Trečiojoje dokumentinio serialo apie šiuolaikinės vergijos bruožus vežėjų sektoriuje dalyje pateikiame „Girtekos“ įmonių grupei priklausančių „Me Transport“ ir „Girmeta“, apie kurias kalbėjo vairuotojai iš Ukrainos, atstovo komentarą. Iš pradžių teigę į atsakymus atsakysią tik raštu, vėliau bendrovė savo poziciją pakeitė ir sutiko bendrauti prieš kameras. Su M.Paulausku kalbėjome apie vairuotojų atlyginimus, darbo sąlygų gerinimą, grynuosius pinigus ir neapmokamas atostogas.
Neapmokamų atostogų mįslė
Apie pastarąjį klausimą kalbėjome antrojoje dalyje. Ukrainietis „Me Transport“ darbuotojas Viktoras Vasinas teigia be savo žinios išėjęs neapmokamų atostogų 46 kartus per 6-erius metus. Tai yra beveik 7 kartai per metus. Jo tikinimu, vairuotojas pasirašo ant šūsnies dokumentų, nesuprasdamas jų turinio.
„Išeidavau atostogų ir tik dabar supratau, kad tai, ką pasirašom, – neapmokomos atostogos. Išeinu 2 mėnesiams ir pas mane iš 8 darbo mėnesių 4 mėnesiai būna be darbo. Taigi 2 mėnesius būnu su šeima.
Man yra keista, kada, pavyzdžiui, 70–80 proc. personalo kokioje nors įmonėje, dažnoje įmonėje, kitaip tariant, eina nemokamų atostogų. Visų pirma, tai kas tada dirba, kyla klausimas.
Tai sakau, aš atvažiuoju, atiduodu dokumentus ir lietuvių kalba pasirašau dokumentą, kur yra tik skaičiai. Pavyzdžiui, jei pasirašiau, kad išeinu atostogų gruodžio 1 d., tai gruodžio 30 d. jau turiu būti darbe. Tai, kad aš po dvi savaites laukiu pinigų, nesiskaito“, – kalbėjo Viktoras.
Teisybės dėlei reikia paminėti, kad iš tiesų atostogų prašymai yra ir rusų kalba. Tačiau ar ukrainietis galėjo įsiskaityti į jų turinį, kita tema. Į klausimų keliančią neapmokamų atostogų praktiką vežėjų įmonėse dėmesį atkreipė ir „Sodra“ bei Valstybinė darbo inspekcija (VDI).
Anot "Sodros" atstovo Sauliaus Jarmalio, net pusė visų išeinančių neapmokamų atostogų per mėnesį yra iš transporto sektoriaus.
„Vairuotojai, dirbantys vežėjų įmonėse, galima sakyti, tendencingai dažniau negu kitų sričių darbuotojai išeina neapmokamų atostogų. Ir jeigu žiūrėtume bendrai, maždaug pusė visų dirbančiųjų, kurie išeina kartą per mėnesį neapmokamų atostogų, sudaro būtent vairuotojai“, – teigia jis.
VDI vadovui Jonui Griciui neapmokamų atostogų mastas transporto sektoriuje kartais taip pat sukelia didelių klaustukų.
„Mes darome analizes ir pasitelkę savo giminingas institucijas gauname duomenis. Man yra keista, kada, pavyzdžiui, 70–80 proc. personalo kokioje nors įmonėje, dažnoje įmonėje, kitaip tariant, eina nemokamų atostogų. Visų pirma, tai kas tada dirba, kyla klausimas.
Antra, tai yra teisinio reguliavimo problema, nes aš taip įsivaizduoju, kiek man tenka susidurti, kiek aiškina vairuotojai ir darbdaviai, jiems būtina pasinaudoti nemokamomis atostogomis, kai mes kalbame apie trečiųjų šalių piliečius, tarsi jiems reikia išvykti į namus, aplankyti artimuosius ir taip toliau. Tai galbūt yra žmogiška, aš tikiu, kad taip gali įvykti, bet 70–80 proc. nemokamų… Yra neįmanoma tiek naudoti atostogų ir nemokėti mokesčių. Tai iš čia ir atsakymas, kodėl tiek nemokamų atostogų – yra slepiami mokesčiai“, – 15min kalbėjo Jonas Gricius.
Ar parašai suklastoti?
Antroje dalyje taip pat bandžiau išsiaiškinti, kiek pagrįsti yra „Girtekos“ darbuotojų teiginiai, esą jų parašai ant išlaidų orderių yra suklastoti. Priminsiu, kad darbuotojai teigia negavę beveik 40 tūkst. eurų grynais, bet įmonė darbo ginčų komisijoje pateisino šias išlaidas parodydama išlaidų orderius, kuriuose tiek Viktoro, tiek Andrejaus parašai.
– Ar lengva padirbti kito žmogaus parašą? – paklausiau rašysenos eksperto Alekso Balsio.
– Geras klausimas. Labai priklauso nuo paties parašo sudėtingumo – unikalumo, elementų skaičiaus. Jeigu parašas sudarytas iš raidinių elementų, kartu su neraidiniais elementais, su parašo baigiamąja dalimi ir tas parašas yra sudėtingas ir ilgas, tai tokį parašą yra gana sudėtinga suklastoti.
– Ar dažnai jūsų praktikoje pasitaiko suklastotų parašų?
– Penkiasdešimt ir penkiasdešimt, – sako A.Balsys.
Žiūrėkite antrąją dalį:
Alekso Balsio teigimu, iš gautų pavyzdžių yra itin sunku pasakyti, ar parašai išties buvo klastojami. Jo tikinimu, specialistai būtinai turi analizuoti dokumentų originalus, o ne kopijas, mat tik tokiu būdu gali matytis svarbūs elementai, kaip spūdis, rašymo greitis ir kt.
Originalų rašysenos ekspertui pateikti negalėjau, mat, „Girtekos“ teigimu, finansinių dokumentų žurnalistams legaliai perduoti negalima. Jų paprašyti turėtų patys darbuotojai. Kita vertus, Viktoras teigia jau prašęs kasos išlaidų orderių originalų ir jų negavęs, o štai Andrejaus tapatybę siekiame apsaugoti, tad kviesti jį kreiptis į bendrovę dėl dokumentų būtų nelogiška.
Socialinė atsakomybė pagal „Girteką“
Trečioje dalyje siekiame išgirsti ukrainiečių darbovietės poziciją. Vaizdo interviu su „Girteka“ vyko jų biure Vilniuje.
– Pradėti norėčiau nuo to, kaip yra apskaičiuojamas darbuotojų atlyginimas, kokiu pagrindu, kaip tai įvyksta?
– Aš visu pirma norėčiau pardėti nuo to, kad mūsų įmonės grupės seniausias vilkikas yra daugiau negu dvejų metai ir visi turi naujausius tachografus, kur iš tachografų mes duomenis gauname į mūsų sistemas. Ir tada duomenys apdorojami – yra skaičiuojami šventinis, savaitgalinis atlyginimas, komandiruotpinigiai. Taip pat mes per mūsų vidinį monitoringo centrą… Reikia labai pabrėžti, kad darbuotojas yra atsakingas už vairuotojų darbo ir poilsio teisingą režimą. Mes tam skyrėme tikrai labai didelį dėmesį, turime monitoringo centrą, kur atsitikus įvykiui, jeigu vairuotojas per daug laiko važiuoja, ar reikia stoti atstovai, pas mus iškrenta įvykis ir jau monitoringo centras reaguoja, skambina vairuotojui, kad reikia važiuoti, jau per ilgai stovi. Viskas vyksta tachografo pagalba, iš kur mes gauname duomenis į mūsų sistemas.
– Koks yra vidutinis atlyginimas vairuotojo „Girtekoje“?
– Negalima sakyti „atlyginimas“. Vairuotojo įplaukos susideda iš atlyginimo – minimalus, padaugintas iš 1,65 koeficiento, ir iš komandiruotpinigių, atsižvelgiant į tai, į kurias šalis vairuotojas važiavo.
– Kokia tai suma? Kaip atskaitos taškas.
– Bendrai tai yra 60–65 eurai per dieną. Iki 2000 eurų.
– Kokią dalį sudaro draudžiamos pajamos ir dienpinigiai?
– Tai labai priklauso nuo to, į kurias šalis vairuotojas vyko komandiruotės metu, bet apie 40 proc. atlyginimas.
– Ar jums atrodo socialiai atsakinga mokėti tokia proporcija atlygį?
– Suprantate, čia turbūt ne man yra klausimas.