Kelerius pastaruosius metus kaip tarptautinis šiuolaikinės fotografijos forumas rengiama paroda „reStart“ šiemet sulaukė net 143 autorių paraiškų iš 26 pasaulio šalių ir daugiau kaip 2 tūkst. darbų.
Pasak parodą organizuojančios Lietuvos fotomenininkų sąjungos pirmininkės Vilmos Samulionytės, nuo 2020 m. kuruojama „reStart“ tokio skaičiaus potencialių dalyvių iki šiol sulaukusi nebuvo.
„Jau trečiąjį kartą Vilniuje vykstančios parodos ištakos – anksčiau Lietuvos fotomenininkų sąjungos organizuotas konkursas „Debiutas“. Tiesa, „reStart“, priešingai nei „Debiutas“, apima ne tik pradedančius menininkus. Čia dalyvaujantys autoriai kasmet simboliškai diagnozuoja tiek fotografijos kaip priemonės ir raiškos būdo tendencijas, tiek šiandienos sociokultūrinius, politinius procesus. Džiaugiuosi, kad šiemet sulaukėme rekordinio skaičiaus kandidatų – tai rodo, kad gan šviežias projektas sulaukia vis didesnio menininkų susidomėjimo“, – sako V.Samulionytė.
Pirminiame etape darbus pateikus per atvirą kvietimą, vėlesniame etape paroda kasmet įgyja kuratorinio projekto bruožus – atrinkti autoriai adaptuoja savo sumanymus parodai.
Į „reStart“ patekusius darbus šiemet atrinko ir vertino iš keturių fotomeno profesionalų – Aurelijos Maknytės, Vilmos Samulionytės, Gyčio Skudžinsko ir Arturo Valiaugos – sudaryta komisija.
Svarbu ir tai, kad trys grupinės parodos autoriai 2025 m. turės galimybę Vilniuje surengti savo asmenines parodas. Taip pat kartu su paroda Lietuvos fotomenininkų sąjunga pristatys ir jau trečiąjį „reStart“ katalogą su autorių darbais.
Į parodą iš bene 150–ies menininkų buvo atrinktas šis vienuoliktukas: Ilona Baniuševič (Lietuva), Amin Yousefi (Iranas / Jungtinė Karalystė), Alice Jankovic (Italija), Gediminas Kuncaitis (Lietuva), Ieva Maslinskaitė (Lietuva / Olandija), Emma Godfrey Pigott (JK / Šveicarija), Paula Punkstina (Latvija / Olandija), Viktoria Sorochuk (Ukraina / Lenkija), Gökhan Tanrıöver (Turkija), Anya Tsaruk (Ukraina / Vokietija) ir Julia Wimmerlin (Ukraina / Šveicarija).
Vaizduojant santykį su katastrofa
Šiųmetėje parodoje „reStart“ – trys skirtingi Ukrainos menininkių projektai, susiję su jų gimtojoje šalyje vykstančiu karu. Tai – asmeniški bandymai žvelgti į rusijos pradėtą karą, žmonių kasdienybę jo fone, įvairius socialinius reiškinius ar net kalbą.
Berlyne gyvenanti ukrainiečių kilmės fotografė Anya Tsaruk parodoje pristatys projektą „Tikiuosi, tavo šeima saugi“, sieksiantį atskleisti šiandieninės Ukrainos ir jos žmonių gyvenimo sunkumus: vilties ir skausmo, karininkų ir civilių, gyvenimo ir mirties, naikinimo ir kūrybos koegzistavimą.
Debiutuojanti menininkė iš Ukrainos Victoria Sorochuk savo ciklu „Naujienos“ dėmesį sutelkia į seną televizoriaus ekraną ir jame gimstančius atspindžius. Anot jos, tai – tarsi aliuzija į tikrųjų žinių, kur paprasčiausi dalykai gali virsti purvinomis sensacijomis, nereikšmingumą.
Ciklu „Pavogta kalba“ Ukrainoje gimusi ir šiandien Šveicarijoje gyvenanti fotografė Julia Wimmerlin siekia analizuoti sudėtingą kalbos, tapatybės ir istorinių manipuliacijų sąveiką karo Ukrainoje kontekste, tuo pat metu nagrinėdama savo, kaip rusakalbės ukrainietės, tapatybės krizę konflikto fone.
Ryšys su gamta
Parodoje „reStart“ netrūks ir šviežių žvilgsnių į žmogaus santykį su gamta, klimato kaitą, ryšį su kraštovaizdžiu ar antropocentrinį mąstymą.
Italijos menininkė ir fotografė Alice Jankovic parodoje pristatys ciklą „Kaina“, kuriame ji žvelgia į laukymes ir sodus. Pasak menininkės, tik iš naujo atradę gilų ryšį ir bendrystę su gamta, sukursime erdves, galinčias išsivaduoti iš beveidžių kraštovaizdžių nykumos.
Projektu „Paskutinė sniego gniūžtė“ vizualiųjų menų atstovė Emma Godfrey Pigott pasitelks džiaugsmingą sniego gniūžtės įvaizdį, svarstydama apie klimato kaitos poveikį jos gyvenamų Šveicarijos Alpių aplinkai.
Tarpdisciplininio meno kūrėja iš Lietuvos Ieva Maslinskaitė, šiuo metu dirbanti Vilniuje ir Nyderlanduose, projekte „Lėliukėje: mokytis fotografijos nebūnant žmogumi“ tyrinėja bakterijų, grybų ir augalų gyvavimo sąlygas bei siekia iš naujo suvokti aplinką, antropocentinį žiūros tašką keisdama ekocentriniu.
Intymūs žvilgsniai į pasaulį
Trečiojoje „reStart“ parodoje skleisis ir daugybė vizualių istorijų, paremtų asmenine patirtimi, šeimos praeitimi ar net fotografijos ribų tyrinėjimu.
Vizualus menininkas Amin Yousefi iš Irano savo projektu „Akys raibsta, kai ieško tiesos“ į dienos šviesą ištrauks daugiau kaip 40 m. senumo nuotraukas iš Irano revoliucijos, išryškindamas asmenis, kurie svarbiu istorijos momentu iš žmonių masės žiūrėjo į fotoaparato objektyvą.
Fotografė, videomenininkė Ilona Baniuševič projektu „Sename bute“ atvers savo senelių buto, kuriame ji kurį laiką gyveno, duris. Anot jos, fotografavimas tapo buto prisijaukinimo proceso dalimi.
Turkų kilmės britų fotomenininkas Gökhanas Tanrıöveris grįžta į mažą kaimelį prie Egėjo jūros, iš kurio kilo trys jo seneliai, ir kuria naują šeimos vaizdų archyvą su fotografijų ciklu „Gėle po figmedžiu žydėsiu“.
Lietuvių fotografas Gediminas Kuncaitis projekte „FotoŠokis“ įveiklina seną „Agfa“ fotoaparatą ir leidžiasi į žaismingą šokį su analogine fotografija, tyrinėdamas kadrų atsiradimo ribas.
Galiausiai vizualiųjų menų atstovė iš Latvijos projektu „Dirvožemis“ žvelgia į savo šeimos sodą, sudėtingą latvišką tapatybę ir ryšį su žeme bei klausia, ar dirvožemis gali atskleisti jos tapatybę?
Visus šiuos darbus jau nuo rugpjūčio 21 d. iki rugsėjo 21 d. galėsite išvysti Vilniaus „Prospekto“ galerijoje, Gedimino pr. 43.