2021 metais pamatę kvapią gniaužiančią, iki pat finalinių lenktynių paskutinio rato trukusią Maxo Verstappeno ir Lewiso Hamiltono kovą dėl titulo, šiemet regėjome priešingą vaizdą. Visiškai dominavęs M.Verstappenas čempiono titulą užsitikrino likus iki sezono pabaigos dar keturiems etapams. Nors kovoje dėl čempionato nugalėtojo vardo intrigos buvo mažiau, F1 rikiuotėje pamatėme ne vieną tektoniniam lūžiui prilygstantį pasikeitimą.
Kova dėl titulo buvo nulemta A.Newey „braižymo lentoje“?
1968 metai žemės istorijoje pažymėjo du svarbius įvykius. „Apollo 8“ erdvėlaivis pirmą kartą su žmonių įgula pasiekė Mėnulio orbitą, o C.Chapmanas su aviacijos inžinieriumi M.Phillipe‘u sukonstravo „Lotus 49B“ F1 bolide pirmus istorijoje sparnus, tokiu būdu pradėdami nepakartojamą aerodinamikos erą. Tuo metu dešimtmetis Adrianas Newey nusipirkęs garsiojo „Lotus“ bolido modeliuką juo per daug nežaidė, jam daug įdomiau buvo tyrinėti pasaulyje dar neregėto bolido konstrukciją. Jo tėvai tuo metu nenutuokė, kad jis ateityje bus vienas iš žmonių, galutinai paversiančių „Formulę 1“ pirmiausiai inžinierių, o tik po to lenktynininkų čempionatu.
Grįžkime į šiuos laikus. Laikui bėgant tas dešimtmetis berniukas tapo galbūt geriausiu F1 istorijoje bolidų dizaineriu, o moderniaisiais laikais, kai vairuotojų įtaka nepaliaujamai mažėja, jis atliko esminį vaidmenį nulemiant 2022 m. „Formulės 1“ čempionato baigtį. Daugumai tai buvo aišku dar neprasidėjus čempionatui, kadangi kone visiškai perkurta bolidų aerodinamika pakeičia ir komandų jėgų pusiausvyrą rikiuotėje.
Tikrai nenoriu nuvertinti Maxo Verstappeno talento ir pripažįstu, kad į jo vietą persodinus Nikitą Mazepiną „Red Bull“ bolidas jo pats nenuvežtų ant aukščiausio podiumo laiptelio. Tačiau Maxas vėl gali reguliariai kovoti dėl pergalių tik komandos inžinierių dėka. Kol „Ferrari“ komanda darė vieną klaidą po kitos, o „Mercedes“ patys save pasmerkė būti besivejančių rolėje, laimėjo neįtikėtinai greitas pilotas. Vis dėl to „Red Bull“ komandai pagrindus kovai dėl titulų padėjo žmonės, esantys toli nuo lenktynių trasų, Milton Keynes (Didžioji Britanija) įsikūrusioje ekipos bazėje.
Svarbi po S.Vettelio pasitraukimo įvykusi grandininė reakcija
2023 m. sezoną pradėsime be dar vienos sporto legendos, keturiskart F1 pasaulio čempiono Sebastiano Vettelio. Garsiajam vokiečiui liepos mėnesį paskelbus apie savo sprendimą po sezono baigti karjerą, kaip tokiais atvejais kartais ir nutinka, per rikiuotę nuvilnijo nemaža grandininė reakcija.
„Alpine“ komandoje 2023 m. sezone startuoti turėjęs F.Alonso netikėtai paskelbė, kad pereina į „Aston Martin“, tokiu būdu užimdamas S.Vettelio vietą. Kitas natūralus žingsnis būtų buvęs „Alpine“ komandai tiesiog pasirašyti kontraktą su savo globojamu rezerviniu pilotu, bene didžiausiu jaunuoju talentu Oscaru Piastri. Ir čia netikėtai pasirodė „McLaren“, kurie nors ir turėdami galiojančią sutartį su D.Ricciardo, ją nutraukę prancūzams iš pat panosės nugvelbė O.Piastri.
Teisiniai ginčai su „Alpine“, milijonai kompensacijos forma sumokėti Danieliui Ricciardo. Viskas tik dėl to, kad gautų taip geidžiamą O.Piastri. Ar britų rizika pasiteisins? Sužinosime tik 2023 m. sezone. Tikėkimės, kad abiejuose komandos F1 boliduose pasodinus jaunus ir ambicingus pilotus, jų tarpusavio konkurencija neperaugs į karą lenktynių trasoje.
Pavėluotas, neįvertinto talento atradimas
2007 m. „McLaren“ F1 komandoje debiutavus jų ilgai brandintam vunderkindui L.Hamiltonui, britai netrukus ėmė dairytis jo įpėdinio. Taip į jų akiratį pateko kartingų meistras vardu Nyckas De Vriesas.
„McLaren“ globotinis 2010 ir 2011 m. tapo pasaulio kartingų („CIK-FIA World Championship“) čempionu. Netrukus po to britų remiamas olandas pradėjo lenktyniauti žemesnėse formulės tipo bolidų „Formula Renault 2.0“ varžybose. Vis dėl to iš „Mclaren“ pasitraukus L.Hamiltonui, prie komandos prisijungus „Hondai“, o vėliau ir Zakui Brownui (su aiškiai savo proteguojamu L.Norrisu) viskas pamažu ėmė slysti iš Nycko rankų. Kol 2016 m. britai visai nustojo jį finansiškai remti, palikdami jį tik savo komandos „junior“ vairuotoju.
Blankus 2016 m. sezonas remiantis tik savo lėšomis GP3 čempionate, 2017 m. rasta vieta tik bankrutuojančioje „Rapax“ komandoje „FIA Formula 2“ čempionate. Ir visiška kapituliacija 2018-aisiais, startavus bėdų nestokojusiame, naujai suprojektuotame „Prema“ bolide. Jį sezono pabaigoje bendroje įskaitoje aplenkė G.Russellas ir, svarbiausia, „McLaren“ proteguotas L.Norrisas. Tais metais Nycko ryšiai su „McLaren“ galutinai nutrūko.
2018 m. sezone dominavusiems pilotams (G.Russelui, L.Norrisui ir A.Albonui) išėjus į F1, olandas 2019 m. pagaliau triumfavo „FIA Formula 2“ čempionate. Tačiau net aplenktus N.Latifi, G.Zhou, M.Schumacherį ar N.Mazepiną reikiamo finansinio užnugario neturėjęs De Vriesas durų į F1 vis tiek nepravėrė.
Tuomet teko pasukti į „Formula E“. Du sezonai F1 „atstumtųjų“ pilotų kartais nepelnytai vadinamomis elektrinių bolidų varžybose ir vėl pasiektas pasaulio čempiono titulas. Na ir kas iš to? Jis ir toliau buvo niekam neįdomus. Tačiau tokiais momentais ir atsiskleidžia žmogaus ambicijos, kiek toli jos siekia.
Nyckas toliau varstė visas duris vedančias link „Formulės 1“. Testavo bolidus, net buvo rezerviniu „Mercedes“ pilotu, tačiau jo pastangos vis nedavė norimų rezultatų. Viskas pasikeitė tik šiais metais Italijoje, Monzos trasoje. „Williams“ pilotui Alexui Albonui dėl apendicito negalint lenktyniauti, užimti jo vietą buvo pasiūlyta rezerviniam „Mercedes“ pilotui N.De Vriesui. Tai buvo ne stebuklas ir ne atsitiktinumas, kadangi „Mercedes“ koncernas yra glaudžiai susijęs su „Williams“, kuriems tiekia variklius.
Pirmą kartą atsisėdęs į visiškai nežinomą bolidą jau trečiosios treniruočių sesijos metu olandas kvalifikacijoje už savo nugaros paliko ne pirmą sezoną „Williams“ važiuojantį N.Latifi. Prasibrovęs į Q2 kvalifikacijos dalį jis liko 13-tas, o lenktynėse finišo liniją pasiekė net devintoje pozicijoje!
Vėliau N.De Vriesas atskleidė: „Sužinojęs, kad startuosiu F1 lenktynėse mano tėvas iškart šoko į pasiskolintą automobilį ir išlėkė Monzos link. Mes su šeima dėl šio debiuto dirbome metų metus. Aš tądien padariau viską, kas priklausė nuo manęs ir to kupino laimės momento iš mūsų jau niekas neatims."
Dar kartą įrodęs savo vertę, olandas išvydo netikėtą S.Vettelio pasitraukimo nulemtos grandininės reakcijos rikiuotėje atomazgą. „Alpine“ praradę Piastri, pasirašė kontraktą su P.Gasly, taip atlaisvindami vietą „AlphaTauri“, kuri ir pagaliau suteikė visą gyvenimą N.De Vrieso laukto šansą. Kelionė iki jo svajonės truko 27-erius metus.
„Haas“ sėkmė ir nuvylęs M.Schumacheris
2021 m. sezone „Haas“ pasiekė savo žemiausią tašką, kai konstruktorių taurėje liko paskutiniai. Anksti pradėjus dirbti ties 2022 m. bolido projektavimu, jiems net nepavyko pelnyti taškų. Šiame sezone tai atsipirko. Dėl Rusijos invazijos į Ukrainą iš komandos pašalinus Nikitą Mazepiną, jį pakeitė gerai amerikiečių komandoje pažįstamas veidas – Kevinas Magnussenas. Visi likome apšalę, po jo debiutinėse lenktynėse Bahreine užimtos penktos vietos, tačiau sezono eigoje „Haas“ tarp vidutiniokų įsitvirtinti taip ir nepavyko. Iškovoti 37 taškai padėjo užimti tik aštuntą vietą konstruktorių taurėje.
2021 m. Mickas Schumacheris liūdnai pagarsėjo, kai sezono eigoje jo sudaužytų bolidų remontas kainavo „Haas“ komandai brangiausiai visoje rikiuotėje. Šiame sezone vokiečiui ir toliau daužant ekipos bolidus, dėl vėl brangiai kainuojančių remontų komandos savininkui Gene Haasui trūko kantrybė.
„M.Schumacheryje matau daug potencialo, tačiau jis nuolat daužo mūsų bolidus, kurių remontas kainuoja mums pinigus, kurių paprasčiausiai neturime“, – sezono metu prisipažino G.Haasas.
Kvalifikacijos metu dažnai greičiu nusileidęs komandos draugui (K.Magnussenas sėkmės dėka Brazilijoje net pasiekė „pole“ poziciją), Mickas surinko ir dvigubai mažiau taškų (12 prieš Magnusseno surinktus 25-is). Todėl jo vietą komandoje 2023 metais užims Nico Hulkenbergas. Liūdna F1 legendos sūnaus istorija. Kartais žinoma pavardė ne tik lengviau atveria norimas duris, tačiau kartu su tuo ant pečių užkrauna ir didžiulį spaudimą, kuris trukdo parodyti geriausią įmanomą rezultatą.