Tai automobiliams skirtas maratonas, kurio maršrutas – ilgiausias Lietuvoje, apie 2000 km. Čia varžosi ne tik sportininkai, bet ir mėgėjai, pastariesiems sukurta ir atskira įskaita „Tourism“. Norint dalyvauti, užtenka turėti keturiais ratais varomą visureigį, suburti kartu važiuosiančią kompaniją ir pasiryžti ilgam nuotykiui.
Pagrindas – orientacija
„Tourism“ įskaitos pagrindas – orientacija. Čia nereikia varžytis dėl kiekvienos sekundės, svarbiausia –nuvykti iš vieno objekto į kitą per tam tikrą nustatytą laiką ir važiuoti organizatorių nurodytu maršrutu – pačiu Lietuvos pasieniu. Ko jau ko, bet sienos ribas žyminčių stulpelių bei pasieniečių visureigių teks matyti nemažai.
Maratonas prasidės birželio 27 d. vakare Druskininkuose. Čia visiems dalyviams reikės atlikti administracinę ir techninę apžiūras. Komisija patikrins dalyvių dokumentus, o specialistai įvertins ar automobilio techninė būklė tinkama kelionei. Taip pat visi turės išklausyti organizatorių pasakojimą apie laukiančius iššūkius.
Startas – birželio 28 dienos ryte. Pajudėję iš Druskininkų dalyviai turės įveikti 260 km atstumą ir atsidurti Smalininkuose. Jų laukia kelionė pasienio su Baltarusija, Lenkija bei Rusija ruožais: ties įspūdingu Maros upeliu, Vištyčio ežero pakrantėmis ir kitais keliais. Po to lauks 376 km važiavimas iki Mažeikių rajone esančio Ašvos malūno, iš ten – 419 km iki Zarasų. Kiekvienoje sustojimo vietoje bus galima kelias valandas atsipūsti, pavalgyti ir pasidalinti įspūdžiais su kitais maratono dalyviais.
Po Zarasų ekipažai judės iki Sariuose įrengtos stovyklavietės – pasieniu su Baltarusija teks įveikti 250 km. Tada – 229 km ruožas iki Šalčininkų, o iš ten – 187 km iki finišo Druskininkuose. Visam maratonui, įskaitant poilsį, skiriama 60 valandų.
Teko važiuoti ir naktį
„Tourism“ įskaitos dalyviai prisimena, jog maratone 60 valandų ištirpsta labai greitai. Jos dalyviai turi įveikti apie 1 700 km maršrutą, tačiau asfaltuotų kelių joje labai nedaug – tik nuo Klaipėdos iki Latvijos pasienio. Žvyrkelių, kuriuose drąsu važiuoti leistinu 70 km/val. greičiu, taip pat nebus daug – kelios atkarpos ties ganėtinai urbanizuotu Latvijos pasieniu, kur galima pamatyti daug kaimų ir pavienių sodybų. Tačiau likusiose kelionės dalyse teks važiuoti vingiuotais miškų keliais, kurių civilizacija dar neaplankė. Todėl laiko 187 km kelionėje iš Šalčininkų į Druskininkus gali būti sugaišta panašiai, kaip įveikiant 419 km nuo Ašvos malūno iki Zarasų.
Vieno karto nepakanka
„Turizmo įskaitoje dalyvavau dukart – nėra taip, kad vieną kartą apvažiuoji aplink Lietuvą, pasidedi varnelę ir to užtenka. Kiekvieną kartą nuotykis čia kitoks ir vis įdomesnis – pamatai daug atokių sodybų, laukinių žvėrių, pasilabini su pasieniečiais“, – prisimena 2012 (su „Nissan X-Trail“) ir 2016 m. (su „Nissan Navara“) maratoną įveikęs klaipėdietis Algirdas Venskus.
Jį žavi renginio įvairovė, mat keičiasi ne tik kraštovaizdis, bet ir įveikiamų etapų laikas – paprastai maratone būna bent vienas orientacinis etapas, kuriame startuoti reikia tamsiu paros metu.
„Startuojant naktį, itin svarbūs yra automobilio žibintai – geriausia, kai jie „Xenon“ tipo arba LED, kaip mūsų naudotoje „Nissan Navara“. Labai svarbūs yra šturmano navigaciniai sugebėjimai, nes naktį orientuotis daug sunkiau. Naktį didesnė tikimybė kelyje sutikti stirną ar kitą žvėrį, tad labai svarbu – būti atidžiam“, – teigia A.Venskus.
Kaip didžiausią įspūdį palikusį dalyką klaipėdietis išskiria sunkiai pasiekiamose vietose esančius namus.
„Būna, kad važiuoji 30 kilometrų mišku, kur nei gyvos dvasios ir pamatai priešais gyvenamą namą. Viduryje niekur. Tokių namų matėme daug ir kiekvienas nustebindavo – kaip žmonės į juos atvažiuoja, jeigu mes net su pikapu vos judame?“ – stebisi A.Venskus.
Didžiausias iššūkis – poilsis
2017 m. maratone pirmą kartą startavusios „Stihl“ komandos narys Kęstutis Juškevičius teigė, kad didžiausias iššūkis buvo poilsio trūkumas. Nors įskaita ir vadinasi „Tourism“, gaišti laiko fotosesijoms ir poilsiui nereikėtų.
„Kai važiuoji pirmą kartą ir nežinai ko tikėtis, tai visas važiavimas yra didelis iššūkis. Galvojome, kad čia ramiai pasivažinėsime, pasidairysime, tačiau gavome 3 paras beveik be miego“, – prisiminęs juokėsi K.Juškevičius.
2017 m. beveik visas maratono dienas lijo, buvo šlapia ir kai kurios vietos – sunkiai įveikiamos. Todėl K.Juškevičius pataria planuojantiems dalyvauti „4x4 Perimetre“ investuoti bent į bekelei skirtas padangas.
„Mūsų „Nissan Navara“ pernai buvo visiškai standartinis, tik padangos kitos užmontuotos ir apsaugas dugnui uždėjome. To pilnai pakanka norint įveikti visą maršrutą. Daug dar priklauso nuo aplinkos sąlygų: pernai metais dėl lietaus kai kurias vietas buvo pravažiuoti sunku. Šiemet dalyvavome pirmame Lietuvos „rally-raid“ čempionato etape gegužę, kuomet buvo sausa – tai ten ir su standartinėmis padangomis būtume pravažiavę“, – pasakojo bekelės varžybų virusu užsikrėtęs vyras, besiruošiantis 2018 m. „4x4 Perimetrui“.
K.Juškevičius pasakoja, kad šiemet prie investicijų į padangas ir dugno apsaugas pridėjo papildomą apšvietimą bei pakabos detales. Bus sumontuota papildoma „Lazer LED“ apšvietimo sistema, padėsianti naviguoti naktį, ir bekelės pasaulyje pripažinti „Old Man Emu“ amortizatoriai bei spyruoklės.