievartą, atverianti žmoguje slypinčias neregimas galias.

Anton Shuminsky nuotr./Birutė Mar spektaklyje „Motinos pienas“
Anton Shuminsky nuotr./Birutė Mar spektaklyje „Motinos pienas“

Pasak Birutės Mar, ypatingas džiaugsmas, jog spektaklio kūrimo procese dalyvavo ir istorijos konsultante tapo viena iš herojų, 96-rių sulaukusi, Vilniuje gyvenanti Joana Ulinauskaitė-Mureikienė. Spektaklio dailininkė I.Pačėsaitė, choreografė ir režisierės asistentė S.Mikalauskaitė, kompozitorius A.Kučinskas, vaizdo projekcijų dail. M.Vilčinskas, šviesų dail. A.Jankauskas. Vaidina aktorės Saulė Emilija Rašimaitė, Natalija Metalnikova, Birutė Mar. Žiemą spektaklį išvys Vilniaus ir kitų Lietuvos miestų žiūrovai.

Šventiniu Kalėdų laikotarpiu įvyks antroji premjera, apjungianti muzikos ir teatro žanrus – „Clara. Meilės daina“, pasakojanti ypatingos Europos kultūros asmenybės, pianistės ir kompozitorės Claros Shumann (1819-1896) gyvenimo istoriją.

Tai Vokietijoje reziduojančios pianistės Guodos Gedvilaitės ir Birutės Mar sumanytas projektas, abi – scenarijaus bendraautorės, pačios išvertę C.Shumann dienoraščius ir amžininkų prisiminimus, lietuviškai nuskambėsiančius pirmą kartą.

Claros likimas apipintas legendomis – žinomo kompozitoriaus R.Shumanno žmona, aštuonių vaikų mama išliko savo vyro – genialaus svajotojo – šešėlyje, tačiau neatsisakė savojo pašaukimo – nenutraukė intensyvaus koncertinio gyvenimo.

Apie Claros likimą bylos Guodos Gedvilaitės atliekami C. ir R. Schumannų kūriniai (beje, muzikos pasaulyje ši pianistė neretai pavadinama „lietuviškąja Clara Schumann“) bei Birutės Mar interpretuojami C. ir R. Schumannų laiškų, dienoraščių bei amžininkų prisiminimų fragmentai.

Tikėtina, šis elegantiškas spektaklis-koncertas taps Kalėdine kultūros švente Vilniaus ir Kauno muzikos ir teatro gurmanams – gruodžio 30 d. „Clara. Meilės daina“ nuskambės Kauno kultūros centre, o sausio 5 d. – Šv.Kotrynos bažnčioje Vilniuje.

Dar vienas sezono akcentas – atnaujintas Birutės Mar monospektaklis „Poetė“, pasakojantis talentingos lietuvių kūrėjos – Salomėjos Nėries – likimą. Pasak režisierės ir aktorės, 2005 m. Menų spaustuvėje sukurtas, vėliau rodytas Lietuvos nacionaliniame dramos teatre, spektaklis šiandien vėl tampa itin aktualus, vykstant visuomenę supriešinančiam desovietizacijos procesui.

„Spektaklio forma – poetės teismas. Teismas tęsiasi iki šiol. Tad nūdiena tiesiog išprovokavo atnaujinti spektaklio dramaturgiją, įterpiant šiandien vykstančio „teismo proceso“ atgarsius. Manau, teatras turi ne naikinti istoriją, bet drąsiai atskleisti visas jos puses – ir Salomėjos kaip asmenybės tragizmą, ir didžiulį kūrėjos talentą“, – sako dramaturge ir režisierė. Atnaujinta „Poetė“ spalio 29 d. bus parodyta Kauno lėlių teatre.

Rudenį laukia ir tolimos gastrolės – spektakliai „Buda palėpėje“ ir „Ledo vaikai“ spalį bus pristatyti Tokijuje, Akasakos kultūros centre – kaip Lietuvos nacionalinio muziejaus rengiamos lietuvių tremties istorijai skirtos parodos palydimųjų renginių dalis.

Žinomos lietuvių kūrėjos spektakliai tarsi suartins abiejų šalių istorinius skaudulius, vykusius vienu metu – „Ledo vaikai“ pasakoja autorės tėvų ir kitų 1941 m. Lietuvos tremtinių skaudžias patirtis prie Laptevų jūros, o „Buda palėpėje“ pagal autobiografinį J.Otsukos romaną – japonų emigrantų likimus Amerikoje XX a. pirmoje pusėje, kuomet po lemtingo Perl Harboro ryto jie staiga tapo be kaltės kalti: masiškai buvo iškeldinami iš savo namų, išvežami į JAV įrengtas koncentracijos stovyklas. Prieš gastroles į Japoniją, spalio 9 d. Menų spaustuvėje „Ledo vaikus“ turės galimybę išvysti sostinės žiūrovai.

Lapkritį Teatro komanda keliaus į gastroles Buenos Airėse, kur Argentinos lietuvių bendruomenės rengiamojie šventėje „Lietuvos kultūros dienos Argentinoje“ bus parodyti net trys Solo teatro spektakliai – „Motinos pienas“, „Ledo vaikai“ ir „Tylos sodai“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis