Nuotrauka, kuri įsirėžia į atmintį
„Tai nuotrauka, kuri įsirėžia į atmintį, sukelia tam tikrą jausminę reakciją. Šioje nuotraukoje beveik girdžiu tylą. Tylią visuotinio susitaikymo su kolonizacijos istorija ne tik Kanadoje, bet ir visame pasaulyje akimirką“, – apie „World press Photo“ metų nuotraukos kategorijoje nugalėjusią fotografiją kalbėjo žiuri pirmininkė Rena Effendi.
Šio kadro autorė – fotožurnalistė Amber Bracken, kuri garsiajam „The New York Times“ įamžino masinę vaikų kapavietę, rastą vienos mokyklos teritorijoje Kanadoje.
Nuotraukoje matomos raudonos suknelės, pakabintos ant kryžių pakelėje, jos primena apie vaikus, mirusius Kamloopso indėnų internatinėje mokykloje, kur buvo siekiama asimiliuoti čiabuvių vaikus. 2021-aisiais Kamloopse, Britų Kolumbijoje, buvo aptikta net 215 nepažymėtų vaikų kapų.
Miškų saugojimas gaisrais
Metų fotoistorijos kategorijoje („World press Photo story of the year“) geriausiu pripažintas Matthew Abbotto darbas.
Nuotraukose užfiksuotas savotiškas paradoksas, kaip degindami miškus Australijos gyventojai apsaugo juos nuo dar didesnių gaisrų. Vietiniai strategiškai degina žemę seniai įvaldytu būdu, kai ugnis kyla lėtai ir sudegina tik paklotę, pašalindama kuro sankaupas, kurios ir skatina didesnius gaisrus.
Vadinamas vėsusis deginimas vietinių praktikuojamas jau dešimtis tūkstančių metų, ugnį Australijos gyventojai laiko priemone gimtajai žemei tvarkyti.
Pasaulinės žiuri pirmininkė R. Effendi pabrėžė, kad fotoistorija tokia vientisa, kad ją sunku suvokti kaip atskirus dėmenis – tai puikiai sudėtas pasakojimas.
Grėsmė Amazonės miškų išlikimui
Fotožurnalistė Lalo de Almeida ir jos kadrai, atskleidžiantys Amazonės miškų tragediją, pripažinti Ilgalaikio projekto kategorijoje („World press open long-term project award“).
Dėl prezidento Jairo Bolsonaro vykdomos aplinkosaugai pražūtingos politikos kertami Amazonės atogrąžų miškai, plėtojama infrastruktūra ir vykdoma kalnakasyba. Dešimtmetį trunkantis procesas daro didžiulę neigiamą įtaką ne tik ypatingai Amazonės biologinei įvairovei, bet ir daugiau nei 300 ten įsikūrusių skirtingų čiabuvių grupių. Bendruomenės priverstos susidurti su didžiuliais socialiniais iššūkiais, niokojamos jų gyvenvietės.
Komentuodama fotožurnalistės kadrus pasaulinės žiuri pirmininkė R.Effendi atkreipė dėmesį, kad šis projektas, nors atskleidžia vietines problemas, yra aktualus visam pasauliui, ką įrodė didžiulio masto susidomėjimas juo.
Protėvių sėklos
Atviro formato kategorijoje („World press photo open format award“) Isadorai Romero iš Ekvadoro pergalę atnešė pasakojimas, pavadinimu „Kraujas yra sėkla“ („Blood is a seed“).
Per asmenines istorijas kelis formatus apjungiančiame pasakojime paliečiamos sėklų nykimo, priverstinės migracijos ir kolonizacijos temos, tačiau esminė – prarandamas ryšys su protėviais. Videofilmas sudarytas iš skaitmeninių ir kino juostos nuotraukų. Fotožurnalistė, keliaudama į savo protėvių kaimą Une, esantį Kolumbijoje, tyrinėja pamirštus prisiminimus apie žemę ir pasėlius, sužino apie savo senelį ir prosenelę, kurie buvo žemdirbiai. Jie augino įvairias bulvių veisles, iš kurių daugiausia išliko tik dvi.
Pasaulinę žiuri narę Clare vander Meersch sužavėjo šio pasakojimo daugiasluoksniškumas, tai, kaip naudojamas garsas, vaizdo įrašai, nuotraukos, jų seka.
Afrika – nuo protestų iki mokinių grobimų
Be pagrindinių prizininkų „World Press Photo“ rinko ir geriausius šešių regionų – Afrikos, Azijos, Europos, Šiaurės ir Centrinės Amerikos, Pietų Amerikos, Pietryčių Aziją bei Okeaniją – kadrus. Kiekvienas regiono fotožurnalistai vertinti skirtingo formato kategorijose: vienišiai, istorijos, ilgalaikiai projektai ir atviras formatas. Šios kategorijos priima darbus, kurie dokumentuoja naujienas, įvykius ir jų padarinius, taip pat socialines, politines ar aplinkosaugines problemas ir jų sprendimus.
Geriausios šių metų Afrikos nuotraukos autorystė priklauso Faizui Abubakrui Mohamedui. Fotografas fiksavo praėjusių metų gruodžio protestus Sudane. Demonstrantai žygiavo per Chartumą ir kaimyninius Omdurmano bei Bahri miestus, reikalaudami perduoti politinę valdžią civilinei valdžiai. Protestai buvo žiauriai numalšinti. „Reuters“ pranešė, kad per protestus žuvo penki žmonės.
Nuotraukoje fotožurnalistui pavyko įamžinti, kaip protestuotojas atmeta saugumo pajėgų paleistą ašarinių dujų balionėlį.
Afrikos metų fotoistorijos titulas atiteko Sodiq Adelakun Adekola darbui, kuriame iš arčiau matyti itin opi ir skaudi Nigerijos vaikų grobimo problema. Islamistų grupuotės ir ginkluotos gaujos nuolat vykdo mokinių grobimus, reikalaudamos išpirkų ir įkalintų jų narių paleidimo į laisvę. Nigerijos prezidento Muhammadu Buhari teigimu, daugiau kaip 12 mln. vaikų, ypač mergaičių, yra traumuoti ir bijo eiti į mokyklą. Nuotraukose užfiksuotų žmonių vardai ir pavardės saugumo sumetimais pakeisti.
Afrikos ilgalaikio projekto kategorijoje geriausiu išrinktas fotožurnalisto Rijasolo pasakojimas apie smurtą ir kasdienes labai vertinamų galvijų vagystes Madagaskare. O geriausiu atviro formato darbu tapo Rehabo Eldalilo fotopasakojimas apie Sinajaus pusiasalyje šimtmečius gyvenančius ir jau seniai su diskriminacija susiduriančius beduinus.
Azija – apie tylų vaikų protestą ir uždraustą kultūrą
Geriausią nuotrauką Azijos regione užfiksavo Fatima Shbair, kurios fotografijoje – su žvakutėmis per trapias paliaubas besirenkantys palestiniečių vaikai.
Gegužę Gazos ruože užfiksuotas didžiausias susirėmimų protrūkis nuo 2014 m. UNICEF pareiškė, kad po 2021 m. konflikto maždaug 500 000 vaikų galėjo prireikti psichologinės pagalbos.
Iš visų Azijos nuotraukų pasakojimų labiausiai žiuri įtikino Bramo Jansseno kadrai, kuriuose matyti, kaip karo auka tampa kultūra. 2021 m. rugpjūtį Afganistaną užėmus Talibanui, vyriausybei priklausantis kino teatras „Ariana“ Kabule liko uždarytas, o jo darbuotojai laukė, ar Talibanas leis rodyti filmus.
Ilgalaikio projekto apdovanojimas atiteko istorijai apie Indijoje nykstančia rūšimi laikomus bengališkuosius tigrus, kurių laisvėje išlikę iki 3 000. Žmonių gyvenvietės, žemdirbystė ir miestų plėtra kėsinasi į natūralias tigrų buveines ir mažina jų grobio kiekį.
Azijos atvirojo formato kategorijoje nugalėtojo Kosuke Okahara eksperimentinis dokumentinis filmas, paremtas fotografo patirtimi, įgyta lankantis Kozoje, Japonijoje. Fotožurnalistas fiksavo, kaip vietos ir žmonės sugrįžta į jo sapnus. Vaizdo įraše nagrinėjama, kaip prisiminimai įsiskverbia į sapnus, siekiama apmąstyti sapnų ir išgyventos tikrovės santykį.
Gaisrai ir karas Europoje
Geriausia šių metų Europos nuotrauka, vienišių kategorijoje, užfiksuota Graikijoje. Konstantinos Tsakalidis praėjusių metų rugpjūtį nufotografavo verkiančią Evijos salos, Gouves kaimo, gyventoją Panayiota Kritsiopi, prie kurios namų artėjo gaisras.
Liepos ir rugpjūčio mėnesiais didžiausioje po Kretos Graikijos saloje Evijoje kilo miškų gaisrai, nes Graikijoje buvo karščiausias oras per pastaruosius 30 metų.
Pasaulinė žiuri geriausia fotoistorija Europoje įvertino fotografės Nanna Heitmann pasakojimą apie 2021 m. Jakutiją niokojusį gaisrą. Tai teritorija, užimanti tris milijonus kvadratinių kilometrų ploto tolimojoje Rusijos Federacijos šiaurės rytų dalyje, patyrusi siaubingą gaisrą, didelę dūmų taršą ir amžinojo įšalo tirpimą. „Greenpeace Russia“ duomenimis, ugnis nuniokojo daugiau kaip 17,08 mln. hektarų plotą – didesnį nei Graikijoje, Turkijoje, Italijoje, JAV ir Kanadoje gaisrų išdeginti plotai kartu sudėjus.
Ilgalaikio projekto kategorijoje nugalėjo Guillaume Herbauto fotografijų pasakojimas. Šiame projekte, kuris buvo fotografuotas 2013–2021 m., nagrinėjamos ilgalaikės aplinkybės, lėmusios 2022 m. karą Ukrainoje. Įtampa tarp Ukrainos rytų ir vakarų paaštrėjo 2014 m., kai Kremliaus remiamos pajėgos okupavo Krymo pusiasalį, o separatistai rytiniuose Donecko ir Luhansko regionuose įkūrė save pasiskelbusias liaudies respublikas, kurių statuso oficialiai nepripažįsta didžioji dalis tarptautinės bendruomenės.
JAV imigrantų likimai ir D.Trumpo politika
Atviro formato kategorijoje Europoje prizą pelnė Jono Bendikseno darbas apie melagingas naujienas, pavadintas Veleso knyga.
Šiaurės ir Centrinės Amerikos geriausiu kadru vienišių kategorijoje tapo jau tarp pagrindinių prizininkų minėta Amber Bracken nuotrauka, vaizduojanti masinę vaikų kapavietę Kanadoje.
Fotoistorijų favoritę sukūrė Ismailas Ferdousas. Jo pasakojimo herojai buvo JAV mėsos perdirbimo pramonėje dirbantys migrantai, kurių gyvenimas atskleidžia daugelio migrantų likimą, pasiekus svajonių tikslą. Istorija pavadinta „Žmonės, kurie maitina Jungtines Amerikos Valstijas“. Pasakojama apie imigrantus, kurie sudaro 37 proc. mėsos pramonės darbuotojų. COVID-19 pandemijos metu mėsos kombinatai liko atidaryti, nes buvo laikomi svarbia infrastruktūra, o jose infekcijos lygis plito dvigubai greičiau nei kitose srityse.
Atviro formato kategorijoje laimėjo Louie Palu, savo darbe vaizdavęs paskutinius Donaldo Trumpo prezidentavimo Jungtinėse Valstijose metus, kai šalyje didėjo poliarizacija, augo socialiniai neramumai ir dezinformacija žiniasklaidoje.
Pietų Amerika – noras mokytis ir drąsa
Vladimiras Encina užfiksavo geriausią Pietų Amerikos nuotrauką, kurioje įamžino, kaip 2021 m. kovo 6 d. Puerto Kaldase, Kolumbijoje, policijos pareigūnai sulaiko vyrą. O jo žmona su šeima priešinasi, kad tik nebūtų iškeldinti žmones iš San Isidro gyvenvietės.
Praėjusių metų kovą prasidėjo San Isidro gyvenvietės gyventojų iškeldinimas prieš pradedant tiesti geležinkelį, kuriuo planuojama sujungti Risaraldos rajono sostinę su pagrindiniu Kolumbijos Ramiojo vandenyno uostu Buenaventuros miestu.
Šio regiono geriausią metų fotoistoriją sukūrė Irina Werning, nuotraukomis papasakojusi istoriją apie Argentinoje gyvenančią 12-metę Antonella, kuri pasižadėjo nusikirpti savo ilgus plaukus tik tada, kai galės vėl pradėti lankyti dėl COVID-19 pandemijos sustabdytas pamokas.
Ilgalaikiu projektu Pietų Amerikos projektu pripažintas jau tarp pagrindinių nominantų minėtas Lalo de Almeida darbas apie Atogrąžų miškų nykimo grėsmę, o atviro formato nugalėtoju – vėl gi jau tarp keturių pagrindinių nugalėtojų įvardinta Isadoros Romero istorija „Kraujas yra sėkla“.
Gaisrai ir perversmai
Geriausia vienišių klasės nuotrauka Pietryčių Azijos ir Okeanijos regione pripažinta fotografija, kurioje užfiksuoti protestuotojai, naudojantys savadarbius ginklus per susirėmimą su saugumo pajėgomis Mianmare.
2021 m. vasario 1 d. Mianmare kariuomenės vadovai įvykdė perversmą, likus kelioms valandoms iki naujai išrinkto parlamento priesaikos. Visoje šalyje kilo didžiuliai protestai, kuriuos kariškiai griežtai numalšino. Tarptautinės žiniasklaidos organizacijos ir JT pareigūnas pranešė, kad kariškiai šaudė koviniais šaudmenimis į civilius protestuotojus ir žmonių namus. Dėl asmeninio saugumo fotografas lieka anonimas. Dieną prieš padarant šią nuotrauką pranešta apie 114 civilių gyventojų žūtį.
Geriausios metų fotoistorijos autorius šiame regione – tarp pagrindinių prizininkų minėtas Matthew Abbottas, įamžinęs vietinius australus, ugnimi saugančius miškus nuo didelių gaisrų.
O didžiulius gaisrus Indonezijoje įamžinęs fotožurnalistas Abriansyah Liberto nugalėjo ilgalaikio projekto kategorijoje. Įtaigiausią atviro formato istoriją papasakojo Charinthorn Rachurutchata. Siekdama suprasti protestų priežastis, fotografė lygino archyvinius 1976 m. spalio 6 d. studentų žudynių Bankoko Thammasat universitete vaizdus su nuotraukomis, kurias pati padarė 2020–2022 m. Tailando protestų metu.
Įsimintiniausias svarbiausius praėjusių metų pasaulio įvykius įamžinusias nuotraukas 15min kviečia pamatyti jau spalio 29 d. duris atversiančioje parodoje Vilniuje, „Kilo health“ erdvėje, Aludarių g. 3.
Bilietus į parodą galite įsigyti čia.