Tokio gausaus dalyvio būrio atvykimui į Plungę priežasčių ieškoti toli nereikia. Kiekvienas save gerbiantis autokroso varžybų dalyvis, turintis važiuojantį automobilį ir biudžetą startui, nė už ką negalėtų praleisti progos palenktyniauti vienoje geriausių šalies trasų. Šioje trasoje prieš penkiolika metų netgi buvo rengiamas Europos autokroso čempionato etapas.
Plungės trasa – išties išskirtinė. Savo konfigūracija su ja gali lygintis nebent Šakių rajone esanti Pavilkijo trasa. Plungės trasoje dalyvių laukė ne tik greitos ir plačios atkarpos, bet ir dideli aukščių skirtumai tolimiausiame trasos apsisukime bei finišo vietoje. Finišo lokacija – tramplinu pasibaigiantis kalnas, nusidriekęs posūkyje. Būtent ši vieta iš dalyvių reikalavo maksimalaus tikslumo. Kaip baigėsi klaidos čia – susipažinsite toliau skaitydami šią varžybų apžvalgą.
Į Plungę dauguma dalyvių atvyko išvakarėse, mat čia penktadienį buvo surengta administracinė ir techninė komisija. Techniniai komisarai dalyviams daug pastabų dėl jų technikos neturėjo ir visi sportininkai gavo leidimą startuoti šeštadienio lenktynėse.
Varžybos, kaip visada, prasidėjo laisvosiomis treniruotėmis bei chronometruojamais važiavimais. Čia ir prasidėjo pirmosios klaidos finišo posūkyje. Bagio po skerso šuolio nesuvalė Sigitas Rupeika. Kontaktas su metaliniais atitvarais baigėsi rato lūžiu. Tačiau pats sportininkas iškart patikino – jei amortizatorius sveikas, į aikštelę jis dar išbėgs. Taip ir buvo. Sigitas Rupeika trasoje pasirodė.
Važiavimus šeštadienį pirmieji pradėjo Lietuvos regionų automobilių kroso taurės dalyviai. „Buggy 2000“ įskaitoje buvo galima išvysti šeimynines dvikovas. Čia lenktyniavo Mindaugas ir Gedas Kirdeikiai bei Sigitas ir Romas Rupeikos. Jiems kompaniją taip pat palaikė Nerijus Gurklys.
Varžybų nugalėtoju tapo visą dieną užtikrintai važiavęs ir praktiškai be klaidų ar techninių problemų lenktyniavęs Mindaugas Kirdeikis. Nors iš pradžių tempą diktavo Gedas Kirdeikis, tačiau technikos kaprizai galiausiai jį nubloškė į pačią rikiuotės pabaigą. Antrąją vietą šioje klasėje iškovojo Nerijus Gurklys, o ant trečiosios vietos laiptelio žengė Romas Rupeika.
Klasėje 1600 startavo net 8 dalyviai. Čia dieną puikiai pradėjo panevėžietis Valentinas Junevičius, prasimušęs į lyderių gretas. Tiesa, po varžybų eigoje įvykusio techninio patikrinimo paaiškėjo, kad sportininko automobiliui trūksta šiek tiek kilogramų iki privalomo minimalaus svorio.
Taip sportininkas atsidūrė rikiuotės pabaigoje ir galiausiai jo kova dėl taurių apskirtai baigėsi. Praktiškai visą dieną šioje klasėje pirmuoju smuiku griežė ASK „Extempas“ lenktynininkas Vismantas Gricius. Jis ir tapo nugalėtoju. Su lyderiu pasikandžioti pavyko nebent jo komandos draugui Saimonui Čyvui, kuris finišavo antras. Trečiosios vietos taurę iškovojo iš Kupiškio atvykęs Sigitas Augustinas.
Klasėje 2000 nugalėtoju tituluotas Mindaugas Skiezgilas. Patyręs autokroso lenktynių dalyvis didesnės konkurencijos sulaukė tik iš Lauryno Paulausko. Tačiau Lauryno bandymus atakuoti gerokai labiau patyręs Mindaugas greitai neutralizavo ir apgynė savo titulą.
Gerokai įdomesnė kova čia užvirė tarp dviejų Plungės automobilių sporto klubo „Tornada Racing“ atstovų. Antanas Mažonas ir Gytis Šatkauskas čia surėmė kėbulus dėl trečiosios vietos. Tarp dviejų klubo narių užvirė tokia kova, kad kartais atrodė, jog abu dalyviai tuoj sulankstys vienas kito automobilius. Visgi nešvarių žaidimų plungiškiai nežaidė ir po atkaklios kovos į trečią poziciją prasibrovė Gytis Šatkauskas. Šioje įskaitoje užfiksuotas ir virtimas. Savo „Opel Astra“ čia „suvoliojo“ „Ekroso“ ekipos narys Eividas Braška.
„2000 RWD“ įskaitoje, kur varžėsi galine ašimi varomi automobiliai, buvo galima išvysti vokiškos ir rusiškos technikos dvikovą. Čia prie starto stojo trys VAZ ir trys BMW vairuotojai. Šansų čia niekam nepaliko visą dieną dominavęs Andrius Kubilius su VAZ 2101.
Dėl konkurencingai paruošto automobilio Andriaus Kubiliaus varžovai jo VAZ galinį bamperį buvo priversti stebėti jau pirmaisiais metrais po starto. Kovoje dėl antrosios vietos intrigos buvo gerokai daugiau. Į šią poziciją prasibrovė BMW 320 vairavęs Remigijus Tautvydas. Finale jam teko atlaikyti trečią vietą užėmusio Tomo Bačio spaudimą, nors iki tol kur kas didesnę konkurenciją jam sudarė Erlandas Novogreckis. Deja, bet pastarasis finale patyrė nesėkmę ir pasirodymą baigė paskutinis.
Lietuvos čempionato „Junior 1000“ klasėje susirinko praktiškai visi jaunuoliai, kuriuos šį sezoną jau įpratome matyti trasose. Trūko tik vienintelės Ramintos Jankauskaitės, kurios automobilis šiuo metu laukia širdies persodinimo operacijos. Tikėtina, kad po automobilio reabilitacijos ši jaunoji sportininkė vėl pasirodys trasoje, kurioje su kiekvienu etapu verda vis daugiau veiksmo ir dramų. Aštrių momentų netrūko ir Plungėje.
Jaunimas parodė, kad kovoti yra pasiryžęs visais metodais – net ir tada, kai kėbulai glaudžiasi šonais. Šioje klasėje su kiekvienu važiavimu darėsi vis įdomiau, lyderiai ir važiuojantys iš paskos nuolat keisdavosi pozicijomis, tad prognozuoti nugalėtoją čia būtų buvę taip pat sunku, kaip atspėti, kurį futbolo varžybų nugalėtoją iš dviejų pretendentų pasirinks orakulas aštuonkojis Paulis.
Galiausiai šiame etape sužibėjo Rytis Gurklys, kuriam finale pavyko išvengti didesnių incidentų ir pakako nervų šaltumo per galinio vaizdo veidrodėlį matyti atakas rezgančius varžovus. Vaikinas už savęs paliko antroje vietoje finišavusį Valdą Mikužį ir trečią vietą užėmusį latvį Dainį Zemnieką.
Skaistė Prašukaitė šįkart liko ketvirta, bet jos valanda dar tik išmuš. Mergina sparčiai didina savo tempą ir Plungėje taip pat parodė, kad gali važiuoti rikiuotės priekyje. Tereikia patobulinti gynybinę taktiką. Vienas iš šios klasės favoritų Normantas Lepšys šįkart finale apgadino savo automobilį ir buvo priverstas klasės varžovų pasirodymą stebėti iš žiūrovų zonos.
Pačių mažiausiųjų dalyvių klasėje „Mini Buggy“ Plungėje pasirodė šeši dalyviai. Čia visą dieną mikrodvikovos vyko tarp brolių Ąžuolo ir Daugirdo Dungveckių bei lenktynininkų šeimos atstovės Lėjos Vareikaitės. Į šią kovą kartas nuo karto įsiterpdavo ir du greitieji „braliukai“ – Emils Mirošniks ir Janis Kozlovskis.
Šįkart vaikų elgesys trasoje buvo itin brandus – mažieji bagiai tarpusavyje beveik nekontaktavo, o visi atlikti lenkimai įvyko remiantis garbingo žaidimo taisyklėmis. Iki finalo savo sugebėjimus net keletą kartų pademonstravo Lėja Vareikaitė. Iššokusi į priekį jaunoji sportininkė sėkmingai gindavo savo poziciją ir triumfuodavo, tačiau finale jai kortos nekrito. Į priekį lemiamoje kovoje išsiveržė Daugirdas Dungveckis, kurio Lėjai Vareikaitei įveikti šįkart nepavyko. Trečioje vietoje finišavo latvis Janis Kozlovskis, kuris už savęs paliko tautietį Emilį Mirošniką bei du lietuvius – Ąžuolą Dungveckį ir Adrijų Lugauską.
Labiau už šių mažųjų dalyvių rezultatus autokroso bendruomenę džiugina tai, kad šie mažyliai yra Lietuvos autokroso ateitis. Kokius rezultatus jie demonstruoja dabar – nėra taip svarbu. Svarbiausia, kad ne tos spalvos taurė ar tiesiog patirta nesėkmė nesumažintų noro kaskart vėl sėsti į bagį ir sakyti: – „Pabandom iš naujo“, o tėvų biudžetas leistų konstruoti vis konkurencingesnę techniką.
Klasėje „Super 1600“ įvykiai klostėsi taip, kad analogiško scenarijaus neatsimena veikiausiai ne tik šių eilučių autorius, bet ir kur kas vyresni autokroso vilkai. Iš keturių dalyvių sudarytos klasės nugalėtojas paaiškėjo jau pirmoje kvalifikacijoje. Nugalėtoju čia tapo Šarūnas Gruzinskas, tačiau tokia pergalė jo paties nė kiek netenkinta. Įteikta taurė už pirmąją vietą tebuvo mandagus formalumas, kadangi anykštėnas lenktyniauti visą dieną galėjo tik pats prieš save.
Pirmoje kvalifikacijoje savo automobilį smarkiai sudaužė į atitvarus įsirėžęs Martynas Jasas, kuris pasitraukė iš kovos, netrukus įspūdingą virtimą parodė klasės šio sezono lyderis Eligijus Abartis. Jis virto po šuolio per finišo trampliną. Sportininką apžiūrėjo medikai ir traumų nenustatė, tačiau automobilį prireikė gabenti į intensyvios terapijos garažo skyrių. Dar vienas greitas šios klasės lenktynininkas Erikas Narbutas „užlenkė“ savo „Honda“ variklį. Taigi, po tokių rokiruočių Šarūnas Gruzinskas liko vienintelis važiuojantis trasoje. Vieną kvalifikaciją įveikęs solo stiliumi vėliau sportininkas nusprendė nebegaišinti savo ir organizatorių laiko ir tiesiog nebestartavo. Sukti tuščius ratus galima buvo nebent dėl nuotraukų.
„2000 Super“ klasėje šįkart susirinko 8 dalyviai, o dėl pirmųjų trijų pozicijų tądien savo kandidatūrą pateikė trys greiti sportininkai – Tomas Skrodenis, Martynas Pikčilingis ir Arnas Kanapeckas. Į šią trijulę bandė įsimaišyti ir Raimundas Kukenys, tačiau šįkart aplenkti varžovų jam nepavyko. Ir nors po varžybų internete užvirė diskusija apie Arno Kanapecko ir Raimundo Kukenio kontaktinę kovą, tačiau logiškiausias sprendimas šioje situacijoje būtų visus reikalus spręsti tiesiog varžybų metu pasitelkiant į pagalbą teisėjus.
Dviprasmiškoje situacijoje kaltų ieškoti dabar turbūt neverta. Kiekviena situacija turi dvi skirtingas medalio puses, o sau palankesnę nori matyti kiekvienas iš vairuotojų. Tačiau kuri pusė teisi – sprendžia teisėjai. Čia, priešingai nei neaiškaus formato lenktynėse kodiniu pavadinimu „X-Xxxx 200“, teisėjai turi pakankamai kompetencijos išnagrinėti tokias „bylas“.
Klasės „Open 4500“ dalyviai Plungėje užkūrė tikrą pirtį. Savo automobiliais, kurių galia neretai siekia 500 ar daugiau arklio galių, jie čia kūrė tikrą simfoniją autokroso gerbėjų ausims. Sprogimai iš duslintuvų, bolidų pagreitis ir vairuotojų profesionalumas, derinamas su įspūdingų charakteristikų trasa, atskleidė visą autokroso grožį.
Nugalėtoju čia tapo Darius Tamašauskas. Nors jam diena prasidėjo su „golfo“ kaprizais, tačiau vėliau su kiekvienu važiavimu jis vis labiau artėjo prie nugalėtojo titulo. Didžiausiu varžovu jam šeštadienį tapo dar vienas raumeningas „golfas“. Prie jo vairo – Steponas Jančauskis. Pastarasis tarsi prisikabinęs prie Dariaus Tamašausko galinio buferio nuolat sekė įkandin, tačiau lyderis klaidų nedarė ir posūkiuose visas duris iš paskos savęs Steponui uždarinėjo be jokios galimybės prašokti į pirmąją vietą.
Trečias čia finišavo Paulius Šniukas, aplenkęs gana sėkmingai Plungėje pasirodžiusį čempionato debiutantą Žilviną Lingę. Pastarasis kartą stovėjo net pirmoje eilėje, tačiau išsaugoti pranašumo jam vis nepavykdavo.
Nesėkmės lydėjo ir kitus dalyvius – Dalius Valiukas savo „Audi TT“ per dieną kelis kartus dėliojo kaip dėlionę, Andrius Šimonis po susidūrimo su atitvaru ir Daliumi Valiuku iš lenktynių pasitraukė, o Egidijus Kirdeikis finale apgadino savo „Volkswagen Golf R32“ ratą.
„Buggy 1600“ klasė gerokai nudžiugino tiek organizatorius, tiek žiūrovus. Čia susirinko net 10 dalyvių. Jų gretose – Lietuvos ir Estijos elitinės bagių pajėgos. Visą dieną Plungėje varžovus į neviltį varė Tautvydas Urba, tačiau finale padaryta klaida nubraukė jo viltis kovoti dėl pergalės. Tuo pasinaudojo kitas greitas ir Europos trasų žvyro skonį puikiai pažįstantis sportininkas Tomas Zavarskis.
Tautvydo Urbos dovana jis pasinaudojo iškart ir laimėjo pirmąją vietą. Antras finišavo Estijos atstovas Janar Kadak, kuris vienintelis iš svečių sugebėjo sudrebinti lietuvių gynybą. Trečiąją vietą iškovojo stabiliai visą dieną važiavęs ir pavyzdinį nervų šaltumą demonstravęs Andrius Lugauskas.
Komandinėje regionų taurės įskaitoje nugalėtojais tapo ASK „Extempas“ komanda. Jie už savęs paliko „Tornada Racing“ ekipą ir trečioje vietoje finišavusius ASK „Žaibas“ sportininkus.
Čempionato įskaitoje triumfavo jaunųjų autokroso talentų kalve vadinama „SMART Motorsport“ ekipa. Antroji vieta skirta „Ekrosas“ rinktinei, o ant trečiojo laiptelio rikiavosi „Motorsport LT“ komandos nariai.