Badaujanti valstybė: kaip mokesčiai išgelbės kapitalizmą

Tūkstančius metų rinkoms klestėti padėdavo valstybės. Be vyriausybės paramos ir reglamentų XIX amžiaus anglų audėjai ir Portugalijos vyndariai, kuriuos ekonomistas Davidas Ricardo išgarsino savo santykinio pranašumo teorijoje, niekada nebūtų pasiekę tokio gamybos masto, kokio reikia tarptautinei prekybai skatinti.
Atlyginimas
Atlyginimas / 123rf.com nuotr.

Dauguma ekonomistų teisūs, pabrėždami valstybės vaidmenį palaikant plačiai vartojamų prekių pasiūlą ir suvaldant rinkos nesėkmes, tačiau jie dažnai nepaiso pačios rinkų susiformavimo istorijos.

Nematomoji pasiūlą ir paklausą reguliuojanti rinkos ranka buvo neatsiejama nuo griežtesnės valstybės rankos. Kad galėtų atlikti įvairias funkcijas, valstybė reikalauja paprasto dalyko: pajamų. Kelių tiesimui, uostų įrengimui, jaunosios kartos švietimui, mokslinių tyrimų, kurie yra visos pažangos pagrindas, finansavimui, sveikatos apsaugai ir biurokratinio aparato išlaikymui reikia pinigų. Nė viena sėkmingai veikianti rinka negali išsilaikyti be stiprios, funkcionalios valstybės pagrindų.

Šią paprastą tiesą šiandien pamirštame. Visos iš Jungtinėse Valstijose per pastaruosius du dešimtmečius sumokėtų mokesčių gautos pajamos sumažėjo beveik keturiais procentais – nuo maždaug 32 procentų 1999 m. iki maždaug 28 procentų šiandien. Tai – dar neregėtas nuosmukis naujausių laikų turtingų tautų istorijoje. Tiesioginės šio pokyčio pasekmės akivaizdžios: žlunganti infrastruktūra, lėtėjantis inovacijų tempas, lėtėjantis augimo tempas, didėjanti nelygybė, trumpesnė gyvenimo trukmė ir nemažą gyventojų dalį apimanti neviltis. Šios pasekmės dar labiau didina pavojų demokratijos tvarumui ir pasaulinei rinkos ekonomikai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis