Lietuvoje tai dar nėra prigijusi praktika, o ja užsiimantys – susiduria su žinių trūkumu arba nepalankiomis sąlygomis. Todėl, kaip teigia „Change Makers‘ON“ iniciatorė, Europos socialinio verslumo ugdymo ir inovatyvių studijų instituto direktorė Simona Šimulytė, labai svarbu padėti socialinio verslo atstovams, nesvarbu ar jie tik pradedantieji, ar jau kuriantys, ar išgyvenantys sudėtingą laikotarpį. Kalbamės su Simona Šimulyte apie socialinį verslą ir pokyčių įgyvendinimą.
– Ką svarbu žinoti prieš pradedant socialinį verslą?
– Pokyčiai neatsiranda per vieną dieną. Norint įgyvendinti pokyčius, prireikia nuoseklaus „žingsniavimo“ į juos. Šis kelias pareikalauja labai stipraus tikėjimo, kantrybės ir pastangų. Nepakanka žinojimo, jog sėkmės atveju bus akivaizdus pagerėjimas.
Pravartu sau nuolatos priminti, jog kelyje į pokyčius metu galime sulaukti ne vieno prieštaringo vertinimo, atstūmimo. Tam gali prireikti nemažo užsispyrimo, užsidegimo, susitaikymo su įvairiais aplinkinių vertinimais.
Kiekvieną išgirtą „Ne“ verta priimti kaip galimybę ieškoti dar vieno varianto. Tikrai atsiras žmonių, organizacijų, bendraminčių, kuriems Jūsų idėja patiks ir jie nuspręs prie jos prisijungti. Žinant, ko nori, tikint tuo ką darai – įmanoma viskas.
– O į kokias aplinkybes reikia atsižvelgti kuriant socialinį verslą?
– Svarbu atsirasti tinkamu laiku tinkamoje vietoje, t.y., pradėti kalbėti ir spręsti tas socialines problemas, kurios yra aktualiausios, pasiekusios aukščiausią visuomenės nepasitenkinimo lygį. Socialinių problemų sprendimo idėja kyla iš socialinės problemos, aktualios ne vienam ir ne keliems asmenims, o visai bendruomenei, visuomenei. Kuomet pastaroji jaučia nepasitenkinimą esama situacija – galime tikėtis aktyvaus palaikymo bei įsitraukimo. Socialinių problemų spendimo siūlymu, arba kitaip tariant Jūsų idėja – sužadina bendruomeniškumo jausmą ir tikėjimą, kad „Mes tai galim!“.
– Kokios asmeninės savybės svarbios socialiniam verslininkui?
– Viena pagrindinių savybių socialiniam verslininkui – sugebėjimas pastebėti aktualias ir skaudžias problemas, kurių sprendimas būtinas didžiajai visuomenės daliai. Taip pat labai didelis noras ir žinoma, gebėjimas jas įgyvendinti. Socialiniam verslininkui būtina vidinė stiprybė, žinios, aiški vizija, kokio rezultato, visuomenės pokyčio jis tikisi. Svarbus ne populiarumo ir naudos siekimas, o realaus pokyčio. Kuomet tiki – darai, atrandi vis naujus būdus veikti. Svarbu nepamiršti vertybių ir vardan ko visa tai vyksta. Užtenka suabejoti idėja – ir iniciatyva sugrius.
– Pateikite sėkmingo socialinio verslo pavyzdį?
– Puikus tikėjimo, drąsos, užsidegimo, nuolatinio ėjimo pirmyn ir to pasekoje pokyčių įgyvendinimo pavyzdys – „AddioPizzo“ atvejis Sicilijoje. Ši organizacija, susibūrusi 2000 m. ir veikianti iki šiol, parodė, kad aktualios socialinės problemos idėjos pasirinkimas ir ilgalaikis darbas pasitelkiant bendruomenę – duoda rezultatų. Ilgą laiką Sicilijos gyventojai buvo mafijos įkaitais. Nors gyventojai piktinosi tokia situacija, manė, kad nėra galimybės ką nors pakeisti.
Viskas yra įmanoma – net sunkiausia situacija gali pasikeisti, neįtikėtina idėja – būti įgyvendinta.
Vis dėlto, atsirado grupelė drąsuolių, nusprendusių, kad gyvenimas Sicilijoje turi pasikeisti. Nors aplinkiniai sakė: „Jums nepavyks, nieko nepakeisit, turit susitaikyti su tuo, kas yra“, jie tvirtai tikėjo savo idėja, labai norėjo pokyčių, todėl jiems pavyko.
Jaunuoliai susibūrė į organizaciją, pradėjo spausdinti lipdukus, skatinančius nemokėti mafijai, kuriuos 3 metus naktimis lipino ant įstaigų. Jie atkreipė visuomenės dėmesį, įtikino žmones burtis ir protestuoti prieš mokesčių mokėjimą mafijai.
Pamažu prie organizacijos pradėjo jungtis bendruomenės nariai, verslai, policija. Mafija, žinoma, niekur nedingo, tačiau žmonės susibūrė į judėjimą, iš 98% mokančiųjų pinigus, dabar moka 80%, įkurta kelionių agentūra, vedanti keliais prieš mafiją, žmonės skatinami pirkti tose organizacijose, kurios pažymėtos ženklu, įrodančiu, kad organizacija nemoka mokesčių mafijai. Gyvenimas Sicilijoje pradėjo keistis... Todėl tai puikus pavyzdys, kad viskas yra įmanoma – net sunkiausia situacija gali pasikeisti, neįtikėtina idėja – būti įgyvendinta.
– Kokia situacija Lietuvoje?
– Nepriklausomos Lietuvos istorija labai trumpa, todėl ir pats socialinis verslas dar tik vystosi. Tai pakankamai nauja Lietuvoje, tad ir patirčių turime nedaug. Dėl žinių stokos, stereotipinio mąstymo, galbūt vienos kitos švietimo sistemos klaidos, organizacijos, kurios vysto socialinį verslą – bijo prisistatyti kaip socialiniai verslai. Todėl svarbu paskatinti tą pokytį, supratimą, kad socialinis verslas yra lygiai toks pat verslas kaip visi kiti, skiriasi tik tai, kad tokio verslo produktas ar paslauga yra orientuotas į visuomenės pokytį, pagerėjimą.
– Kaip kilo renginio „Change Makers‘ON“ idėja?
– Šio renginio idėja kilo iš vienos nakties sapno (juokiasi aut. past.). Mes taip pat pradėjome be jokio biudžeto, užteko suburti bendraminčius. Taigi, šis renginys yra puikus pavyzdys to, ką norime pasakyti kiekvienam, abejojančiam dėl idėjos įgyvendinimo galimybių. Nors Lietuvoje veikia organizacijos, konsultuojančios ir padedančios socialinio verslo klausimais, vis dėlto, kreipiantis tiesiai į organizacijas, pokyčių įgyvendinimo procesas užtrunka ilgiau. Mes siūlome greitesnį ir produktyvesnį kelią: renginio metu gausus ekspertų būrys dalinsis patarimais, asmeninėmis patirtimis.
– Koks šio renginio tikslas?
– Vien idėjos, asmeninių pastangų neužtenka. Socialinių inovacijų kūrėjams svarbi pagalba ir palaikymas. Mes norime paskatinti šį inovacijų kūrimo procesą, pasidalinti savo patirtimi, padėti išvengti klaidų. Mūsų tikslas – parodyti, kad esate ne vieni, kad yra pagalba, kad viskas yra įgyvendinama, kad mes norime padėti, pasidalinti patirtimi ir žiniomis. Norime, kad socialinių pokyčių procesas vyktų greičiau.
– Kas gali dalyvauti „ChangeMakers‘ON“?
– Registruotis gali tiek asmenys, kurie turi idėją ir nori ją įgyvendinti, tačiau nežino nuo ko pradėti, tiek tie, kurie jau vykdo socialinę iniciatyvą, tačiau jų procesas dėl tam tikrų aplinkybių ar finansų trūkumo yra sustojęs.
Vieni jau turi idėjas ir jų socialinį modelį, o kiti – ne, todėl jų projektai tampa trumpalaikiais. Vieni jau yra įgyvendinę idėją, tačiau dėl vienokių ar kitokių priežasčių yra „įstrigę“ tame procese, praradę tikėjimą, netekę finansavimo, nesugeba veiklos komercializuoti. Situacijų gali būti įvairių, bet visais atvejais reikalinga pagalba iš šalies: patarimai, pasidalijimas turima patirtimi. Mūsų misija – padėti sukurti tvarų socialinio verslo modelį. Modelį, kuris judėtų į priekį ir nelauktų kol atsiras finansavimo šaltinis.
Laukiame ne tik naujų idėjų, bet norime padėti ir tiems, kuriems šiuo metu sunku, kurie nori toliau veikti, tačiau nebegali sau to leisti.
– Kokie idėjų atrankos kriterijai?
– Svarbiausias kriterijus renkantis idėją – kokią socialinę problemą tai išspręs? Ne mažiau svarbus tos socialinės problemos sprendimo būdas, inovatyvumas ir rezultatas – kokį poveikį ir pokytį visuomenėje sukurs, kas pasikeis? Kokią įtaką tai turės visuomenei?
Jei turi idėjų kaip pagerinti ar net išgelbėti pasaulį ar sustiprinti jau vystomą iniciatyvą – registruokis „ChangeMakers‘ON“!
Nuoroda į registracijos formą – ČIA.
Susidomėjai ir nori sužinoti dar daugiau? Nori susipažinti su ekspertais ar sužinoti darbotvarkę? Apsilankyk!
Parengė Kristina Ižganaitytė