„Karpymo kūrinys“, 1964 metai
„Karpymo kūrinys“ (angl. „Cut Piece“) – tai vienas ankstyviausių Y.Ono performansų, kurį menininkė atliko 1964 m. „Yamaichi“ koncertų salėje Kiote, Japonijoje.
Menininkė sėdėjo ant scenos grindų, apsirengusi gražiais rūbais, prieš ją buvo padėtos žirklės. Žiūrovai buvo kviečiami po vieną užlipti ant scenos, nukirpti menininkės drabužių dalį ir ją pasiimti.
Vieni jų nedrąsiai prisiartindavo, kiti elgėsi drąsiau, nukirpdami jos apatinių drabužių dalį. Y.Ono visą performansą išliko statiška ir nebyli tol, kol nenusprendė, kad turi jį užbaigti.
Šis kūrinys – vienas ankstyvesnių performanso ir dalyvaujamojo meno pavyzdžių, kai žiūrovai kviečiami ne pasyviai stebėti kūrinį, bet jame dalyvauti.
„Karpymo kūrinys“ yra svarbus feministinio meno istorijoje, nes kalba apie moterų pažeidžiamumą ir fizinę prievartą prieš jas.
Komentuodama kūrinį kūrėja yra minėjusi, kad jos pirminė intencija buvo papildyti budistinį pasaulio suvokimą (Buda, kilmingasis princas, pasiekė nušvitimą visko atsisakydamas ir septynis metus sėdėdamas po medžiu) feministine potekste: moterys labai dažnai turi viską paaukoti.
Visgi Y.Ono nesiūlo matyti jame vien feministinių konotacijų, jai taip pat svarbu permąstyti žiūrovo vaidmenį meno kūrimo procese bei palikti kūrinį atvirą kitoms interpretacijoms.
Y.Ono apžvalginėje parodoje „Laisvės pažinimo sodas“ rodomos dvi šio kūrinio versijos: 1965 m. menininkės atliktas performansas Londone (Carnegie Recital Hall) bei 2003 m. Paryžiuje (Theatre le Ranelagh).
Paroda vyksta Kauno paveikslų galerijoje, ją organizuoja Šiuolaikinio meno centras kartu su „Serralves“ šiuolaikinio meno muziejumi (Porto, Portugalija) ir menininkės studija „Studio One“ (Niujorkas, JAV).
Parodos kuratorius – Jon Hendricks. Paroda yra „Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“ programos dalis.