Naujoje Taikomosios dailės ir dizaino muziejaus parodoje pristatomos Ukrainos kultūros vertybės

Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje (Arsenalo g. 3A, Vilnius) kovo 10 d., penktadienį, 17 val. atidaromoje parodoje „Ukraina: nenugalimos tautos dvasiniai lobiai“ pristatomi XVI–XVIII a. Ukrainos sakralinio meno kūriniai iš didžiausio Ukrainos muziejų komplekso – Nacionalinio Kijivo Pečerų lauros istorinio ir kultūrinio draustinio kolekcijos, rašoma Taikomosios dailės ir dizaino muziejaus pranešime žiniasklaidai.
foto
foto / Taikomosios dailės ir dizaino muziejaus nuotr.

Nuo pirmųjų draustinio gyvavimo metų jo darbuotojai saugo ir tiria Kijivo Pečerų vienuolyno – daugiamečio Ukrainos tautos dvasingumo centro – kultūros paveldą.

Jų pastangomis buvo išsaugotas unikalus vienuolyno architektūrinis ansamblis, išskirtiniai Ukrainos ir Europos meistrų meno kūriniai. Tais metais, kai bolševikų valdžia naikino tautines tradicijas, stengdamiesi, kad jos būtų užmirštos, Ukrainos intelektualai, prieštaraudami karingojo ateizmo ideologijos nurodymams, išgelbėjo būdingus tautinio meno pavyzdžius.

Šiuo metu Kijivo Pečerų lauros draustinio kolekcijoje yra šimtai kūrinių iš tauriųjų metalų ir prabangių audinių, senų spausdintų knygų, portretų, fotografijų, archeologijos objektų. Parodoje pristatomi reikšmingi kūriniai, atskleidžiantys daugiametę Ukrainos ikonų tapybos raidą, supažindinantys su išskirtinėmis ukrainiečių auksakalystės ir siuvinėjimo tradicijomis.

Ikona yra didžiausias Ukrainos sakralinio meno pasiekimas. Būtent ikonose geriausiai įkūnyta Ukrainos žmonių tautinio savęs identifikavimo idėja. Ukrainos ikonų tapybos ištakos siekia Bizantijos kultūrą.

Vėliau Ukrainos ikonų tapybą paveikė Europos menas, tačiau jai visada buvo būdingas nacionalinis savitumas ir nepakartojamas stilius. Tai iškalbingai liudija parodoje pristatomi darbai.

Taikomosios dailės ir dizaino muziejaus nuotr./
Taikomosios dailės ir dizaino muziejaus nuotr./

Meistrų iš Galicijos ir Voluinės darbai parodo XVI–XVII a. Ukrainos ikonų tapybos raidą. Klasikinis Ukrainos ikonų stilius būdingas XVI a. paveikslui „Išganytojas šlovėje“, kurį sukūrė talentingas ikonų tapytojas iš Galicijos. Itin įdomus parodos eksponatas – XVII a. ikona „Žengimas į dangų“, atlikta ikonų tapytojo iš Voluinės, kilusio iš liaudiškos aplinkos ir išlaikiusio nuoširdų ir poetišką dvasinio pasaulio suvokimą.

Ukrainos menas klestėjo XVII a. pabaigoje – XVIII a. pradžioje, laikotarpiu, kai šalyje plito baroko stilius. Ukrainos barokas – unikalus reiškinys, tapęs išskirtiniu, tipiškiems Europos baroko meno bruožams susiliejus su vietine tautine tradicija. Šio laikotarpio ikonose vyrauja spalvinga mažorinė gama, atitikusi optimistinę Ukrainos kazokų pasaulėžiūrą.

Taikomosios dailės ir dizaino muziejaus nuotr./
Taikomosios dailės ir dizaino muziejaus nuotr./

Pagrindiniai ikonų tapybos centrai tuomet buvo kairiojo Dniepro kranto Ukrainos regionuose – Kijivo ir Černigivo srityse. Tarp parodos eksponatų – Dievo Motinos Hodegetrijos (rodančios Kelią) ikona iš Kijivo srities, Šventojo Mikalojaus Stebukladario iritin išskirtinė šventinė ikona „Arkangelo Mykolo susirinkimas“ iš Bereznos kaimo Černigivo srityje. Lauros menininkų kūrybos stiliaus pavyzdys – dvi 1730 m. ikonos iš Trejybės cerkvės šventinės ikonostaso eilės „Dievo Motinos gimimas“ ir „Kristaus Gimimas“.

Baroko tradicijas ryškiai įkūnijo ukrainiečių auksakalystės ir siuvinėjimo darbai. Parodoje pristatomi objektai – eucharistinė taurė, altoriniai kryžiai, tabernakulis, aeras ir siuvinėto liturginių rūbų dekoro pavyzdžiai vizualizuoja iškilmingą grožį ir dvasinį kilnumą, lydėjusį pamaldas Ukrainos bažnyčiose. Nepaisant XVIII–XIX a. imperinės rusinimo politikos, tragiškų XX a. įvykių, muziejininkų ir restauratorių kartos išsaugojo Ukrainos sakralinio meno paminklus.

Taikomosios dailės ir dizaino muziejaus nuotr./
Taikomosios dailės ir dizaino muziejaus nuotr./

Ir šiandien, kai Rusijos užpuolikai siekia barbariškai sugriauti ukrainietiškumą, ukrainiečių tautos atmintį ir vertybes, ši paroda liudija nenugalimos tautos nepalaužiamą dvasią ir tūkstantmetę istoriją. Paroda veiks iki 2023 m. gegužės 11 d.

Projekto vadovai: dr. Arūnas Gelūnas, Oleksandr Rudnyk Parodos kuratorius Skaistis Mikulionis Parodos architektas Jurgis Dagelis Dailininkė Loreta Uzdraitė.

Taikomosios dailės ir dizaino muziejaus nuotr./
Taikomosios dailės ir dizaino muziejaus nuotr./

Parodą globoja: Lietuvos Respublikos kultūros ministras Simonas Kairys ir Ukrainos kultūros ir informacinės politikos ministras Oleksandras Tkačenko Projekto organizatoriai: Lietuvos nacionalinis dailės muziejus, Nacionalinis Kijivo Pečerų lauros istorinis ir kultūrinis draustinis.

Partneriai: Lietuvos Respublikos ambasada Ukrainoje, Lietuvos Respublikos ambasada Lenkijos Respublikoje, Ukrainos ambasada Lietuvos Respublikoje, Jono Karolio Chodkevičiaus labdaros ir paramos fondas, Lietuvos šaulių sąjunga, Lietuvos šaulių sąjunga Ukrainoje, Lietuvos kariuomenė, Lietuvos Respublikos muitinė, Lietuvos policija, Ukrainos patrulinė policija

Taikomosios dailės ir dizaino muziejaus nuotr./
Taikomosios dailės ir dizaino muziejaus nuotr./

Generalinis rėmėjas „BTA draudimas“

Didysis rėmėjas Labdaros fondas „Kunigaikščių Ostrogiškių karūna“.

Steigėjas – Lietuvos Respublikos garbės konsulas Luhansko srityje Robertas Gabulas Rėmėjai: „AD REM Group“, „Chef the Viking“, „Kunsttrans“, „Print In“, „Vilnia Hotel“

Speciali padėka: Valdas Dovydėnas, Mirijana Kozak, Jurgita Pačkauskienė, Narimantas Savickas, kun. Gintaras Sungaila, Stanislav Vidtmann

Informacinis rėmėjas „Delfi“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis