„Automuziejus“ kviečia į „Adventur“: leis pakeliauti laiku su XX a. technikos stebuklais

Jau ateinantį savaitgalį, sausio 26–28 dienomis Litexpo vyks 11-oji tarptautinė turizmo ir aktyvaus laisvalaikio paroda „ADVENTUR: menas patirti“. Į unikalias potyrių keliones laiku su įdomiausiais XX a. ratuočiais kvies didžiausias Lietuvoje privatus Vilniaus „Automuziejus“, žadantis ypatingas istorijas ir estetinę puotą akims, rašoma „Automuziejaus“ pranešime spaudai.
Messerschmitt KR200
Messerschmitt KR200 / Muziejaus nuotr.

Mažiau nei prieš metus sostinėje duris atvėręs istorinės transporto technikos muziejus, šiandien tapo Vilniuje besilankančių turistų, technikos mėgėjų bei smalsuolių traukos centru. Lankytojai unikalią ekspoziciją prilygina pasaulinio lygio muziejams dėl itin retos ir aukštą kolekcinę vertę turinčios transporto technikos. Daugiau kaip 100 unikalių eksponatų – nuo XIX a. menančių dviračių ir karietų, karalius, popiežius ir prezidentus vežiojusių automobilių, keisčiausių pokario ratuočių iki pirmųjų lietuviškų lenktyninių bolidų pasakoja mados, dizaino, technologijų ir visuomenės raidos istoriją.

Bebe BP1. nuotr. autorius Vytautas Pilkauskas
Bebe BP1. nuotr. autorius Vytautas Pilkauskas

„Bugatti“, bet su „Peugeot“ ženklu

Kiekvienas, užsukęs į Vilniaus „Automuziejaus“ stendą turizmo ir aktyvaus laisvalaikio parodoje, išvys pirmąjį automobilį, XX a. pradžioje prie vairo pasodinusį visą Europą. Šio mažylio „Peugeot BP1 Bébé“ istorija pasakos apie laikus, kai garsusis Ettore Bugatti dar nebuvo sukūręs savo imperijos, tapusios prabangos, prestižo, inovacijų ir unikalaus dizaino ženklu.

Talentingam dizaineriui buvo vos 24 metai, kai jis pradėjo kurti ir prekiauti automobilių brėžiniais. Tuomet dar mažai žinomo kūrėjo Ettore Bugatti „Bébé“ licenciją įsigijo „Peugeot“ ir šį mažylį pasauliui pristatė 1912 metais Paryžiaus automobilių parodoje.

„Bébé“ įrašytas į istoriją kaip pirmasis europietiškas automobilis, kurio pagrindinis tikslas – rasti kelią ne į turtuolio, o į paprasto pirkėjo širdį. Masinės gamybos, kompaktiškas, lengvo dizaino automobilis su V formos varikliu buvo reklamuojamas kaip puiki alternatyva dviejų arklių traukiamam vežimui tik už vieno arklio kainą.

Technikos šedevras su siaubinga užuomina

1908 metais JAV, Detroite, Hugo Chalmerso įkurtoje „Chalmers Motor Company“ įmonėje gaminami prabangūs automobiliai buvo pripažinti dėl savo tvirtumo, ilgaamžiškumo ir inžinerijos bei vertinami už puikius rezultatus turistinėse automobilių entuziastų varžybose. Šioje įmonėje 1919–1922 metais dirbo ir garsus išradėjas, fizikas Nikola Tesla.

Įmonė savo viršūnę pasiekė 1911 metais, tapdama 8-ąja didžiausia automobilių gamybos įmone JAV. Nepaisant pradinės sėkmės, įmonė susidūrė su iššūkiais dėl išaugusios konkurencijos automobilių pramonėje. 1923 m. „Chalmers Motor Company“ susijungė su „Maxwell Motor“ ir galiausiai sudarė „Chrysler Motor Corporation“ pagrindą.

Kompanijos sukurtas „Chalmers Model 18“ buvo vidutinių pajamų žmogui įperkamas prašmatnus didelis automobilis su 6 cilindrų varikliu ir patogiu salonu. Šis istorinis gražuolis „Adventur“ lankytojus nukels į XX a. pradžią, automobilių gamybos bumą, kai kiekviena įmonė bandė sukurti saviškį bežirgės karietos variantą, bei papasakos kokius pavojus savininko gyvybei kėlė ši senovinė transporto priemonė, ir kodėl Vilniaus muziejininkai „Chalmers Motor 18“ vadina Stiveno Kingo siaubo romano „Kristina“ vardu.

Keistuolis Elvio Preslio numylėtinis

Pokariu vokiečių orlaivių gamintojo „Messerschmitt“ vardas dar buvo siejamas su neseniai padangėse sąjungininkų pilotams baimę sėjusiais naikintuvais. Po pralaimėto II pasaulinio karo, naciams dirbęs dizaineris ir inžinierius Fritzas Fendas ieškojo kitų produktų, kuriuos galėtų gaminti jo įmonė. Jo idėją – gaminti transporto priemones, skirtas neįgaliesiems, – po savo sparnu priglaudė buvęs karo aviacijos gigantas „Messerschmitt“.

Messerschmitt. nuotr. autorius Vytautas Pilkauskas
Messerschmitt. nuotr. autorius Vytautas Pilkauskas

Taip Vokietijos gatves išvydo F. Fendo suprojektuoti mikroautomobiliai „Messerschmitt KR200“, arba „kabinos motoroleriai“ (vok. Kabinenrolle), labiau primenantys lėktuvų kabinas ant trijų ratų nei mašiną. Šie triračiai pokario keistuoliai buvo gaminami 1955–1964 metais ir parduodami už maždaug 2,5 tūkst. Vokietijos markių. Šis triratis buvo laikomas greita sėkme. Vien pirmaisiais gamybos metais jų buvo parduota beveik 12 tūkst.

„Messerschmitt KR 200“ sulaukė daugybės gerbėjų Holivude, kai 1958 metais buvo parodytas legendiniame filme „Strictly for Pleasure“, su to meto kino garsenybėmis Tony Curtis ir Janet Leigth. Tačiau didžiausiu šio keisto automobiliuko gerbėju buvo laikomas Elvis Presley. Gerai žinoma istorija, sklandžiusi 1957 metais, pasakoja, kad atlikėjas savo numylėtą turimą „Messerschmitt KR-200“ iškeitė į pustrečios valandos apsipirkimo šėlsmą mėgstamiausiame prekybos centre „Lansky Brothers“, Memfyje, Beale gatvėje.

Išvysti šį pokario keistuolį ir kitus unikalius Vilniaus „Automuziejaus“ eksponatus, patirti kelionę laiku po XX amžiaus motorizacijos istoriją ir išgirsti pikantiškas laikmečio paslaptis bus galima sausio 26–28 dienomis, tarptautinėje turizmo ir aktyvaus laisvalaikio parodoje „Adventur“, Litexpo parodų centro 5 salėje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis