Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Nacionalinėje dailės galerijoje – paroda „Ribos ir paraštės“: kaip visuomenę vaizdavo tarpukariu?

Kokį Lietuvos Respublikos (1918–1940) visuomenės portretą kūrė tarpukario menininkai? Kokias nepatogias socialines problemas jie fiksavo kūriniuose? Kaip reikšmingų permainų akivaizdoje kito žmonių socialinė kasdienybė ir jos patirtys? Tokius klausimus kelia ir dar nepakankamai ištyrinėtą socialinės kritikos reiškinį tarpukario Lietuvoje pristato nauja Nacionalinės dailės galerijos paroda, rašoma galerijos pranešime spaudai.
Telesforas Valius. Rūpesčiai. 1934. Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus
Telesforas Valius. Rūpesčiai. 1934. Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus / Muziejaus nuotr.

Gruodžio 9 d., penktadienį, 18 val. NDG atidaroma paroda „Ribos ir paraštės: socialinė kritika tarpukario Lietuvoje“ (kuratoriai Gabrielė Radzevičiūtė, Norbertas Černiauskas). Joje pagrindinis dėmesys skiriamas XX a. 3–4 dešimtmečiais iškilusių ir brendusių Lietuvos menininkų kūrybiniam palikimui. Parodos pasakojimas buvo konstruojamas bendradarbiaujant su 11 Lietuvos muziejų ir kitomis meno institucijomis, bibliotekomis, archyvais ir dailininkų šeimomis.

Pastarojo meto istorinės refleksijos apie tarpukario Lietuvą yra palydimos visuotinės pažangos, modernėjimo ar optimizmo idėjų. Tačiau reikšmingos politinės, ekonominės ir kultūrinės permainos Lietuvos visuomenei atnešė ir savų iššūkių, ir problemų.

Parodoje pristatomi meno kūriniai ir juos lydinti istorinė-dokumentinė medžiaga atskleidžia, kad daugeliui tarpukario dailininkų rūpėjo visuomenės paraštėse ir paribiuose atsidūrusių žmonių kasdienybė. Dalis jų kūryboje ėmėsi gana atvirai kalbėti apie nepatogias to meto socialines problemas: nedarbą, skurdą, socialinę nelygybę ir atskirtį, lyčių nelygybę, visuomenės „moralinį“ nuosmukį ir kt.

Vis dėl to, dalis parodoje pristatomų autorių nesulaukė įvertinimo tarpukario epochoje. Tuo tarpu po Antrojo pasaulinio karo šis dailės paveldas įgijo naujų reikšmių. Sovietų ideologijai jis tapo parankiu, skleidžiant propagandą ir siekiant dekonstruoti vos du dešimtmečius gyvavusios valstybės istorinę atmintį. Tad neretai į socialinę kritiką tarpukario Lietuvoje įprasta žvelgti kaip į gana politizuotą ar net marginalų reiškinį.

Daugiau nei 30 autorių darbus pristatanti paroda – tai proga atidžiau pažvelgti į socialinės kritikos reiškinio daugialypumą, atskleidžiant sudėtingus meno, ideologijos ir propagandos klausimus. Parodos kuratoriai tikisi, kad ši paroda pasiūlys naujų požiūrių ir prieigų apie Lietuvos modernios dailės ir sociokultūros istoriją.

Paroda Nacionalinėje dailės galerijoje veiks iki kitų metų vasario 26 d.

Parodos proga taip pat leidžiamas ją pristatantis išsamus katalogas, kuriame jos kontekstus išplės skirtingų sričių atstovų – Norberto Černiausko, Mariaus Ėmužio, Gabrielės Radzevičiūtės ir Viktorijos Šeinos tekstai. Leidinio pristatymas planuojamas 2023 m. sausį.

Taip pat parodą lydės viešų renginių programa, kurioje numatytas katalogo pristatymas, kuratorių ekskursijos ir kt.

Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba. Informacinis rėmėjas lrytas.lt. Projektą remia: „Exterus“, „Fundermax“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos