Nuo rugsėjo 13 d. iki sausio 6 d. prancūzai ir turistai galės pamatyti K.Varnelio optinį meną prestižiniame Pompidou centre. Tai yra Lietuvos sezono Prancūzijoje programos dalis.
Paryžiuje – šešiolika menininko darbų
Apskritai, Pompidou centre eksponuojama šešiolika K.Varnelio darbų, atkeliavusių iš Lietuvos nacionalinio muziejaus. Kaip teigė kuratorė, daugiausia parodą sudaro menininko tapyba.
„Kaip tik vienas paveikslas atplaukia iš Niujorko, jį publikai parodysime kiek vėliau, – pasakojo I.Urbelytė. – Šis darbas yra išskirtinis, mat tai yra kolekcininko Jono Dovydėno dovana Pompidou centrui. Taigi, nuo šių metų ir ši įstaiga turės savo asmeninį K.Varnelio darbą.“
Pasak pašnekovės, tai leis K.Varnelio darbams funkcionuoti ir už muziejaus ribų: „Labai svarbu, kad didžiausios meno institucijos turėtų lietuviškos tapybos. Reikia turėti omeny, kad Pompidou modernaus meno kolekcija yra didžiausia Europoje ir tai yra ta vieta, kuri rašo dailės istorijos naratyvą.“
Eksponuojami ryškiausi darbai
Pompidou centre bus eksponuojamos K.Varnelio abstrakcijos, pradedant nuo seniausios, kurtos 1956 metais. Ji vadinasi „Geometrinė tapyba“.
„Na, o naujausias kūrinys yra iš 1996 metų, kai K.Varnelis jau žinojo, kad grįš į Nepriklausomybę atgavusią Lietuvą, kuriai jis ir padovanojo visą savo kolekciją“, – pasakojo I.Urbelytė.
Apskritai, parodos metu bus eksponuojami svarbiausi optinio meno kūriniai: „K.Varnelis turėjo kelias skirtingas stilistikas, bet mes koncentruojamės į tai, kur jis buvo ryškiausias.“
Atrinkinėjo kartu su prancūzais
Lietuvos sezono Prancūzijoje kontekste ne kartą akcentuota, kad prancūzai patys atsirenka lietuvių menininkų darbus. Kaip buvo šį kartą?
„Mes dirbome kartu su Pompidou kuratoriumi Micheliu Gauthier, kuris yra optinio meno ekspertas. Mes kartu Vilniuje praėjusių metų balandį atsirinkinėjome darbus, kuriuos norėtume eksponuoti šioje parodoje“, – teigė I.Urbelytė.
Paklausus, kokią nuomonę M.Gauthier yra susidaręs apie K.Varnelį, kuratorė teigė: „Na, kad jis nuostabus, išskirtinis ir vienintelis. Aš neperspaudžiu. Akivaizdu, kad K.Varnelis yra stipriausias optinio meno meistras Lietuvos istorijoje. Taip pat Michelis pripažįsta, kad kitų tokių optinio meno naratyve nėra ir labai gaila, kad toks menininkas Europoje buvo pražiūrėtas.“
Jau sulaukė susidomėjimo
Kaip tikino Lietuvos nacionalinio muziejaus direktorė Rūta Kačkutė, K.Varnelio darbai jau dabar sulaukė tarptautinio dėmesio.
„Kiti Europos muziejai, kurie turi optinio meno kolekcijas, jau dabar nori su mumis kalbėtis, – teigė pašnekovė. – Labiausiai tikimės specialistų įvertinimo bei žmonių susidomėjimo optiniu menu plačiąja prasme. Žvelgiant į K.Varnelio kompozicijas, akivaizdu, kad jos kalbasi su šiandiena. Čia galime kalbėti ir apie dirbtinio intelekto kurtą meną.“
Tai, kokie muziejai ir galerijos susidomėjo K.Varneliu, R.Kačkutė nedetalizavo: „Nenorėčiau išvardinti konkrečių institucijų, nes nebūtinai pavyks. Galiu išvardinti tik šalis – Ispanija, Lenkija, Vengrija, Šveicarija.“