Tarp 28 eksponuojamų šedevrų – tokie klasikiniai kūriniai kaip „Mergina su perlo auskaru“ ir „Pienininkė“. Galerijos ir privačios kolekcijos nuo Jungtinių Valstijų iki Japonijos šiai parodai paskolino savo vertingus kūrinius.
Į precedento neturinčią parodą Valstybiniame muziejuje (Rijksmuseum), kuri veiks iki birželio 4 dienos, jau parduota daugiau kaip 200 000 išankstinių bilietų – daugiausiai per visą Nyderlandų nacionalinio muziejaus istoriją.
„Vasario ir kovo mėnesiai yra visiškai išparduoti, o bilietai į balandžio mėnesio parodas greitai tirpsta“, – naujienų agentūrai AFP sakė Valstybinio muziejaus atstovas spaudai.
Prie muziejaus Nyderlandų sostinėje penktadienį susidarė eilės lankytojų, laukiančių galimybės išvysti J.Vermeerio parodą.
„Mes neprieštaraujame stovėti eilėse, bet aš čia atėjau pamatyti savo mėgstamiausio paveikslo visame pasaulyje – „Merginos su perlo auskaru“, – sakė 83 metų Athosas Millingtonas-Wardas iš Ugstgesto miesto Olandijoje.
„Daugybę kartų mačiau ją vieną Hagoje (jos įprastuose namuose Mauricheiso galerijoje), bet šiandien ji čia su visais savo draugais“, – pridūrė jis.
J.Vermeerį, pramintą Delftiečiu, išgarsino XVII amžiaus olandų gyvenimo scenos, kuriose meistriškai perteikta šviesa, bet apie jo gyvenimą žinoma nedaug.
„Šioje parodoje iš tiesų matome šį intensyvų grožį ir akimirką, kai sustoja laikas“, – sakė muziejaus direktorius Taco Dibbitsas.
„Tai galite pamatyti tik tada, kai susiduriate su J.Vermeerio paveikslu. O čia tai matote 28 kartus, todėl tai nepaprastai įdomu“, – sakė jis AFP anksčiau šią savaitę.
Be to, J.Vermeeris nutapė palyginti nedaug paveikslų – išliko tik apie 35 autentiški darbai, o tai reiškia, kad maždaug trys ketvirtadaliai išlikusios J.Vermeerio kūrybos dabar yra vienoje vietoje.
„Brangesnė už perlus“
Rašytoja Tracy Chevalier, pagal kurios 1999 metais išleistą knygą „Mergina su perlo auskaru“ buvo pastatytas Holivudo filmas, sukėlė susidomėjimo J.Vermeeriu bangą. Ji paaiškino, kodėl tapytojo technika vis dar patraukli.
„Tarsi užuolaida, kuri kartais tiesiogine prasme atitraukiama, bet subjektai, dažnai moterys, namų aplinkoje nuo mūsų atsitraukia“, – AFP sakė T.Chevalier.
„Jūs susižavėję galvojate, kad jis iš tikrųjų buvo privilegijuotas turėti galimybę stebėti šį buitinį momentą, tad tai turi būti kažkas ypatingo. Manau, kad mes galime su tuo susitapatinti“, – sakė ji.
Ypatingą parodos statusą lemia ir tai, kad J.Vermeerio darbai dėl savo amžiaus ir vertės retai keliauja ir kad jie yra daugelio pasaulio muziejų vertybė.
Tarp svarbiausių darbų – trys kūriniai Fricko kolekcijoje Niujorke, naujai restauruotas „Mergina, skaitanti laišką prie atviro lango“ iš Drezdeno ir „Moteris su svarstyklėmis“ iš JAV sostinės Nacionalinės galerijos.
Meno kritikai J.Vermeerio parodą pavadino privaloma aplankyti.
Laikraštis „The New York Times“ ją pavadino „paroda, brangesne už perlus“.
„Beveik neabejotinai ji įeis į istoriją kaip galutinė šio menininko paroda, kuri niekada nebus pakartota“, – rašė JAV laikraštis.
Laikraštis „The Washington Post“ teigė, kad „niekada nebus kitos tokios puikios J.Vermeerio parodos kaip ši“, o Britanijos laikraštis „The Guardian“ apibūdino ją kaip „šventę, kurios negalima praleisti“.