Danijos pamoka pasauliui – kokį bruožą pandemijos metu turi išsiugdyti visuomenė?

Pastaraisiais metais pasaulis atrado danišką sąvoką „hygge“ (daniškai – „jaukumas“, „dvasinė šiluma“), kuri pamažu skverbiasi ir į mūsų žodyną ir tampa ypač aktuali nerimo ir streso kupinais laikais. Dabar dar vienas daniškas žodis – „samfundssind“ – gali pasirodyti naudingas kitoms šalims mėginant įveikti koronaviruso pandemiją.
Danas
Danas / 123RF.com nuotr.

2020 metų kovo mėnesį, prasidėjus koronaviruso pandemijai, Danijos ministrė pirmininkė Mette Frederiksen paragino visus danus parodyti „samfundssind“ – tai reiškia, kad visuomenės poreikius reikia vertinti labiau negu asmeninius.

Šį žodį apytiksliai galime išversti kaip „bendruomeniškumas“, „pilietinis įsitraukimas“ ar „pilietiškas mąstymas“. Danija, palyginti su JAV ir daugeliu kitų Europos šalių, gana gerai susitvarkė su koronavirusu: infekcijų ir mirčių skaičius buvo nedidelis, o dauguma žmonių laikėsi prevencinių gairių. Tyrimai rodo, kad danai, nepaisant jų lyties ar amžiaus, yra labiau susirūpinę, kaip neužkrėsti kitų negu kaip neužsikrėsti patiems.

Žinoma, fakto, kad Danija gana neblogai ištvėrė COVID-19 krizę, negalima paaiškinti vienu veiksniu. Tačiau man, kaip danei ir psichologei, atrodo įdomu tai, kad „samfundssind“, atrodo, yra susijęs su tokiomis visuomenės vertybėmis kaip pasitikėjimas vieni kitais ir abipusės naudos siekimas, kurios abi yra naudingos kovoje su pandemija.

Pasitikėjimo svarba

Prieš pandemiją „samfundssind“ buvo gana neaiškus, retai vartojamas žodis. Pirmą kartą danų kalbos žodyne jis pasirodė 1936 metais, o buvęs Danijos ministras pirmininkas Thorvaldas Stauningas įtraukė jį į keletą savo 1930-ųjų pabaigoje sakytų kalbų, ragindamas danus parodyti bendruomeniškumą artėjant Antrajam pasauliniam karui. Tačiau nuo tada, kai M.Frederiksen pavartojo šį žodį savo kovo mėnesį sakytoje kalboje, jo vartojimo dažnumas Danijoje išaugo.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis