Sporte yra įprasta, kad moterys ir vyrai varžosi atskirai. Tačiau nėra tokių taisyklių, kurios neleistų moterims dalyvauto „Formulės 1“ čempionate. Juk pačios lenktynės nėra vadinamos „Vyrų Formulė 1“. Tiesa, yra manančių, kad reikėtų atskiro atvirų bolidų čempionato moterims, tačiau straipsnis ne apie tai.
Erzino broliai
Italė Maria Teresa de Filippis yra absoliuti automobilių sporto legenda. Lenktyninkės karjerą Filippis pradėjo būdama 22-ejų. Jaunąją Filippis tuomet labiausiai erzino jos broliai, kurie jai nuolat sakė, kad ji bus per lėta ir neprilygs vyrams. Tačiau savo pirmąsias lenktynes Filippis laimėjo važiuodama ne pačiu greičiausiu „Fiat 500“. Vėliau ji ne kartą užėmė labai aukštas vietas lenktynėse visoje Italijoje. Galiausiai Maserati pastebėjo merginos potencialą ir pakvietė ją vairuoti gamyklinius lenktyninius automobilius.
„Maserati“ 1957 metais užbaigė paskutinį savo „Formulės 1“ sezoną, tačiau 250F bolidai vis dar buvo pakankamai greiti, todėl lenktynininkai juos noriai pirko. Būtent už tokio automobilio vairo 1958 metais Filippis debiutavo „Formulės 1“ kvalifikacijoje Monake. Tiesa, nesėkmingai – neįveikusi kvalifikacinio normatyvo lenktynininkė į pagrindines varžybas nepateko. Tais pačiais metais Belgijoje tokio normatyvo nebuvo ir Filippis pagaliau dalyvavo pagrindinėse lenktynėse. Tarp finišavusių dalyvių Filippis buvo paskutinė, tačiau net 9 lenktynininkai finišo linijos nekirto apskritai, todėl tai nebuvo labai blogas rezultatas.
Tačiau Filippis kovojo ne tik su varžovais. 1958 metais Prancūzijoje jai apskritai nebuvo leista dalyvauti lenktynėse. Tuomet jai buvo pasakyta, kad vienintelis šalmas, kurį gali dėvėti moteris, yra tas, kuris grožio salonuose džiovina plaukus. Vėliau Portugalijoje Filippis lenktynių nebaigė dėl sugedusio variklio.
Dar viena italė „Formulėje 1“
1974 metais į „Formulę 1“ žengė kita italė Lella Lombardi. Ji lenktyniavo net tris sezonus. Geriausias rezultatas – 1975 metais Ispanijoje pasiekta šeštoji vieta. Tuomet Lombardi gavo pusę taško – tai buvo pirmas ir kol kas vienintelis atvejis, kuomet moteris „Formulės 1“ lenktynėse iškovojo taškus. 1976 metais prie Lombardi prisidėjo britė Divina Galica – tai buvo pirmas atvejis, kuomet „Formulėje 1“ tuo pat metu dalyvavo dvi moterys. Tiesa, abi nepajėgė peržengti kvalifikacinio barjero.
PAR atstovė
1980 metais „Formulėje 1“ sudalyvavo Desiré Wilson iš Pietų Afrikos Respublikos. Ji taip pat neperžengė kvalifikacijos etapo. Paskutinė moteris, kuri bandė prasibrauti pro F1 kvalifikaciją buvo italė Giovanna Amati, kuriai nepasisekė 1992 metais.
Pilotės-bandytojos
Taigi bandymų būta, tačiau pagrindinėse lenktynėse sudalyvavo tik dvi moterys ir tik vienai iš jų pavyko pelnyti taškus. Tačiau nemažai moterų kitaip padeda pasiruošti komandoms. Ne viena „Formulės 1“ komanda samdo vairuotojus-bandytojus, kurie leidžia patobulinti kuriamus bolidus. Tarp šių specialistų tikrai yra ir moterų.
Susie Wolf yra geras pavyzdys. 2012 metais Williams pasamdė Wolf bandyti kuriamus „Formulės 1“ automobilius. 2014-aisiais Wolf suko ratus ir lenktynių savaitgalio metu – moteris už bolido vairo „Formulės 1“ renginyje nesėdėjo nuo 1992 m. Wolf demonstravo įspūdingus trasos įveikimo laikus. Pavyzdžiui, 2014-aisiais Vokietijoje treniruotės metu nuo komandos draugo Felipe Massa’os ji atsiliko vos dviem dešimtosiomis sekundės (Wolf ratą įveikė per 01:20.769, Massa – per 01:20.542).
Tuomet laisvosios treniruotės metu jos laikas buvo 15 iš 22 bolidų. Dabar Wolf jau yra užbaigusi lenktynininkės karjerą, tačiau yra „Venturi Formula E Team“ dalininkė ir atstovė.
Ar ateityje moterys dar dalyvaus „Formulės 1“ lenktynėse? Tikriausiai, kad taip. Tobulėjanti technika ir augantis šios sporto šakos populiarumas kada nors padarys savo. Tiesą sakant, Tatiana Calderón yra nebloga kandidatė tapti pirmąją oficialia „Formulės 1“ lenktynininke 21-ajame amžiuje. Šiuo metu 26-erių lenktynininkė yra „Alfa Romeo“ komandos bandytoja ir dalyvauja „Formulės 2“ čempionate.