„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Profesionaliai Lietuvos keramikai – 90: Vilniuje atidaroma jubiliejinė paroda

Nors keramika kaip amatas Lietuvoje turi gilias ištakas, siejamas su skirtingų epochų LDK manufaktūromis, paskirais puodžiais bei dar ankstyvesniais laikais, tačiau profesionalios keramikos kaip modernios dailės šakos kelias pradėtas palyginus neseniai – 1931 metais. Kuo išskirtinė ši data, kokios peripetijos įvyko ir asmenybės iškilo per 90 metų žiūrovai kviečiami sužinoti spalio 22 d. Šv. Jono gatvės galerijoje atidaromoje jubiliejinėje parodoje „Archyvas“, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Valdas Pukevičius „Laiminga pabaiga“
Valdas Pukevičius „Laiminga pabaiga“ / Asmeninio archyvo nuotr.

Nepriklausomoje pocarinėje Lietuvoje – rūpestis dėl aukštojo meno

Suvereni europietiška šalis neatsiejama nuo menų, galinčių ne tik pakelti tautinę dvasią, bet ir reprezentuoti aukštą išsivystymo lygį galingųjų valstybių akivaizdoje. To pasekoje svarbiausi nacionaliniai teatrai ir muziejai įkurdinti didinguose architektūriniuose pastatuose ir stovi ten, kur greičiausiai juos gali pamatyti kiekvienas keliautojas – sostinių senamiesčiuose.

Dėl menų padėties susirūpinta ir Lietuvoje, iškart išsivadavus iš carinės imperijos bei 1918 m. atgavus nepriklausomybę. Formuojant naujos valstybės ideologinius ir vykdomuosius pagrindus, 1922 m. Kaune, tuometinėje sostinėje, įkuriama pirmoji Lietuvos meno mokykla, o 1929 m. perorganizuojama į Kauno meno mokyklą. Vos po kelių metų, 1931-aisiais, šalia anksčiau įsteigtų tapybos, grafikos ir skulptūros disciplinų atidaroma ir Keramikos studija. Tai tampa atspirties tašku, nuo kurio pradedama rašyti profesionalios lietuvių keramikos istorija.

Nors pirmasis keramikos meną dėstyti pradeda Vytautas Brazdžius, daugiausiai su profesionaliu keramikos formavimu Lietuvoje siejamas Liudvikas Strolis. Iš studijų Paryžiuje parvežęs vakarietiškų meno naujovių gūsį, Strolis išugdė pirmąją ryškiau istorijoje pasižymėjusią entuziastingų menininkų kartą (Eleonorą Lukšaitę, Valdemarą Manomaitį, Venclovą Miknevičių ir kt.).

Jie davė paspirtį moderniems, tačiau vietines tradicijas išlaikantiems procesams keramikos srityje, suformuojant savitą keramikos mokyklą. Ateinant naujoms menininkų ir dėstytojų kartoms, mokykla išsiskaidė į atskiras stilistines bei idėjines kryptis, kurių bendrybes ir skirtumus vis dar atsargiai tebebandoma segmentuoti šiuolaikinių meno tyrėjų.

Jubiliejinėje parodoje – skirtingų keramikų kartos

2021 metais sukankant profesionalios keramikos 90-mečiui, Šv. Jono gatvės galerijoje atidaroma Lietuvos dailininkų sąjungos Vilniaus keramikos sekcijos narių paroda „Archyvas“, pristatanti gausią, 76 autorių ekspoziciją. Parodoje dalyvauja skirtingų kartų, 1957-2018 metų Vilniaus dailės akademijos absolventų laidas reprezentuojantys menininkai. Tačiau šia jubiliejine paroda siekiama atspindėti ne konkrečią mokyklą, o profesionalių keramikų bendruomenę, kurią jungia LDS Vilniaus keramikos sekcija.

Pasak parodos kuratorės, LDS Vilniaus keramikos sekcijos pirmininkės Agnės Šemberaitės, nemaža dalis šių menininkų vis dar aktyviai dalyvauja kultūriniame gyvenime, kita dalis dėl garbaus amžiaus nebekuria, tačiau savo laiku paliko žymų indėlį Lietuvos keramikos istorijoje.

„Artėjant šiai sukakčiai su kolegomis supratome, kad tarp skirtingų LDS keramikų kartų žėri nemažai istorinių spragų, mat visos kartos yra labai atitolusios ir mažai žinančios apie vieni kitų veiklas. Tam įtakos turi ir nedidelis keramikos meno tyrėjų skaičius, užsiimantis chronologiniais tyrimais, jų sklaida, bendruomenės narių uždarumas. Norėjome šia paroda suburti visus į vieną vietą, kad patys pamatytumėm tam tikrą skirtumų ir tendencijų panoramą, geriau ją pažintumėm“, – teigė Agnė Šemberaitė.

Asmeninio archyvo nuotr./Agnė Šemberaitė „Kartą gyveno...“
Asmeninio archyvo nuotr./Agnė Šemberaitė „Kartą gyveno...“

Simboliška ekspozicija primins chaotišką sandėlį

Parodoje „Archyvas“ svarbią vietą užims ir darbų koreliacija su Šv. Jono galerijos erdve, netradicinis keramikos ekspozicijos formavimas. Žiūrovai, įpratę keramikos kūrinius matyti tvarkingai išdėliotus ant skirtingų dydžių postamentų, susidurs su senomis dėžėmis, stelažais ir išardyta istorine chronologija, kurioje stiliai ir kartos niveliuojasi tarpusavyje. Ji kvies lankytojus pasinerti į savotišką žaidimą teatrališkame archyve-sandėlyje, patiems bandant atspėti, kurie autoriai priklauso tam tikriems laikotarpiams.

Toks sprendimas, parodos organizatorių teigimu, turi dvejopą prasmę. „Iš tiesų, keramikos pateikimas Lietuvos parodose yra gana monotoniškas. Be to, ši paroda neturi tikslo būti retrospektyvine. Šiuo atveju norėjosi žiūrovui sukurti kažkokį ypatingesnį, teatrinį, antikvarinį įspūdį, įtraukti jį į savotiško dalyvio vaidmenį. Kai užeini į seną knygyną – susiduri su gana chaotiška knygų įvairove, kurioje maišosi skirtingi laikmečiai, stiliai, neapibrėžiant kiekvieno atskirai. Tad ir šioje parodoje bandysime sukurti panašų įspūdį, kad žiūrovas atsidurtų tarp masės profesionalių kūrinių ir galėtų paspėlioti, kuriuos laikotarpius bei kartas jie atspindi. Kai kurie darbai labai modernūs, šiuolaikiški, pralenkę savo laiką, nors sukurti 8 dešimtmetyje. Ir tai stebina, traukia į mįsles primenantį žaidimą,“ – teigė parodos architektė, keramikė Milena Pirštelienė.

Chaotiškas parodos ekspozicijos formavimas susijęs ir su šiandienine situacija Lietuvoje. Nors šiuolaikiniai lietuvių keramikos autoriai susilaukia vis didesnio tarptautinio dėmesio įvairiose Europos ir Azijos bienalėse, garsėja technologiniais ir stilistiniais eksperimentais, pelno prizines vietas, tačiau Lietuvoje kūriniai neturi istorinio muziejaus, kuriame būtų tendencingai kaupiama Nepriklausomos Lietuvos keramikos darbų kolekcija ateities kartoms, muziejaus, kuriame Lietuvos gyventojai ar šalies svečiai galėtų susipažinti su lietuviška istorine ir šiuolaikine keramika.

Asmeninio archyvo nuotr./Dalia Laučkaitė-Jakimavičienė „1“
Asmeninio archyvo nuotr./Dalia Laučkaitė-Jakimavičienė „1“

LDS keramikos sekcijos pirmininkė Agnė Šemberaitė: „Su keramikos kolekcionavimu situacija buvo kiek geresnė iki Nepriklausomybės. Tačiau didžioji dalis reikšmingiausių menininkų kūrinių dulka ir sensta nuo prasto sandėliavimo dirbtuvių dėžėse, pas šeimos narius, bičiulius garažuose. Dėl to kartais tampa nebeįmanoma atrasti nesueižėjusį ar kitaip nesunykusį aukso fondą naujoms parodoms. Po 2000 m. Taikomosios dailės ir dizaino muziejaus kolekcija papildyta vos keletu darbų, o ir tie, daugiausiai, pačių autorių muziejui dovanoti. Geriausi šio laikmečio darbai randa vietą kitų pasaulio šalių muziejų kolekcijose, bet ne Lietuvos. Dėl to ir šia ekspozicija, „padabinta“ senais stelažais, aplūžusiomis dėžėmis, siekiame kritiškai atspindėti dabartinę situaciją Lietuvoje. Užduoti diskusinį klausimą apie naują keramikos šimtmetį – kokia jo ateitis? Ar auksas ir pelenuose žvilga?“

Parodos „Archyvas“ atidarymas bei susitikimas su autoriais vyks spalio 22 d. 18 val. Šv. Jono gatvės galerijoje. Ekspozicija veiks iki lapkričio 13 d.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs