Vieną pirmųjų performansų „Karpymo kūrinys“ Y.Ono atliko 1964 metais: kuo jis svarbus?

15min skaitytojams siūlome išskirtinę galimybę susipažinti su pasaulinio garso menininkės Yoko Ono kūryba: kas antrą savaitę pasakosime apie vieną iš jos kūrinių, kuriuos galima pamatyti iki gruodžio 4 d. Kauno paveikslų galerijoje veikiančioje Y.Ono parodoje „Laisvės pažinimo sodas“.
Yoko Ono ir jos performanso "Karpymo kūrinys" instaliacija Kaune
Yoko Ono ir jos performanso "Karpymo kūrinys" instaliacija Kaune / Scanpix / Visvaldo Morkevičiaus nuotr.

„Karpymo kūrinys“, 1964 metai

„Karpymo kūrinys“ (angl. „Cut Piece“) – tai vienas ankstyviausių Y.Ono performansų, kurį menininkė atliko 1964 m. „Yamaichi“ koncertų salėje Kiote, Japonijoje.

Menininkė sėdėjo ant scenos grindų, apsirengusi gražiais rūbais, prieš ją buvo padėtos žirklės. Žiūrovai buvo kviečiami po vieną užlipti ant scenos, nukirpti menininkės drabužių dalį ir ją pasiimti.

Vieni jų nedrąsiai prisiartindavo, kiti elgėsi drąsiau, nukirpdami jos apatinių drabužių dalį. Y.Ono visą performansą išliko statiška ir nebyli tol, kol nenusprendė, kad turi jį užbaigti.

Šis kūrinys – vienas ankstyvesnių performanso ir dalyvaujamojo meno pavyzdžių, kai žiūrovai kviečiami ne pasyviai stebėti kūrinį, bet jame dalyvauti.

Visvaldo Morkevičiaus nuotr./Yoko Ono „Karpymo kūrinys (Cut Piece), 1964.
Visvaldo Morkevičiaus nuotr./Yoko Ono „Karpymo kūrinys (Cut Piece), 1964.

„Karpymo kūrinys“ yra svarbus feministinio meno istorijoje, nes kalba apie moterų pažeidžiamumą ir fizinę prievartą prieš jas.

Komentuodama kūrinį kūrėja yra minėjusi, kad jos pirminė intencija buvo papildyti budistinį pasaulio suvokimą (Buda, kilmingasis princas, pasiekė nušvitimą visko atsisakydamas ir septynis metus sėdėdamas po medžiu) feministine potekste: moterys labai dažnai turi viską paaukoti.

Visgi Y.Ono nesiūlo matyti jame vien feministinių konotacijų, jai taip pat svarbu permąstyti žiūrovo vaidmenį meno kūrimo procese bei palikti kūrinį atvirą kitoms interpretacijoms.

Lino Žemgulio nuotr./Yoko Ono paroda
Lino Žemgulio nuotr./Yoko Ono paroda

Y.Ono apžvalginėje parodoje „Laisvės pažinimo sodas“ rodomos dvi šio kūrinio versijos: 1965 m. menininkės atliktas performansas Londone (Carnegie Recital Hall) bei 2003 m. Paryžiuje (Theatre le Ranelagh).

Paroda vyksta Kauno paveikslų galerijoje, ją organizuoja Šiuolaikinio meno centras kartu su „Serralves“ šiuolaikinio meno muziejumi (Porto, Portugalija) ir menininkės studija „Studio One“ (Niujorkas, JAV).

Parodos kuratorius – Jon Hendricks. Paroda yra „Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“ programos dalis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis