Vienas iš būdų, kovoti su šiomis problemomis – Lietuvoje kuriama dviračių duomenų bazė. Apie šią idėją ir jos įgyvendinimą kalbėjomės su Lietuvos dviračių verslo asociacijos prezidentu Algimantu Paulikaičiu.
Kokios su dviračių kultūra Lietuvoje susijusios problemos paskatino galvoti apie tai, jog mūsų šaliai reikia dviračių duomenų bazės?
Galima įvardinti tris pagrindines problemas, kurios paskatino sukurti dviračių duomenų bazę. Pirmiausia, tai sparčiai augantis vagysčių skaičius ir dviratininkų nepasitenkinimas šia situacija. Antra – klestintis šešėlinis dviračių verslas. Trečioji problema kiek kitokio pobūdžio – tai duomenų apie dviračių parką trūkumas, o šie duomenys labai reikalingi planuojant ir įgyvendinant dviračių infrastruktūros plėtros programas.
Žinoma, kiekviena iš šių problemų turi savo istoriją ir egzistavimo priežastis. Pavyzdžiui, akivaizdu, kad dviračiai vis labiau tampa ne tik pramogos atributu, bet ir rimta transporto priemone. Augantis dviračių populiarumas didina ilgapirščių domėjimąsi šia transporto priemone, kuri nėra registruojama ir pavogus lengvai parduodama. Tai ne tik piktina dviračių mėgėjus, bet ir daro neigiamą įtaką dviračių parko jaunėjimui – žmonės ima baimintis pirkti naujus, brangesnius dviračius. Antra vertus, ši problema neatsiejama su didėjančiu šešėliu dviračių versle.
15min.lt nuotr./Pavogto dviračio ratas |
Kaip panašios dviračių duomenų bazės kuriamos svetur? Ar kuriant mūsiškę, buvo sekama kokiais nors pavyzdžiais?
Vakarų Europos šalys dviračių vagysčių prevencijos klausimais susidomėjo ne taip seniai, jei tiksliau, maždaug nuo 2007 metų. Jokia paslaptis, kad didėjantis emigrantų srautas iš postkomunistinių valstybių senajai Europai atnešė nemažai problemų, tarp jų ir dviračių vagystes. Dviračių duomenų bazės-registrai šiuo metu egzistuoja Anglijoje, Danijoje, Nyderlanduose, Šiaurės Airijoje, Latvijoje. Kitose šalyse registrai taip pat arba kuriami, arba dar diskutuojama dėl jų kūrimo. Mes patys mokėmės ir iš minėtų šalių, o taip pat JAV ir Kanados.
Beje, reikia pridurti, kad visose šalyse dviračių registravimo paslauga yra mokama. Dviračių duomenų bazės sukūrimas – tai ne vienkartinė akcija, tai nuolat kintantis, kasdien gyvas ilgalaikis projektas, kurį administruoja ir aptarnauja tam tikras žmonių skaičius. Taigi, tam reikalingos lėšos.
15min.lt nuotr./Dviračiai |
Kokios institucijos turėtų bendradarbiauti kuriant tokią duomenų bazę?
Tarptautinė praktika parodė, kad kuriant tokią duomenų bazę, glaudžiai bendradarbiauja vartotojų organizacijos, policijos, valdžios institucijos, verslininkai ir žiniasklaida, nes tai daugiau socialiniai, negu komerciniai projektai.
Mūsų šalyje projekto kuratorius yra Lietuvos susisiekimo ministerija, o partneriai – Vidaus reikalų ministerija, Policijos departamentas, Lietuvos dviratininkų bendrija, UAB „ EVP international“ Mokėjimai.lt sistema, taip pat kviečiame ir žiniasklaidos įmones tapti šio projekto partneriais.
15min.lt nuotr./Dviratininkai |
Kokią realią naudą iš tokios duomenų bazės sukūrimo pajus dviračių savininkai? Ar paslaugos bus mokamos?
Konkretus vartotojas už tam tikrą minimalų mokestį užregistruos savo dviratį internete www.dviraciuregistras.lt. Tą jis galės padaryti savarankiškai arba padedant registratoriui (jų sąrašas bus skelbiamas). Praradus dviratį informacija bus perduodama policijai, visoms dviračių parduotuvėms, taisykloms, taip pat skelbiama socialiniuose tikluose. Paprastai kalbant, bus “įjungtas” visas priemonių, padėsiančių žymiai padidinti galimybę surasti dviratį, rinkinys. Ir šių priemonių efektyvumas glaudžiai susietas su registruotų dviračių skaičiumi – kuo daugiau gyventojų užregistruos dviračius, tuo mažės galimybė pavogtus parduoti.
Be to, vartotojas turės galimybę nemokamai pasitikrinti, ar dviratis, kurį perka, nėra paieškomas ES šalyse, nemokamai gauti dokumentą, patvirtinantį nuosavybę, praradus tai liudijančius dokumentus, taip pat nemokamai skleisti informaciją apie vagystę.
Kokie darbai iki šiol jau atlikti įgyvendinant šį projektą ir kada būtų realu turėti jau funkcionuojančią sistemą?
Galime pasidžiaugti, kad kompiuterinis modelis jau sukurtas, baigiami testavimo darbai. Taip pat paruošta dokumentacija visos sistemos paleidimui. Taigi, planuojame, kad startuosime jau gruodžio mėnesį.
Kaip apsisaugoti nuo vagysčių:
*Palikite dviratį ne kur nors užkampyje, tačiau žmonių matomoje vietoje.
*Palikdami dviratį net ir trumpam laikui, prirakinkite jį specialia tvirto metalo ar armuota kilpa (ar U-spynomis/U- Lock tai yra U raidės formos metaliniu strypu) bei patikima spyna prie tvirto ir nejudančio objekto;
*Prirakindami dviratį tvirtinkite jį ne už rato, o už rėmo;
*Nevykite dviračiu ten, kur nebus galimybės jo saugiai palikti;
*Jei dviratį ilgesniam ar trumpesniam laikui paliekate rūsyje, pagalbinėse patalpose, sandėliuke, pasirūpinkite durų sutvirtinimu ir patikimomis spynomis;
*Jei jūsų dviratį vis tik pavogė, nedelsdami praneškite policijos pareigūnams;
*Jokiu būdu nepirkite naudoto dviračio iš privataus asmens, jei negalite matyti įsigijimo dokumentų ir įsitikinti, kad dviratis nėra vogtas.