Dakaro ralio herojai: legendinė trijulė, „Miss Dakar“ ir kiti misteriai dykumų maratone

Kiekvieno Dakaro ralio dalyvio istorija – kova su savimi, gamta, kartais – ir su varžovais ar netgi kova už būtį – yra ypatinga, unikali ir verta išgirsti. Tačiau nebūtinai apie jas sužinome. Norint atrasti daugiau, privalu kasti giliau. Viena vertus, daugiausia žinome apie lyderius, kita vertus – tai niekada neužgoš kitų dalyvių asmeninių pasiekimų. Šį kartą – prisiminimai apie Dakaro legendas ir herojus. Temą pratęsime, nors ji yra neaprėpiama – Dakare apstu istorijų, apie kurias knieti rašyti knygas.
Laia Sanz
Laia Sanz / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Nuo 1979 m. iki šiol tik 3 lenktynininkai yra laimėję automobilių ir motociklų kategorijose: Hubertas Auriolas, Stephane'as Peterhanselis ir Nani Roma. Cyrilis Despres pretenduoja būti 4-u elito sąraše, bet (taip išeina) dar ne šįmet.

1992-ųjų Dakaras driekėsi per visą Afrikos žemyną iš šiaurės į pietus. „Paris-Cape Town Rally“ vyko 10-yje šalių, susidarė iš 22 etapų ir buvo net 12 427 km ilgio. Tokį iššūkį priėmė ir nugalėjo Hubertas Auriolas kartu su Philippe'u Monnet, ir tapo pirmuoju lenktynininku, laimėjusiu ir motociklų, ir automobilių kategorijose.

Motociklų kategorijoje prancūzas, vadintas „Afrikiečiu“, H.Auriolas nugalėjo 1981 ir 1983 m. Dar kitais metais jis pagerino ankstesnį ir pasiekė iki šiol galiojantį motociklų kategorijos rekordą – pirmasis įveikė etapus net 9 kartus per vieną ralį. Beje, 1994-2003 m. jis buvo ir šių lenktynių direktoriumi.

Apie S.Peterhanselį, vadinamą „Mr. Dakar“, žinome daug. Įdomus faktas, kodėl jis liovėsi lenktyniavęs motociklu: „Pavargau važiuoti vienas, norėjosi dalintis, taip pat pasiekiau tikslą – Dakare nugalėjau 6-ą kartą, t.y. sumušiau Cyrilį Neveu tuometinį penkių kartų rekordą. Taip pat supratau, kad 10 metų lenktyniavau sėkmingai, be rimtos traumos. Ir geriau nebedaryti kažko, dėl ko gailėčiausi. Mano antroji aistra buvo automobiliai.“

Misteris Dakaras motociklų klasėje nugalėjo 1991, 1992, 1993, 1995, 1997, 1998 metais.

„Miss Dakar“

Faktas – tokiuose iššūkiuose moterims fiziologiškai yra bent kelis kartus sunkiau. Apie tai, ruošdamasi šių metų Dakarui, užsiminė ir lenktynininkė Laia Sanz. Šiais metais iš viso užsiregistravo 11 dalyvių ir 4 iš jų važiavo motociklų klasėje: jau žinomos ispanės L.Sanz ir Rosa Romero Font, Dakaro naujokė čekė Gabriela Novotna bei olandė Mirjam Pol. Įdomus faktas, kad 1979 m. motociklų kategorijoje dalyvavo 7 moterys.

2015-aisiais 9-oje pozicijoje bendroje įskaitoje finišavusi ispanė, 31-erių Laia Sanz dalyvavo jau 8-jame Dakaro maratone. Nuo 2011-ųjų lenktynininkė ralį užbaigė kiekvienais metais.

Savo 7-ą Dakarą važiavo ir 47-erių Rosa Romero Font – buvusi 68-a bendroje įskaitoje, lenktynininkė pasitraukė prieš 11-ą etapą. (Taip pat pasitraukė ir Gabriela Novotna.) 3 kartus ralį užbaigusi trijų vaikų motina yra Dakaro nugalėtojo motociklų (2004 m.) ir automobilių (2014 m.) klasėse Nani Roma žmona.

Komandos nuotr./Nani Roma ir Rosa Romero Font 2017 m. Dakaro ralyje
Komandos nuotr./Nani Roma ir Rosa Romero Font 2017 m. Dakaro ralyje

2001 metais 39-erių vokietė Jutta Kleinschmidt tapo pirmąja ir kol kas vienintele moterimi laimėjusia Dakaro ralį. Tada ji pilotavo „Mitsubishi“ automobilį, o jos nuožmiausias varžovas buvo tuometinis jos vaikinas Jean-Louis Schlesser. Taip pat 1998-aisiais ji buvo pirmoji moteris laimėjusi etapą – tą kartą su J.L.Schlesser bagiu.

1988, 1992, 1993 ir 1994 metais J.Kleinschmidt važiavo ir motociklų klasėje, du kartus maratoną užbaigė ir pirmoji moterų įskaitoje.

Asmeninio albumo nuotr./Jutta Kleinschmidt 1992 m. Dakaro ralyje
Asmeninio albumo nuotr./Jutta Kleinschmidt 1992 m. Dakaro ralyje

Motociklą įsigijusi būdama 18-os, dirbusi inžiniere BMW automobilių plėtros departamente, vėliau tapusi profesionale lenktynininke, dalyvavusi daugybėje varžybų ir 17-oje Dakaro ralių (įvairiose pozicijose), turinti ir pilotuojanti sraigtasparnius, taip pat išleidusi knygą „Mano pergalė Dakare“, vadinamoji „Miss Dakar“ šiuo metu toliau dalyvauja automobilių varžybose, rengia moterų cross-country stovyklas bei veda motyvavimo paskaitas įvairiose kompanijose.

VIDEO: DAKAR -5: Women of the Dakar

Iššūkis arba svajonė

Lenktynių metu dažnai kartojama ši frazė: „Iššūkis tiems, kurie dalyvauja. Svajonė tiems, kurie lieka namuose“. Tai Dakaro ralio šūkis, kurio prasmė nepasikeitė net per 40 metų. Tad visada įdomu žvilgtelėti atgal – kaip viskas prasidėjo?

1977 m. prancūzas motociklininkas-lenktynininkas Thierry Sabine pasiklydo Libijos dykumoje per Abidjan-Nice ralį. Nors buvo netoli mirties, išgelbėtas vyras negalėjo pamiršti dykumos magijos, tad po metų, antrąją Kalėdų dieną, startavo pirmasis Paryžius-Dakaras ralis. Susirinko 170 nuotykių ieškotojų, alkanų keliauti 10 000 km per Alžyrą, Nigeriją, Malį, dabartinę Burkina Fasą ir Senegalą. 74 dalyviai pasiekė finišą Nepriklausomybės aikštėje Dakare.

Deja, 1986 m. Dakaro ralio sumanytojas ir organizatorius Thierry Sabine žuvo, kai Malyje pakilo smėlio audra – sudužo sraigtasparnis, kuriuo jis skrido kartu su kolegomis. Ralį į savo rankas perėmė Gilbertas Sabine, Thierry tėvas.

Sumanymo pradžioje finišo laikai ir užimamos pozicijos nelabai kam rūpėjo. Nuotykio skonis ir savo ribų peržengimas buvo renginio šerdis. Pirmasis nugalėtojas motociklų klasėje buvo Cyrilis Neveu su „Yamaha XT 500“.

„Man buvo 21-eri metai, ir buvau kaip ir visi kiti – paprastas žmogus, mėgstantis atsukti rankeną,“ – sakė nugalėtojas, vėliau laimėjęs dar 4 kartus. Iki šiol pranzūcai motociklininkai yra laimėję daugiausiai pergalių Dakare – 22 kartus, Italija ir Ispanija – po 6 kartus.

VIDEO: Paris-Dakar first years. 1979 to 1997. The beginning.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų