Visgi sugrįžus į tarptautinį meno burbulą turtingieji, bent jau kol kas, laisvai išlaidauja.
Po gegužę Niujorke vykusių dviejų savaičių trukmės aukcionų, per kuriuos surinkta daugiau nei 2,5 mlrd. dolerių, antradienį VIP svečiams atidarytoje 52-ojoje Bazelio meno mugėje Šveicarijoje kolekcininkai medžiojo dar daugiau geidžiamų modernių ir šiuolaikinių kūrinių. Ikoniškoji menininkės Louise Bourgeois skulptūra „Voras“, įkainota 40 mln. JAV dolerių, tapo vienu brangiausių mugės darbų.
Dėl koronaviruso pandemijos tai buvo pirmoji nuo 2019 m. Šveicarijoje įprastu laiku vykusi mugė. 2021-ųjų rugsėjį dėl besitęsiančių pandeminių apribojimų renginys buvo šiek tiek sutrumpintas.
„Rugsėjis buvo prastas“, – sakė Niujorke gyvenantis meno pardavėjas Seanas Kelly'is. Tačiau šiemet, pasak jo, „prekyba buvo stipri“.
Kelly'is buvo vienas iš 289 šių metų mugės dalyvių (2021 m. jų buvo 272). „Kinijos kolekcininkų beveik nėra, – pridūrė Kelly, – tačiau jaučiasi, kad mes grįžome į senas vėžes. Į parodą jau buvo atvykę keletas stambių pirkėjų.“ Per pirmąsias 6 atidarymo valandas jis pardavė daugiau nei 20 darbų, kurių kainos diapazonas buvo 30 000–250 000 JAV dolerių.
Šią mugę, kaip ir kitas Europos prabangių prekių mažmeninės prekybos įmones, neigiamai paveikė gegužės mėnesį Kinijos įvesti su COVID-19 susiję „nereikalingų“ kelionių apribojimai. Šiemet kaukės ir koronaviruso testai dingo, ir Bazelio meno mugė grįžo į santykinį normalumą. Tačiau žmonių minios buvo šiek tiek mažesnės, tempas lėtesnis, o pietų eilės prie dešrainių prekystalių šiek tiek trumpesnės nei klestėjimo metais 2000–2020-aisiais. (Bazelio meno mugės duomenimis, 2019 m. renginyje apsilankė apie 93 000 lankytojų).
Tačiau tarptautiniai kolekcininkai, ypač Azijos šalių, jau patogiai įsitraukė į internetinę prekybą menu ir perka jį internetu už dideles kainas. Šiandien Bazelio parodų dalyviai savo klientus internetiniais pasiūlymais užverčia jau prieš mugę, todėl daugelis kūrinių stenduose yra iš anksto parduoti arba rezervuoti ribotam laikui, laukiant kolekcininko ar jo patarėjo patvirtinimo.
„Turėjau keturias minutes priimti sprendimą, o už manęs iškart laukė kiti du“, – pasakojo Niujorke ir Floridoje gyvenanti patarėja Kimberly Gould. Ji pasakojo, kaip nusipirko didelę ir prabangią 2003 m. drobę „Niujorko ledai“, sukurtą juodaodžio amerikiečių abstrakcionisto Edo Clarko, kuris dalyvavo įtakingoje keliaujančioje muziejaus parodoje „Tautos siela: Menas juodaodžių galios amžiuje“. Niujorko prekybininko Mnuchino stende Clarkas buvo siūlomas už neginčijamą 1,2 mln. dolerių kainą. „Pasakiau: gerai, patvirtinta, – pridūrė K.Gould. – Sprendimus reikia priimti labai greitai.“