Visos Dakaro naujienos vienoje vietoje (spauskite čia)
Dažniausiai naudojami svertai – variklio galios, svorio ir degalų banko talpos korekcijos. Šiais metais apie „BoP“ (galios suvienodinimą) išgirdo ir stebintys Dakaro maratono kovas: trečiadienį buvo paskelbtas sprendimas leisti T1.U klasės bolidams – tiksliau „Audi RS Q-etron“ – padidinti variklio pajėgumą 8 kW arba 11 AG.
Tačiau jau ketvirtadienį kilo netikėtai audringų reakcijų banga, prasidėjusi nuo dramatiškos lenktynių lyderio Nassero Al-Attiyah žinutės „Twitter“ tinkle: „Koks siurprizas atiduoti mano pagrindiniams varžovams 11 arklio galių. Ačiū, kad nužudėte lenktynes anksčiau laiko“. Kiek tame tiesos? Kaip priimami „BoP“ sprendimai? Kur link evoliucionuoja Dakaro ralis?
Imantis narstyti šiuos klausimus derėtų prisiminti pernykštes ištvermės lenktynes. „Audi“ komanda į Saudo Arabiją atsigabeno futūristiškai atrodantį hibridą „RS Q-etron“ ir nedaug trūko, kad sulaužytų nerašytą Dakaro aksiomą – „debiutantai niekada nelaimi pirmojo savo sezono lenktynių“.
Vokiečių inžineriniai sprendimai atrodė tarsi iš kitos planetos, o automobilių įskaitos topuose primosiomis lenktynių dienomis jų nebuvo tik dėl apmaudžių navigacijos klaidų bei sunkiai išvengiamų avarijų: Stéphane'as Peterhanselis pačio pirmojo greičio ruožo pusiaukelėje kliudė akmenį ir nuplėšė galinį ratą su visa pakaba, todėl buvo priverstas laukti komandos sunkvežimio-gelbėtojo su atsarginėmis detalėmis ir įrankiais.
Tuo pat metu tris kartus Dakare triumfavęs Carlosas Sainzas paklydo ir daugiau nei valandą nerado vieno kopose paslėpto kontrolinio punkto. Visgi vėliau „Audi“ pilotai susiėmė ir jie sugebėjo laimėti 4 iš 12 šių metų greičio ruožų, demonstruodami varžovams sunkiai neįkandamą tempą.
Tokios tendencijos sukėlė sumaištį varžovų stovyklose. Antrąją vietą bendroje įskaitoje užėmusios komandos „Prodrive BRX“ vadovas Davidas Richardsas pradėjo viešai bambėti, esą „Audi“ automobilis yra „daug greitesnis nei visų konkurentų“, kad Dakaro organizatoriai privalo „surasti balansą“ ir imtis veiksmų koreguodami techninį reglamentą siekiant išvengti scenarijaus, kai „Audi“ „triuškins visus varžovus“.
„Dėl pergalės bendroje įskaitoje 2022-aisiais kovojome mes ir „Toyota“, tačiau visi supranta, kad „Audi“ turėjo patį greičiausią automobilį. Mes nebuvome net arti jų. Reikia imtis permainų, kad būtų galima užtikrinti sąžiningą konkurenciją. Kitu atveju „Audi“ tiesiog sunaikins šį sportą. Mes suprantame, kad FIA turi nelengvą užduotį. Į autosportą ateina naujos technologijos, reikia laiko jas įvertinti, išanalizuoti duomenis ir tuomet priimti sprendimus. Manau, kad T1+ klasėje yra užtikrinama sąžininga konkurencija. Sakyčiau, kad mes su „Toyota“ turime vienodas galimybes konkuruoti. Apie tai kalbėjau su Sebastianu Loebu ir su Nasseru Al-Attiyah – visi su tuo sutinka, tačiau „Audi“ yra „T1 Ultimate“ klasėje. Nors jų automobilis 200 kg sunkesnis nei mūsų, vis tiek daug greitesnis. Jei tas automobilis būtų patikimesnis, tai bendroje įskaitoje visus būtų aplenkęs bent valanda. FIA privalės skirti dėmesio šios problemos sprendimui. Jų užduotis yra sukurti lygiavertes sąlygas visoms komandoms ir aš tikiu, kad jie suras balansą ir išspręs šią problemą“, – dėstė D. Richardsas.
2023-ųjų Dakaro išvakarėse pagrindiniai automobilių gamintojai bei komandų vadovai su FIA atstovais ir ralio organizatoriais iš ASO („Amaury Sport Organisation“) sukirto rankomis dėl „Audi“ problemos: vokiečių monstras gavo papildomus 100 kilogramų, o hibrido pajėgumas buvo sumažintas. Taip pat buvo sutarta dėl principų, kaip „BoP“ korekcijos gali būti daromos siekiant užtikrinti sąžiningą konkurenciją tarp skirtingų kategorijų automobilių: sukaupti ir išanalizuoti pakankamą kiekį (per maratonines lenktynes trijų greičio ruožų, ne trumpesnių nei 150 km, rezultatus) duomenų iš T1.U bei T1+ bolidų. Tada – jei pasirodytų, kad reikia kažką keisti – tuos pakeitimus leisti dar po vienos dienos.
Dakaro guru Saulius Jurgelėnas, komentuodamas šiuos dalykus patikino, kad „BoP“ taisyklės sunkiausiose pasaulyje bekelės lenktynėse nėra naujiena.