Naujausia informacija iš Saudo Arabijos – 15min GAZAS „Facebook“ paskyroje ir specialiame 15min Dakaro ralio polapyje.
Neoficialiais duomenimis, skaičiuojant nuo 1979 m. Dakare žuvo jau 19-a motociklininkų.
O sausio 12-ąją šį sąrašą papildė dar vieno motociklininko pavardė – tai portugalas Paulo Goncalvesas. 2020-ųjų metų Dakare, septintajame ruože, lenktynininkas nukrito nuo motociklo. Jam į pagalbą atvykę medikai dar bandė vyrą gaivinti, tačiau jie buvo bejėgiai. Portugalui sustojo širdis.
Kur kas daugiau jų kasmet pasitraukia iš ralio jo taip ir neįveikę.
Atkrito 21
Tačiau, kad ir kaip paradoksaliai skambėtų, būtent motociklininkų kiekvienais metais čia ir važiuoja daugiausia. 2018-ųjų Dakare jų startavo 139. O po keturių maratono dienų jų pasitraukė net 21!
Vieniems sugedo motociklai ir motociklininkai nebaigė greičio ruožų, kiti skaudžiai vertėsi ir patyrė traumas.
2018 metais itin skaudžią traumą patyrė portugalas Joaquimas Rodriguesas. Neįvertinęs kopos aukščio, jis atvažiavo per greitai ir visu kūnu sugėrė smūgį. Susižeidusį motociklininką medikai sraigtasparniu išgabeno į ligoninę. Paaiškėjo, kad lenktynininkui pažeistas penktasis stuburo slankstelis.
Traumos – ir tarp lyderių. Šių metų ketvirtajame etape krito ir nugaros traumą patyrė pernai metų nugalėtojas britas Samas Sunderlandas. Lenktynininkas bandė tęsti varžybas, bet po 5 kilometrų iškvietė medikų pagalbą, nes pajuto, kad tirpsta kojos. Čempioną medikai išgabeno sraigtasparniu.
KTM komandos lenktynininkas dar anksčiau yra sakęs, kad yra kritęs daug, o paauglystėje, dalyvaudamas viename iš Didžiosios Britanijos motokroso renginių, patyrė rimtą traumą: susilaužęs abi kojas, kelius, alkūnes ir dubenį motociklininkas praleido metus neįgaliojo vėžimėlyje.
„Kai po to vėl pradėjau važinėti, dariau tą tik dėl malonumo. Tačiau neilgai: darbas tetos ir dėdės parduotuvėje Dubajuje man labai greitai įgriso, tad vėl atsidėjau būti tik lenktynininku. Trauma neturėjo įtakos mano aistrai“, – teigia S.Sunderlandas.
Ir 2020-ųjų Dakaras nebuvo sėkmingas britui. Iš ralio jis pasitraukė penktąją dieną. Antroje vietoje buvęs sportininkas patyrė avariją 187 km. Per ją susižeidė nugarą ir petį.
Dažnas atvejis – lūžusios rankos
Ne veltui, 2018-ųjų Dakare dalyvaujantis motociklininkas Balys Bardauskas pabrėžė, kad be bendro fizinio pasirengimo, jis ypač stiprina riešus. Mindaugas Slapšys, motociklu Dakarą įveikęs 2009 m. taip pat pastebėjo, kad didžiausias krūvis čia tenka rankoms – nulaikyti vairą. O ir visi, daugiau važiuojantys enduro motociklu žino, ką reiškia kai „užsipumpuoja“ dilbiai, kai „atkala“ rankas, tiksliau – riešus.
Rankos motociklininkams lenktynininkams neretai būna ir trapiausia vieta. 2009-aisiais, kuomet Lietuvai atstovavo net 3 motociklininkai, dviem iš jų ralis baigėsi anksčiau. Šarūnas Paliokas tada išsinarino keturis rankos kaulus, slystelėjo dideliu greičiu važiuodamas žvyrkelio posūkyje. Balys Bardauskas ranką susilaužė tą pačią dieną, bet gerdamas vaistus nuo skausmo įveikė dar keturis etapus.
Žvelgiant į kitų tautybių motociklininkus, nesunku prisiminti dokumentinį filmą „Race to Dakar“ (2006 m.), kuris puikiai atspindi Dakaro atmosferą, ir parodo projekto kaltininko – aktoriaus Charley Boorman nesėkmę – motociklininkas taip pat patyrė traumą ir susilaužė abi rankas. Tiesa, „lūžusiomis rankomis“ neretai vadinami plaštakos kaulų lūžiai (kurių skausmas dar gali būti pakeliamas ir vairas nulaikomas).
Iš dalyvių moterų švedė Annie Seel, 2003 m. pagerinusi rekordą – aukščiausiai „įkopusi“ į Everestą motociklu (5 305 m), 2002 metų Dakare finišavo taip pat su sulaužyta ranka 54-oje pozicijoje. Vėliau ir automobilių įskaitoje dalyvavusi lenktynininkė savo tinklaraštyje rašė: „Kodėl tai darau? Visi mirštame. Bet ne visi gyvename.“
Degantys motociklai, kaktusai ir žaibai
1995-aisiais, pirmasis lietuvis, šturmavęs Dakaro ralį ir motociklu buvo Romualdas Beresnevičius. Važiavęs legendiniu „Honda Africa Twin“ finišo jis nepasiekė dėl motociklo techninio gedimo. 2009-aisiais Balys Bardauskas, tempdamas kolegos motociklą link finišo, pažvelgęs žemyn pamatė, kad jo motociklas skendi liepsnose. Laimei, spėjo laiku jį smėliu užgesinti ir užsukti benzino kranelį.
2013-aisiais motociklininkas Gintautas Igaris krito ir neteko sąmonės. Varžybų jis nebaigė dėl sužeistos rankos bei patirto smegenų sukrėtimo. Taip pat turbūt daugelis prisimename vaizdą iš 2014-ųjų, kai portugalas Paulo Goncalvesas verkė greta degančios „Honda“. 11-ą kartą 2018-aisiais Dakare turėjęs važiuoti motociklininkas 2015-aisias varžybų nebaigė dėl traumos – praradusį sąmonę P.Goncalvesą malūnsparnis išgabeno į ligoninę. 2018 jis taip pat nestartavo apie tai pranešęs tik varžybų išvakarėse – treniruočių metu susilaužė petį.
Britė Patsy Quick Dakare dalyvavusi keturis kartus, pirmąjį kartą 2003 m. patyrė stiprią traumą, laikinai apako, bet, jos laimei, buvo pastebėta žiniasklaidos sraigtasparnio. Po blužnies šalinimo operacijos moters gyvybė buvo išsaugota. P.Quick 2005 m. finišo nepasisekė dėl gedimų, tačiau 2006 m., būdama 39-erių, ji pagaliau įgyvendino savo tikslą ir finišavo. P.Quick yra ne tik pirmoji britė, startavusi Dakare, bet pirmoji ir jį užbaigusi.
2017-ųjų ralyje matėme kaip lenktynininkas-legenda „Ponas Dakaras“ S.Peterhanselis partrenkė slovėną Simoną Marčičių. Lenktyninkas sustojo ir palaukė, kol prie motociklininko atvyko medikų ekipažas. Nors prancūzo sugaištas laikas buvo kompensuotas, 13 kartų Dakaro ralio nugalėtojas paviešino vaizdo siužetą, kuriame atsiprašė slovėno bei palinkėjo greitai pagyti ir dalyvauti 2018-ųjų Dakare. S.Peterhanselis šį incidentą pavadino didžiausia avarija per visą jo karjerą Dakaro raliuose.
2016-ųjų Dakaro čempionas Toby‘is Price‘as, pastaruosius metus praleido gydamas po traumos, kurią patyrė 2017-ųjų Dakare. Tada ketvirtame etape lenktynininkas susilaužė šlaunikaulį. Nors tikėjosi dalyvauti Libijos ralyje Maroke spalio mėnesį, nepavyko dėl traumos komplikacijų. Lenktynininkas supranta, koks tai bus iššūkis Dakare, tačiau laikosi pozityviai.
„Nevažinėjau motociklu 8-9 mėnesius, o tai yra tikrai ne toks pasiruošimas, kurio trokštame ruošiantis svarbiausioms metų varžyboms. Bet juk niekada nepamiršti, kaip važiuoti motociklu“, – kalbėjo australas.
Taip pat pernai girdėjome istoriją, kaip motociklininkas netilpo tarp kaktusų: medikai iš lenktynininko kūno ištraukė net kelis šimtus spyglių, ir tai pačių didžiausių. Taip pat tais metais slovakas Ivanas Jakesas trečiame ruože buvo trenktas žaibo, bet toliau lenktyniavo ir tą dieną baigė 17 pozicijoje bendroje įskaitoje. Padangos išgelbėjo jį nuo realios mirties.
O kartais motociklininkai pasitraukia ir dėl išsekimo. Štai kaip toliau važiuoti motyvuoja vietiniai.
Nors griuvimai ir traumos yra varžybų dalis, jie dažnai sulaukia didelio dėmesio prie žydrųjų ekranų – kadrai lipinami į krūvą, viešinami socialiniuose tinkluose, aptariami, neretai – iš jų ir juokiamasi. Viena vertus, sužinome, kur daromos skaudžiausios klaidos ar tyko didžiausias pavojus lenktynininkams, kita vertus, drama labai greitai gali virsti tragedija.