Lietuvių indėlis į pasaulinį „Burning man“ festivalį – negandas surinkęs kelmas, bulviniai blynai ir „Sapnų gaudytojo sapnas“

Savo elektroniniame pašte radau dar 2011 metais platintą pranešimą pavadinimu „JAV vyksiančiame festivalyje „Burning Man” – lietuvių kūrėjų debiutas”. Taigi 2011 m. – pirmieji metai, kai į „Burning Man“ keliavo ne keletas žmonių, o didelė, maždaug 40 žmonių grupė iš Lietuvos. Tąkart jie įrengė teminę stovyklą ir pristatė senovės baltų tikėjimo tradicijas menančią „Degančio blukio“ interaktyvią meninę instaliaciją, kurią kūrė Donatas Jankauskas (Duonis) ir Sigita Aleksandravičiūtė.
2012 m. Štai taip tempiamas stumiamas putoplastinis blukis
2012 m. Štai taip tempiamas stumiamas putoplastinis blukis / Burning man LT nuotr.

Kai išgirdau žodį „blukis“, tuo metu dar nežinojau, kad taip senovės lietuviai vadino kelmą, kuris būdavo velkamas iš kiemo į kiemą, iš kaimo į kaimą. Anot legendos, tas kelmas būdavo velkamas tam, kad surinktų visus bendruomenės rūpesčius ir negandas. Apkeliavęs visos bendruomenės kiemus, jis būdavo sudeginamas, tikintis, kad su tuo kelmu supleškės ir visos surinktos problemos.

Dar viena svarbi šiai legendai detalė: kelmo deginimo procedūra vykdavo ilgiausią metų naktį. Taigi menami protėviai tokiu būdu atšvęsdavo ir pergalę prieš tamsą, paminėdavo saulės sugrįžimą. Kaip tuo metu man pasakojo „Burning Man LT“ regioninis atstovas Lietuvoje Giedrius Kavaliauskas (Goku), šiuo projektu norėta papasakoti apie vieną įdomiausių ir nepelnytai pamirštų lietuviškų papročių, turinčių sąsajų ir su mitologija, ir su kolektyvinėmis apeigomis.

Burning man LT nuotr./2012 m. Nuotraukos kairėje  putoplastinis blukis ant ratukų, tempiamas po dykumą, o deainėje  medinis, ia asimetriakų plokačių sukonstruotas blukis, apraainėtas runomis
Burning man LT nuotr./2012 m. Nuotraukos kairėje – putoplastinis blukis ant ratukų, tempiamas po dykumą, o dešinėje – medinis, iš asimetriškų plokščių sukonstruotas blukis, aprašinėtas runomis

Taigi su tokiomis idėjomis galvose lietuviai dykumoje pastatė kelmo formos paviljoną, kuriame skulptorius Duonis vedė „Fluxus“ molio ir keramikos dirbtuves. Veikė Griaustinio kalvė, kurioje buvo galima nusikalti monetų, Tomas Dobrovolskis rengė perkusijos pasirodymus ir kūrybines dirbtuves, o Gintaras Sketerskas (DJ Subflu) ir Džiugas Bražiūnas (DJ Kim Wild) linksmino paviljono lankytojus elektronine muzika.

Tiesa, tąkart į dykumą buvo nusitemptas ir putoplastinis blukis-kelmas ant ratukų. Džiugino „festivalininkus“ jis, mat turėjo ir vietą atsisėsti, be to, kelmą buvo galima tampyti po visą „Black Rock City“ miestą. Į dykumą keliavo ir Jonas Dovydėnas, kuris įrengė ten Velokino instaliaciją: lietuviški filmai buvo rodomi „burneriams“, minantiems dviračių pedalus.

Burning man LT nuotr./2011 m. eilė prie bulvinių blynų
Burning man LT nuotr./2011 m. eilė prie bulvinių blynų

Kitais metais „Burning Man LT“ bendruomenės kūrybiniai eksperimentai tęsėsi. Ir štai dizainerė Ieva Marija Dautartaitė blukio legendą atkuria medinėje skulptūroje – juodoje, iš netaisyklingų briaunų plokščių sudėliotoje, runomis raižytoje.  Tai – buvo pirmasis CORE (Circles of Regional Effigies) projektas, kuris degė kartu su 33 kitomis įvairius regionus pristatančiomis skulptūromis. Ieva pristatė ir meninę instaliaciją „Sapnų gaudytojo sapnas“, kurią turėjo progos pamatyti ir lietuviai, festivalių „Tebūnie naktis“ ir „Degantis Jonas“ metu.

Burning man LT nuotr./2012 m. Blukis  CORE skulptūra, kuri buvo sudeginta vienu metu su kitomis 33 skulptūromis
Burning man LT nuotr./2012 m. Blukis – CORE skulptūra, kuri buvo sudeginta vienu metu su kitomis 33 skulptūromis

Abu kartus dykumoje kepti bulviniai blynai sulaukė didelio „burnerių“ dėmesio, nors gaminti juos 30 laipsnių karštyje buvo nelengva.

Tai yra pagrindiniai „Burning Man LT“ bendruomenės projektai Juodosios uolos mieste (angl. Black Rock City). Kam daug – kam mažai, tačiau darbo su jais nuo festivalio iki festivalio gana daug, mat derinti reikia ne tik iš ko, kaip ir kur išpjauti ar susirinkti skulptūros elementus, kaip surinkti montavimo ir įsikūrimo, ar skulptūros deginimo komandą, bet ir apie išgyvenimą ten: užsakyti vandenį, numatyti stovyklos išplanavimą, susirinkti visus reikalingus daiktus, maistą...

Burning man LT nuotr./2012 m. Ievos Marijos Dautartaitės instaliacija Sapnų gaudytojo sapnas
Burning man LT nuotr./2012 m. Ievos Marijos Dautartaitės instaliacija „Sapnų gaudytojo sapnas“

Galbūt tik sustovyklaviete ir jos įkūrimu jau šiek tiek paprasčiau, mat jos nereikia pradėti įrenginėti nuo nulio: dalis stovyklos įrangos, nusipirktos ankstesniais metais, kasmet, festivaliui pasibaigus, „užšaldoma“ konteineryje ir laukia metus, kol lietuviai iš Lietuvos, Amerikos ir kitų pasaulio kampų grįš į dykumą ir norės ką nors sudeginti.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos