Kaip dviratis „mynė“ per šimtmečius
Dviratis oficialiai užpatentuotas tik XIX a., tačiau idėjų apie būsimą tokio pobūdžio transporto priemonę būta ir anksčiau. Štai dar Babilono ir Pompėjos laikų freskose galima aptikti savotiškų dviračio prototipų. Praėjusio amžiaus viduryje tarp XV a. ekstrasenso ir genijaus Leonardo Da Vinčio raštų buvo rastas juodraštinis dviračio maketas, kaip manoma, priklausęs vienam iš Da Vinčio studentų. Eskize buvo aiškiai pavaizduota grandininė pavara, mūsų dienų dviračiams būdinga sėdynė, du vienodi ratai, tačiau akivaizdu, kad keliems ateinantiems šimtmečiams tai liko tik idėja. Tačiau jau XVIII a. pabaigoje Prancūzijoje buvo išrastas vaikiškas žaislinis arkliukas, kuris iš tiesų tebuvo pagalys su dviem pritvirtintais ratais. Toks „bėgimo arkliukas“ ilgą laiką buvo vienas populiariausių ir moderniausių žaislų Vakarų Europoje.
1817 m. vokietis Karl‘as von Drais‘as minėtą –„arkliuką“ patobulino sėdyne, rankomis, tipišku dviračio rėmu. Nors transporto priemonė jau pasiekdavo10 mylių per valandą greitį, ji labiau priminė šiandieninį paspirtuką, kadangi judėjo tik kojomis pasispiriant žeme. Netrukus prasidėjo tikra dviračių gamybos ir tobulinimo karštinė. Keitėsi rėmas, ratų išmatavimai, formos, dydžiai ir, nors toks dviratis dėl savo medinių ratų gerokai „atkratydavo smegenis“, tai buvo tikras aristokratiškas žaisliukas.
1885 m. dviračius masiškai gaminti ir modifikuoti ėmė britų firma „Rover“ ir jau po kelių metų buvo pradėtas gaminti „Safety Ride“ modelis, turintis ganėtinai šiuolaikiškus pedalus. Visiems gerai žinomas padangų išradėjas John‘as Boyd‘as Dunlop‘as tokiam dviračiui pritaikė pneumatines padangas. Panašiu metu dviračių išradimai radosi ir Rusijoje, Amerikoje bei Azijos šalyse. Dviratis tapo komfortiškas ir prieinamas daugeliui. Jau 1909 m. Berlyne įvyko pirmosios pasaulyje dviračių lenktynės, juos imta sparčiai tobulinti. Jau I Pasaulinio karo metu dviratis buvo viena iš karo lauko transporto priemonių. XX a. antroje pusėje radosi skirtingos dviračių rūšys, tokios kaip kalnų, sportiniai, BMX dviračiai. Atsirado moderni pavarų sistema, skirtingi padangų plonumo lygiai, kelis kartus palenvėjo rėmas.
1996 m. kalnų dviratis pasiekė Olimpines žaidynes. Šiandien šios klasikinės transporto priemonės istoriją galima iš arčiau pamatyti įvairiuose pasaulio kampeliuose įsikūrusiuose dviračių muziejuose, kurių vienas populiariausių ir didžiausių yra Prancūzijoje. Dviračių muziejų aplankyti galima ir Lietuvoje. Šiaulių „Aušros“ muziejaus padalinyje galima išvysti ekspoziciją „Dviratis ir Lietuva“, kurioje pamatysite pirmuosius lietuviškus namuose iš medžio ir geležies pagamintus dviračius.
Geriausi ir prabangiausi pasaulyje
Šiandien su dviračiu ir keliaujama, ir profesionaliai sportuojama. Miesto, kalnų, krosinis, plento, sulankstomas dviratis – pagrindiniai šios dviratės transporto priemonės tipai. Galime pasidžiaugti daugybe dviračių gamintojų, iš kurių moderniausiais ir profesionaliausiais pasaulyje laikomi Kalifornijos „Santa Cruz“, Kanados „GT“, Taivane gaminami„Giant“, amerikietiškieji „Kona“.
Jeigu automobilis daugeliui yra puiki proga pademonstruoti prabangą ir gerą gyvenimo kokybę, kodėl gi to nepadarius su dviračiu?
Brangiausiu dviračiu pasaulyje yra laikomas „Trek Butterfly Madone“, puoštas drugelio elementais, puikiai tinkantis lenktynėms. Šio vienetinio modelio kaina siekia 500 000 $. Įdomu tai, kad tiek šis dviratis, tiek kiti šimtatūkstantines sumas kainuojantys vienetiniai dviračių modeliai, tokie kaip Trek Yoshimoto Nara, Kaws – Trek Madone, buvo sukurti vieno žymiausių visų laikų dviratininkų Lance Amstrong’o kovai su onkologine liga pagerbti. Vertinantys prabangą, unikalumą, stilių renkasi rankų darbo dviračius, pasižyminčius išskirtiniu dizainu. Jau daugiau nei dešimtmetį Amerikoje vykstančioje Šiaurės Amerikos rankų darbo dviračių parodoje („North America Handmade Bicycle Show“) galima išvysti tikrų dviračių gamintojų, dizaino entuziastų šedevrų. Jei vertinate originalumą ir estetiką – čia jos pamatytumėte į valias.
Rinkis dviratį, o ne automobilį
Gyvename pasaulyje, kuris prašyte prašo žmogaus pasirinkti ekologišką gyvenimo būdą ir tausoti aplinką. Skandinavijos šalys visai Europai demonstruoja puikų pavyzdį, kadangi kasdienėms kelionėms mieste vietoje automobilio dažniau renkasi dviratį. Galimybė išvengti spūsčių miesto centre, gaivesnis oras, sveikesnis gyvenimo būdas – tik nedaugelis privalumų, kuriuos teikia kelionės dviračiu.
Džiugu, kad jau senokai Lietuvos sostinėje prasidėjęs „Oranžinio dviračio“ judėjimas taip lengvai prigijo ir pamažu plečiasi į kitus šalies miestus. Išmanios dalijimosi sistemos, patogus valdymas, gera infrastruktūra ir aktyvesnė komunikacija gali dar labiau populiarinti šią žavią, klasika dvelkiančią transporto priemonę. Tiesa, belieka pasidžiaugti, kad atšilus orams dviračių pardavimai visoje Lietuvoje stipriai išauga. Tą patvirtina ir didžiausios šalyje internetinės parduotuvės Pigu.lt atstovai, šiltuoju sezonu pirkėjams siūlantys daugybę nuolaidų dviračiams. Profesionaliai sportuojantys pirkėjai paprastai nesudėtingai išsirenka norimą dviratį – pakanka žinoti reikiamas technines ir įvertinti estetines savybes. O rinktis šiandien tikrai yra iš ko. Ne veltui dviračiai „numynė“ ilgą kelią, kol tapo tokie, kokiais važiuojame šiandien.