Išskirtiniame 15min projekte – 150-oji fotoistorija: kokius pasakojimus atskleidžia fotografijos?

Prieš kelerius metus 15min startavęs ciklas „Fotoistorijos“ šiomis dienomis sulaukė jubiliejinės publikacijos. Daugiau nei penkis dešimtmečius Rasų šventę fotografuojančio Vytauto Daraškevičiaus vaizdo pasakojimas tapo 150-ąja fotoistorija.
150 fotoistorijų
150 fotoistorijų / Jono Kinčino nuotr.

Šio ciklo sumanytojo ir rengėjo, kultūros žurnalisto Gedimino Kajėno teigimu, fotografiniam vaizdui įgaunant vis didesnę reikšmę ne tik kasdieniame gyvenime, bet ir šiandieninėje žiniasklaidoje, „Fotoistorijos“ tampa vienu iš būdų pasakoti istorijas apie pasaulį ir praeitį, susitikti su skirtingomis patirtimis bei pažvelgti į gyvenimą kito žmogaus akimis.

Visą multimedijų ciklą „Fotoistorijos“ skaitytojai ras 15min kultūros rubrikoje arba ČIA.

Nuo žymiųjų klasikų iki jaunųjų kūrėjų

Nemažo skaitytojų dėmesio bei peržiūrų sulaukusiame cikle per dvejus su puse metų pristatyta gan plati Lietuvos fotografų paletė – nuo pirmųjų meistrų, dirbusių XIX amžiaus antroje pusėje, tarpukario ir sovietmečio žymiausių kūrėjų bei fotomėgėjų iki šiuolaikinių eksperimentuotojų ir dabarties jaunųjų menininkų.

Lauros Vansevičienės nuotr./Gediminas Kajėnas
Lauros Vansevičienės nuotr./Gediminas Kajėnas

„Žvelgiant į Lietuvos fotografijos istoriją, į akis visų pirma krinta garsiausi vardai, žinomi daugeliui – Janas Bułhakas, Balys Buračas, Antanas Sutkus ar Romualdas Rakauskas. Paminėjus šias pavardes, iškart akyse stovi vienas ar kitas ikona tapęs šių meistrų darbas. Būtent taip fotografijos ir veikia – jos tampa vizualiu atminties pasakojimu ir net asmeninių prisiminimų dalimi“, – teigė G.Kajėnas.

Tačiau, anot jo, cikle „Fotoistorijos“ bandoma gerokai praplėsti fotografijos pažinimo lauką ir parodyti ne tik žymiųjų meistrų darbus, bet ir atrasti pamirštus, nutylėtus, fotografijos istorijose paraštėse atsidūrusius kūrėjus bei jų pasakojimus.

Tarp didžiausių ir netikėčiausių atradimų pats žurnalistas mini tarpukariu Vilnijos krašto žvejų gyvenimus bei buitį fotografavusią etnologę Mariją Znamerovską-Priuferovą, magišką Vilijos Visockienės sapnų pasaulį, Pirmojo pasaulinio karo metais Vilnių fotografavusių vokiečių karininkų vaizdų kolekciją, Arvydo Stubros sovietmečio „reportažus be įvykio“, žaismingus ir ironiškus Algio Kriščiūno fotografinius cirkus.

Vytauto Daraškevičiaus nuotr./ Kernavė, 2007
Vytauto Daraškevičiaus nuotr./ Kernavė, 2007

Fotografija yra istorijos

Pasaulinėje žiniasklaidoje fotografijų pasakojimai jau seniai yra laikomi atskiru žurnalistikos žanru. Fotografijos ne tik iliustruoja tekstą, bet ir pačios yra „tekstai“, nukeliantys į karštuosius pasaulio taškus, įdomiausius įvykius, socialinius paribius bei nekasdienius susitikimus.

Šią nišą Lietuvoje savitai bando užpildyti ir 15min projektas „Fotoistorijos“, kuriame skirtingi autoriai – tiek fotomenininkai, tiek ir fotožurnalistai – vizualia kalba pasakoja unikalias gyvenimų istorijas.

Liudviko Ruiko nuotr./Iš ciklo „Nemuno išdaigos“
Liudviko Ruiko nuotr./Iš ciklo „Nemuno išdaigos“

„Fotografija, ypač praėjus kuriam laikui, tampa puikiu istorijos liudininku, ji išryškina įdomiausias detales, nežinomas ar pamirštas smulkmenas. Tokiu būdu net ir viena nuotrauka gali tapti tyrinėjimo objektu, apie būtąjį laiką, aplinką ar žmones pasakojanti ne ką mažiau nei išsamus straipsnis. Štai kodėl įdėmiai „skaitant“ fotografiją, ji tampa ženklu, galinčiu atskleisti ištisą istorijos klodą“, – teigė G.Kajėnas.

Pasak jo, 15min „Fotoistorijų“ cikle būta jau ne vienos tokios istorijos, atvėrusios duris į laiku ar erdve nuo mūsų nutolusius pasakojimus apie žmones bei jų gyvenimus.

Unikalūs Vilhelmo Janiselio kadrai, padaryti Sibiro tremtyje, Lietuvos partizanų portretai bei kasdienybė pokariu, Kazio Daugėlos fotopasakojimai apie Lietuvos pabėgėlių gyvenimus išvietintųjų stovyklose Vokietijoje, Bertos Tilmantaitės kelionės po pasaulius, Algimanto Kunčiaus reportažai iš atostogų Lietuvos pajūryje, socialinės lietuviško kaimo grimasos Rimaldo Vikšraičio darbuose, Raimondo Paknio atrasti LDK istorijos griuvėsiai, Izidoriaus Girčio scenos iš Anykščių kasdienybės ar Jono Kinčino tarpukario viekšniškių portretai – tai tik dalis įdomiausių fotoreportažų, kuriuose per vaizdą tyrinėjami patys įvairiausi laikmečio siužetai bei istorijos.

Jono Kinčino nuotr./Skalbėjos. 1937 m.
Jono Kinčino nuotr./Skalbėjos. 1937 m.

„Šis ciklas – tai galimybė susipažinti su autorių bei muziejų archyvuose nugulusiais darbais bei seniai pamirštomis serijomis, kuriose pasakojama ir svarbi dalis mūsų pačių šalies istorijos. Be to, vaizdo reportažais atveriami ir įvairūs mūsų kasdienybės sluoksniai, kuriuos savitu bei akylu žvilgsniu pastebėjo bei įamžino žinomi ir mažai kam girdėti fotografai“, – teigė „Fotoistorijų“ iniciatorius G.Kajėnas.

Už šį ciklą 2021 metais G.Kajėnui buvo įteikta Lietuvos fotomenininkų sąjungos įsteigta Skirmanto Valiulio premija.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis