„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Lietuvių dailininkai buriasi Nidoje – prasideda pleneras „Nidos ekspresija“

Neringoje prasidėjo tradicinis tapybos pleneras „Nidos ekspresija“. Nors pandemija pakoregavo plenero organizatorių planus, atsisakyta svečių iš egzotiškų užsienio šalių, žymūs lietuvių tapytojai bei dailės pedagogai buriasi dailininkų meka tituluojamoje Nidoje ir naujus darbus čia kurs iki pat rugsėjo 15 d.
Pleneras „Nidos ekspresija“
Pleneras „Nidos ekspresija“ / S.Žiauros nuotr.

„Tapyboje stengiamės išlaikyti modernios „Brücke“ ekspresionistinės grupės motyvus. Plenero dailininkų darbuose atpažinsite prieplauką, žvejų namelius, Nidos kopas, jūrą, marių peizažą, laivą kurėną, švyturį, miško pušis, moterį paplūdimyje“, – esminius motyvus vardija plenero organizatorius ir pagrindinis koordinatorius Saulius Kruopis.

Subūrė lietuvių menininkus

Pasaulinei pandemijai pakoregavus plenero organizatorių planus, šiemet „Nidos ekspresija“ tapo išskirtinai lietuviška. „Taip jau susiklostė, jog dėl valstybėms taikomų aprobojimų visi užsieniečiai liko, kaip dabar įprasta sakyti, online. Tad kilo mintis šiemet į plenerą kviesti ne tik žymius lietuvių menininkus, bet ir dailės mokytojus iš įvairių miestų: būtent jiems šios dienos vėl panašėjančios į karantiną, tapo dideliu iššūkiu“, – sako S. Kruopis ir priduria, jog dailės raiška, esanti toli nuo kompiuterių ekranų, visiems dabar – tarsi terapija.

26-jame tapybos plenere „Nidos ekspresija“ kurs akvarelistas Kęstutis Šiaulytis, tapytojas ir architektas Juozas Pranckevičius, koloristas Arvydas Kašauskas, Užupio dailininkas Giedrius Bagdonas, ekspresionistai Edita Stankevičiūtė-Righetto ir Artūras Savickas, Irma Leščinskaitė, Romas Žmuidzinavičius, Jonas Lenkutis, Lorita Tamulevičiūtė, Delvis Dapkus, plenero menotyrininkė Saulė Mažeikaitė. Prie būrio tapytojų prisijungė dailės pedagogai: Alė Kalėdienė, Adelė ir Augenis Kaspučiai, Jolita Šlepetienė, prof. Giedrė Riškutė.

Gyvos kūrybos semtis į Neringą atvyko ir šiaulietis menininkas Vilmantas Dambrauskas. Meno mylėtojams jis žinomas kaip socialinio tinklo „Facebook“ grupės „Neatšaukti atidarymai / Not cancelled openings“ sumanytojas. Šioje grupėje nuo pat karantino pradžios buvo pristatyti aktyviausi lietuvių menininkai ir jų naujausia ar dar niekad neeksponuota kūryba.

Pasak S. Kruopio, esama minčių ir Nidos plenere įrengti laikinąją fotostudiją, kurioje plenero dalyviai ir lankytojai gales kurti savo fotosesijas. „Dizaineris ir fotografas V. Dambrauskas – nuolat žadantis siurprizų. Šis jo sumanymas Nidos erdvėje bus lyg nuolatinis performansas“, – intriguoja tapybos plenero „Nidos ekspresija“ sumanytojas.

Su šiųmečio plenero menininkų tapyba bus galima susipažinti rugsėjo 8 d. 16 val. Nidos bendruomenės namuose rengiamame parodos atidaryme. Vėliau dailininkai pasklis po įvairias Neringos vietoves, kurs gamtoje. Rugsėjo 15 d. 16 val. tapybos plenerą „Nidos ekspresija“ vainikuos naujų, dažais kvepiančių drobių pristatymas Juodkrantėje, Liudviko Rėzos kultūros centre.

Įkvėpimą rado Nidoje

„Brücke“ (vok. tiltas) – dailininkų grupė, 1905–1913 m. veikusi Vokietijoje, vokiečių ekspresionizmo pradininkai. Anuomet vokiečių dailininkai susibūrė paskelbę manifestą, kurio esminė idėja – bendra laisvos dvasios žmonių kūryba, neribojama valstybių ir sienų.

Dalis „Brücke“ pradininkų (Karl Schmidt-Rottluff) kūrybinio įkvėpimo ieškojo būtent Nidoje, o vėliau prie grupės prisijungęs žymus vokiečių dailininkas Max Pechstein čia tapydamas praleido septynias vasaras.

„Ekspresionizmas – revoliucinis, nekomercinis menas. Daugiausia dailininkų buvo akademikai, kurie Nidoje ieškojo pabėgimo nuo įprastos aplinkos, – meno istorijos akcentus dėliojo S. Kruopis. – „Brücke“ grupę įkūrę dailininkai pagimdė naują ekspresionizmo kryptį ir tapo priešprieša sausai akademinei tapybai, pataikūniškai buržuazinei visuomenei. Savo ritmu, spalva, gyvastimi išsiskirianti tapyba – emocionali, spontaniška, joje nėra vietos racionaliam mastymui.“

Vienas epresionizmo pradininkų Karlas Šmitas Rotlufas (Karl Schmidt-Rottluff) Nidoje apsilankė 1913 m. Būtent čia jis pirmąkart ėmė tapyti nuogas moteris laukinėje gamtoje. Per tris Nidoje praleistus mėnesius vokiečių dailininkas nutapė 30 paveikslių, kurių kiekvieno vertė aukcionuose šiandien siekia 3-5 mln. svarų sterlingų.

Europos galerijose eskponuojama per 100 Nidoje nutapytų Makso Pechšteino (Max Pechstein) darbų, kurių epicentre – kurėnai.

Pasak S. Kruopio, tapybos pleneras „Nidos ekspresija“, tęsiantis „Brücke“ tradicijas, išlieka nekomerciniu. Menininkų asociacija „Tiltas“ plenero metu sukurtų darbų kolekciją kaupia, Kuršių nerijos vaizdus ir vardą pristato parodose visame pasaulyje.

Tapybos plenero „Nidos ekspresija“ organizatoriai: Menininkų asociacija „Tiltas“ bei Nidos kultūros ir turizmo informacijos centras „Agila“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs