Savęs tobulėjimo link – neformalaus ugdymo keliu

Kaip nusibrėžti sau tikslus ir jų tikslingai siekti? Kaip prisišaukti laimę? Kaip žinoti ar bendrauji su teisingais žmonėmis? Į šiuos ir kitus klausimus atsako neurolingvistinio programavimo trenerė Viktorija Česonytė ir koučingo specialistai Audronė Gerda Asipavičienė, Marijus Kvilis, bei Kristina Dambrauskaitė.
 Žmogaus veidas
Žmogaus veidas / Vida Press nuotr.

Kaip veidotyra ir koučingas gali pasitarnauti asmeniniame gyvenime, versle?

V.Česonytė: Čia pasakysiu gana tiesiai. Veidotyra gali versle pasitarnauti labiau nei asmeniniame gyvenime. Asmeniniame gyvenime mus traukia lyg magnetu prie ko nors ir nieko mes neanalizuojame. Ir net jei kas mus perspėja ir pasako, kad neverta – ignoruojame. Asmeniniame gyvenime tai gali pasitarnauti jau brandoje, kai mes gebame labiau vertinti aplinką ir žmones.

O versle veido bruožų analizė pasitarnauja kiekviename žingsnyje. Ir personalo atrankoje, ir paskiriant darbuotojams funkcijas bei pareigas, ir sprendžiant konfliktus įmonėje, ir derybose, ir formuojant komandą, žinant kaip išnaudoti žmonių stipriąsias savybes mes darome stipresniais savo įmonę.

G.Asipavičienė: Tiek asmeniniame gyvenime, tiek versle koučingas naudingas ir efektyviai naudojamas gilesniam savęs ir kitų bei tarpusavio santykių suvokimui, svarbių klausimų sprendimui, tikslų nustatymui, galimybių paieškai, kūrybiškumo skatinimui ir nestandartinių idėjų kūrimui, pokyčių procesų suvokimui ir valdymui bei daugybėje kitų situacijų. Koučingas gali būti naudingas visiems, norintiems žengti žingsnį pirmyn sąmoningai pasirinkta kryptimi.

M.Kvilis: Koučingo specialistas tiki, jog kiekvienas žmogus pats turi visus jam reikiamus resursus ir galimybes rasti geriausius atsakymus į savo klausimus. Koučingo specialisto uždavinys padėti pamatyti ir tuos resursus ir jais pasinaudoti. Tai naudinga tiek asmeniniame gyvenime, tiek versle.

Formalus ugdymas suteikia dalykines kompetencijas. Tuo tarpu neformalusis ugdymas – bendrąsias.

Kaip veidotyrą ir koučingą galima pritaikyti neformaliame ugdyme?

V.Česonytė: Formalus ugdymas suteikia dalykines kompetencijas. Tuo tarpu neformalusis ugdymas – bendrąsias. Todėl priimdami, kad dalykines kompetencijas ugdytiniai gauna, vertindami asmenybės bruožus ir savybes neformaliajame ugdyme mes galime kryptingai pastiprinti tas žmogaus savybės, kurios jam gali būti naudingiausios. Deja, dažnai ugdydami sugaištame per daug laiko bandydami išugdyti savybes, kurios yra silpnos ir turės mažai naudos. Arba mes tik galvojame, kad jos bus naudingos, nes kitam buvo naudingos. Tuo tarpu kitas žmogus gali pasižymėti kitomis stiprybėmis ir nėra jokio reikalo jų pamiršti, nes būtent tai ir daro jį išskirtiniu. Todėl įžvelgdami ir nustatydami tam tikras savybes mes galime joms suteikti dar daugiau dėmesio ir ugdytinį padaryti dar stipresniu.

G.Asipavičienė: Koučingas padeda išmokti stebėti ir klausytis, ugdo komunikavimo įgūdžius,  padeda formuojantis vertybėms, įgūdžiams ir įsitikinimams, skatina atrasti stipriąsias ir ugdytinas savybes, pastebėti ir išnaudoti asmenines ir išorines galimybes. Teminių sesijų, užsiėmimų, programų metu ugdomi kūrybiškumo, organizuotumo, verslumo, sprendimų priėmimo ir kiti įgūdžiai.

Ar veidotyra ir koučingas gali būti naudingas mokyklinio amžiaus jaunuoliams?

V.Česonytė: Taip. Reikia identifikuoti, kur jie stiprūs ir kokių papildomų savybių jiems reikia, kad pasiektų savo tikslų. Tada gali susitelkti ne tik į žinių gavimą tam tikroje srityje, bet ir į savybių, reikalingų toje srityje, ugdymą.

G.Asipavičienė: Koučingo žinios ar specialisto pagalba moksleiviams padeda ugdyti bendravimo kompetencijas, kūrybiškumą, išmokti plačiau žiūrėti į sprendžiamus klausimus, rasti nestandartinių sprendimo būdų, įsivertinti galimybes, atrasti tobulintinus įgūdžius. Taip pat koučingas padeda pasiruošti pokyčiams ir juos sėkmingai įveikti, tapti lankstesniais besikeičiančioje aplinkoje, lengviau pasirinkti karjerą.

Kokius metodus naudojant galima išmokti veidotyros?

V.Česonytė: Metodas vienintelis – stebėjimas ir kompleksiškumas. Svarbu atsisakyti pagundos iškirpti kažkokį vieną bruožą iš konteksto ir vertinant tik jį padaryti išvadas apie žmogų visiems gyvenimo atvejams.

Kokios pagrindinės taisyklės besimokant koučingo? 

G.Asipavičienė: Čia būtų svarbu paminėti vieną iš pagrindinių koučingo principų – jog kiekvienas konkrečioje situacijoje elgiasi geriausiai, kaip sugeba. Todėl koučingo specialisto tikslas – padėti lyg iš šalies pažiūrėti į esamą situaciją ir praplėsti geriausio pasirinkimo priėmimo ribas.

Dar viena svarbi taisyklė yra tikėti tuo, ką darai, suvokti, kad tai yra labai stipru ir daro didelius pokyčius.

K.Dambrauskaitė: Dar viena svarbi taisyklė yra tikėti tuo, ką darai, suvokti, kad tai yra labai stipru ir daro didelius pokyčius. Neveiksminga būtų  taikyti koučingo principus ar technikas vien mechaniškai. Privalu įsijausti, daryti naujas įžvalgas sau ir nuolat tobulėti.

Ar ilgai užtrunka išmokti pagrindinius koučingo principus?

G.Asipavičienė: Atskirus koučingo metodus išmokti galima per pakankamai trumpą laiką. Svarbu praktika, po kurios, galima juos efektyviai naudoti kasdieninėje veikloje. Pavyzdžiui, pabandžius keletą sprendimų priėmimo technikų, naudingiausias galima atsirinkti ir sėkmingai naudinti skirtingiems klausimams spręsti. Tačiau paprastai, besidomintiems koučingu, pats koučingas tampa gyvenimo būdu, koučingo principai – neatsiejamomis vidinėmis vertybėmis, kas išsivysto į koučingo filosofiją, t.y. asmeninį vidinį koučingo suvokimą. Tai ilgas ir be galo įdomus procesas. Koučingo specialistai mokosi visą gyvenimą.

Kokie rezultatai išryškėja po koučingo sesijų?

K.Dambrauskaitė: Jau koučingos sesijos ar koučingo programos pradžioje suformuojamas aiškus sesijos tikslas ir norimas rezultatas. Jei neužtenka vienos sesijos, dirbama toliau, siekiant norimo rezultato. Dalyviai po sesijų išeina su konkrečiu sprendimu pvz. karjeros, darbinėje ar asmeninėje srityje. Kiti sesijų metu naujai susidėlioja savo vertybių sistemą, atranda savo gyvenimo misiją, pakeičia ribojančius įsitikinimus ir pan.

G.Asipavičienė: Po koučingo sesijų dalyviai išmoksta į viską pažvelgti plačiau ir giliau, aiškiau suvokia save, savo motyvus, lūkesčius ir tikslus, formuoja sprendimų priėmimo ir plano tikslams pasiekti sudarymo įgūdžius. Po koučingo sesijų į neišsprendžiamus klausimus pradedama žvelgti naujai, atsiranda suvokimas, kad tikint ir norint net ir ilgiausias kelias įveikiamas mažais žingsneliais.

15min.lt nuotr./Gerda Asipavičienė, Kristina Dambrauskaitė, Marijus Kvilis, Viktorija Česonytė
15min.lt nuotr./Gerda Asipavičienė, Kristina Dambrauskaitė, Marijus Kvilis, Viktorija Česonytė

Jau šią vasarą 13-19 metų moksleiviai galės ne tik susipažinti su veidotyra ir koučingo subtilybėmis, bet taip pat ugdyti savo verslumo, kūrybiškumo ir lyderystės gebėjimus jaunimo lyderystės stovykloje „Lyderių inkubatorius“. Neformaliu ugdymu paremtos programos metu dalyvių lauks susitikimai su garsai lektoriais, improvizacijos ir viešo kalbėjimo dirbtuvės, kariniai išbandymai, naktiniai žygiai, patyriminis mokymasis bei nepamirštami įspūdžiai.

Daugiau informacijos pateikiama interneto svetainėje www.lyderiuinkubatorius.lt

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų