Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

E.Valeišos šturmanas M.Varža: „Mums svarbūs ne tik asmeniniai rezultatai, bet ir ralio ateitis“

Jau rytoj Utenos apylinkėse prasidės dvi dienas truksiantis pirmasis Lietuvos automobilių ralio čempionato etapas „Winter Rally“. Jo metu prie starto stos beveik šešios dešimtys dalyvių, apsiginklavusių pačia įvairiausia technika – nuo VAZ 2106 iki R5 kategorijos „Škoda Fabia“ ar „Ford Fiesta“. Būtent pastarojo modelio ralio automobiliu varžybose pasirodys Egidijaus Valeišos ir Mindaugo Varžos tandemas. Šį kartą – plačiau būtent apie Egidijaus Valeišos karjerą ralyje ir ekipažo planus 2019-ųjų metų sezonui.
Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža
Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža / Fotodarius.lt nuotr.

Neeilinė karjeros istorija

Egidijus Valeiša ralio lenktynininko karjerą pradėjo kiek neįprastu metu. Kai kiti ralistai žvyrą jau šlifavo net nesulaukę dvidešimties metų, Egidijus Valeiša į automobilių sportą pasinėrė būdamas jau penktoje dešimtyje.

Šį sportininką vertinant iš šono aišku viena – prieš akis stovi maksimalistas, turintis labai daug noro ir labai geras galimybes būti greitu. Apie Egidijaus Valeišos karjeros pradžią papasakoti sutiko jo šturmanas ir vienas geriausių pašnekovų Lietuvos ralyje Mindaugas Varža.

Komandos nuotr./Mindaugas Varža (kairėje) ir Egidijus Valeiša
Komandos nuotr./Mindaugas Varža (kairėje) ir Egidijus Valeiša

„Egidijus automobilių ralyje važiuoti pradėjo būdamas jau pakankamai brandaus amžiaus – 46 metų. Prieš tai jis buvo važiavęs žiedinėse lenktynėse, bet ralio automobilyje jis turbūt net nebuvo sėdėjęs. Jo tokia pradžia ir buvo, kad ką gi veikti žiemą, kai žiedas nevyksta? Tada jis nusipirko BMW E36 „kompaktą“ ir nusprendė pradėti treniruotis bei važiuoti ralyje. Na ir išvažiavo jis į pirmą sprintą. Egidijus yra toks žmogus, kuris viską daro savo malonumui. Į jokias politikas ar intrigas jis nelenda.

Jis apskritai tik gerokai vėliau ėmė domėtis ralio gyvenimu ir turbūt paskutinis sužinojo, kas tokie yra Rokas Lipeikis, Vytautas Švedas, Deividas Jocius, Saulius Girdauskas ar Martynas Samsonas. Tiesiog važiavo dėl savęs ir tiek. Na ir pradėjo jis lėkti tame ralyje, bet kai reikėdavo žiūrėti rezultatus, tai savo pavardę juose greičiau rasdavo tada, jei pradėdavo laikų sąrašą žiūrėti nuo galo. Įsivaizduokite – žmogus su metais, su statusu, vadovaujantis didelei žmonių grupei ir čia jis paskutinis. Tai Egidijų labai pastūmėjo į priekį, nes jis gavo tos vidinės savikritikos ir suprato, kad ralis nėra visiškai pramoga.

Audriaus Gavėno / 15min nuotr./Mindaugas Varža ir Egidijus Valeiša
Audriaus Gavėno / 15min nuotr./Mindaugas Varža ir Egidijus Valeiša

Na ir paskui Vilniuje per bendrus draugus mes su juo susipažinome. Pradėjome diskutuoti, kas tai yra stenograma. Aš jį supažindinau su visais niuansais. Bet paskui iškart rezultatai neatėjo. Skaudžią avariją Egidijus turėjo Viekšniuose. Įkrito į vandens telkinį, skendo. Atgaivino jį dirbtinį kvėpavimą padaręs ir pirmąją pagalbą suteikęs šturmanas Povilas Reisas, kuris kaip tik mokykloje buvo perėjęs gaivinimo kursus. Po tokios avarijos normalus žmogus, būdamas 46-47 metų, tikrai mestų tą sportą.

Tačiau Egidijus padarė priešingai. Jau po dviejų savaičių mes jam padėjome įsigyti kitą mašiną ir jis startavo „Saaremaa“ ralyje Estijoje. Aišku, nuo draugų ir artimųjų tai jis slėpė. Tai va toks tvirtas yra jo charakteris“, – Egidijaus Valeišos karjeros vingius nupasakojo Mindaugas Varža.

Tomo Markelevičiaus nuotr./Varžybų akimirka
Tomo Markelevičiaus nuotr./Varžybų akimirka

Toliau tęsęs karjerą su BMW Egidijus Valeiša vis greitėjo, kol galiausiai nusprendė, kad laikas išbandyti visais ratais varomą automobilį. Lietuvoje įprasta, kad dažniausiai nulipus nuo viena ašimi varomo automobilio perkamas kurios nors kartos „Mitsubishi Lancer EVO“ ar „Proto“ serijos ralio bolidas, tačiau Egidijus Valeiša šią stotelę praleido. Jo žvilgsnis pakrypo į kur kas aukštesnio kalibro techniką – R5 kategorijos mašiną.

„Anglijoje aš jį nusivedžiau į „M-Sport“ komandos renginį klientams. Ten mane kvietė atvykti kartu su Martynu Samsonu, tačiau Martynas negalėjo, todėl pasiūliau Egidijui. Išbandžius „Ford Fiesta R5“ Egidijui ji taip patiko, kad jo komanda po poros metų tą automobilį nusipirko. Ir tada pradėjome dirbti.

Na, ir pradėjome su Egidijumi važiuoti. Kai žmogus iš 2WD įsėda iškart į R5, atsiranda nemažai iššūkių. Bet pradžia buvo geresnė nei tikėjomės. Buvome nuvažiavę treniruotis ir į Suomiją pas mano draugą, Martyno Samsono pavarų dėžių atstovą. Jis turi keletą „Subaru“ N14, N15 nuomai, grynai treniruotėms. Na ir važinėjosi ledu Egidijus su sportinėmis padangomis, suko ratus, treniravosi.

Komandos nuotr./Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža
Komandos nuotr./Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža

Po to grįžę sėdome į savo R5 ir išlėkėme į „Rally Talsi“ varžybas. Sudėtinga buvo perprasti R5 valdymą, nes tas automobilis visiškai prieštarauja fizikos dėsniams. Sunku suvokti, kaip mašina gali laikytis ant kelio, kaip stoti ir greitėti.

Maksimaliu greičiu ji nestebina, važiuoja ne iš galingumo kaip koks EVO, bet jos dinamika yra stulbinanti. Tas automobilis apgauna fiziką. Net man, važiavusiam daug metų su vienu greičiausių lenktynininkų Baltijos šalyse Martynu Samsonu, tebėra sunku suvokti, kaip ta R5 gali važiuoti trasoje“, – prisiminė Mindaugas Varža.

Fotodarius.lt nuotr./Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža
Fotodarius.lt nuotr./Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža

Praėjusiais metais ekipažas vis dar rinko savo sportinius kilometrus ir siekė tobulėjimo, „atidirbinėjo“ stenogramą, kuri leistu važiuoti ties savo galimybių riba ir jos neperžengti. Tačiau Mindaugas Varža pasakoja, kad važiuojant ekipaže su Egidijumi lubas pasiekė ir jo kaip šturmano turima kompetencija, todėl duetas nusprendė pasitelkti pagalbą iš šalies.

„Pradėjome bendradarbiauti su Kristianu Sohlbergu. Jis Suomijoje yra gana žinomas treneris, dirba su „M-Sport Junior“ komanda. Du kartus buvome pas jį Suomijoje ir kažkas tai gavosi.

Komandos nuotr./Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža
Komandos nuotr./Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža

Grįžę išvažiavome į Alūksnės ralį. Ten buvo toks greitas ralis, kad koja privalėjo nesudrebėti kiekviename posūkyje. Ir atrodo, kad viskas, ką mokėjome, iš galvos išsitrynė. Nenusiminėme, nes pradėjome analizuoti, kad Egidijus apskritai tokiais greičiais žiemą nevažiavęs ir ta R5 fizika dar nėra iki galo suvokta. Privalai labai drąsiai važiuoti, nes tas automobilis tikrai išsilaikys ant kelio.

Tai va ir atrodo, kad tarsi kažką ir išmokome, bet metai prasidėjo ir vėl viskas iš naujo. Čia kaip ta patarlė – „Kuo daugiau žinau, tuo daugiau žinau, kad nieko nežinau“. Motyvacija tikrai nedingo. Vairuotojas tikrai labai motyvuotas. Aišku, kai asmens kodas toks, su jaunimui lenktyniauti kartais sudėtinga, bet aš tikrai žinau, kad dabartinis Egidijaus greitis yra toli gražu ne riba. Na, o šturmanas turi daryti savo darbą tvarkingai, taisyklingai ir nesudaryti vairuotojui diskomforto“, – kalbėjo Mindaugas Varža.

Fotodarius.lt nuotr./Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža
Fotodarius.lt nuotr./Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža

Kliūčių rezultatui siekti nebėra

Beje, praėjusį, apšilimui skirtą sezoną kiek stabdė Egidijaus Valeišos sveikatos problemos. Vairuotojui sukti sportinius kilometrus trukdė nugaros išvarža ir jos keliami skausmai. Tačiau pasak Mindaugo Varžos, po sėkmingos reabilitacijos Egidijus Valeiša dabar jokiais negalavimais nesiskundžia ir visą dėmesį gali skirti lenktyniavimui. O ambicijų pasiekti aukštus rezultatus duetas neslepia. Komanda deklaruoja, kad sieks aukščiausių pozicijų Lietuvos čempionate.

„Tikrai šiemet keliame aukščiausius tikslus. Jeigu ir ne šiemet, tai artimiausiu metu Egidijus Valeiša tikrai gali laimėti ralius ir tapti čempionu, jei viskas sukris be netikėtumų. Mašina leidžia tą daryti, Egidijus irgi patobulėjęs.

Nestatau ant kortos, kad laimėsime ar nelaimėsime. Praėję metai parodė, kad mūsų Lietuvos ralio lenktynininkai kažkodėl nesensta. Nei Giedrius Notkus, nei Vytautas Švedas, nei Ramūnas Čapkauskas. Net nebešneku apie Vaidotą Žalą. Pats esu prisilietęs prie jo karjeros. Jis tikrai labai talentingas. Dar ir Deividas Jocius negrįžęs „į aikštelę“. Dar jei ir Martynas Samsonas sugrįžtų, tai būtų tikrai geras bendras vaizdas Lietuvos ralyje.

Jeigu visi jie „išbėgtų į aikštelę“, tai žiūrovui tikrai būtų smagu. Būtent tokie greiti sportininkai ir tave patį verčia pasitempti, pasiruošti, atrasti motyvaciją, kad važiuotum dar greičiau. Ta sveika ir tobula konkurencija skatina galutinio produkto kokybę. Tas galutinis produktas yra ralis, o produkto gavėjas – žiūrovas. Šiuo metu ta kartelė ralyje yra labai aukštai užkelta, nes visi lyderiai beprotiškai greitai važiuoja, daug ekipažų gali laimėti.

Fotodarius.lt nuotr./Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža
Fotodarius.lt nuotr./Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža

Tuo labiau, kad ir R5 automobilių Lietuvoje jau yra ne vienas. Kaip kažkada buvo utopija pamatyti lietuvius su gamyklinėmis „Toyota“ Dakare, o dabar jau ir Balys Bardauskas šneka, kad nori į mašiną sėsti, taip ir R5 kažkada atrodė kaip nerealus dalykas mūsų krašte. Benedikto Vanago R5 neparduota dar, Vaidotas Žala turi ir mes dabar turime R5. Tai jau trys. Vytautas Švedas šiemet irgi pradės važiuoti su R5 – jau keturi tokie automobiliai.

Jei dar lenkai ar latviai atvažiuoja, tai jau gražu žiūrėti, malonu lenktyniauti. Gal Lietuvoje kitais metais jau ne trys, keturios, o šešios tokios bus. Labai tikiuosi, kad tas ralis Lietuvoje nenumirs tiek iš patrauklumo žiūrovui perspektyvos, tiek iš konkurencinės pusės dalyviams, kuri neleidžia užmigti ant laurų. Esant dabartinei konkurencijai tiek vairuotojai, tiek šturmanai viską turi daryti profesionaliai“, – pasakojo šturmanas.

Agrorodeo nuotr./(iš kairės: Vaidotas Žala, Mindaugas Varža, Egidijus Valeiša)
Agrorodeo nuotr./(iš kairės: Vaidotas Žala, Mindaugas Varža, Egidijus Valeiša)

Duoklė ralio ateičiai

Mindaugas Varža sako, kad profesionalūs sportininkai turėtų rūpintis ne tik savo rezultatais ir asmeniniu tobulėjimu, bet ir atiduoti duoklę bendram sporto labui, rūpintis automobilių sporto ateitimi ir ištiesti pagalbos ranką jauniems ir perspektyviems lenktynininkams.

Būtent tokį vieną jauną pilotą po savo „sparnu“ priglaudė Mindaugas Varža. „Winter Rally“ varžybose startuos šeimyninis Gino ir Džeraldo Petraičių duetas. Ekipažas vairuos BMW „kompaktą“.

„Norisi po savęs kažką palikti, kad jaunimas matytų, jog ralis yra autosporto karalius. Aišku, biudžetai reikalingi, visa kita, bet bent jau mes pasistengsime. Su Egidijumi dabar apsiėmėme globoti ekipažą iš Kelmės. Tai „naujai keptas“ duetas. Mano garažas, mano meistrai padėjo jiems pagaminti automobilį – BMW „kompaktą“.

Fotodarius.lt nuotr./Ginas ir Džeraldas Petraičiai
Fotodarius.lt nuotr./Ginas ir Džeraldas Petraičiai

Juk su „kompaktais“ tiek aš pradėjau, su Marčiumi daug kilometrų jame praleidau, Egidijus nuo „kompakto“ pradėjo, Vaidoto Žalos karjeros pradžia irgi buvo prie „kompakto“ vairo. Matysime, kaip aštuoniolikos metų jaunuoliui Ginui Petraičiui seksis. Aš tikiu, kad jis labai perspektyvus. Jis sportui labai tinkamas, nes ir auklėjamas yra labai teisingai. Neužtenka, kad būtum geras vairuotojas. Turi mokėti bendrauti su žurnalistais, atsakinėti į klausimus, teisingai atrodyti viešumoje. Pas tą jaunuolį viskas yra. Matau, kaip jis bendrauja su tėvu – „Prašau, atsiprašau, ar galėčiau“. Viskas yra, ko reikia, išskyrus tą biudžetą.

Bet visi mes Lietuvoje vargstame su tuo pačiu, todėl su Egidijumi bandysime jiems padėti, kiek galėsime. Tačiau bent jau žinių bagažu, tiek, kiek moku ir kiek žinau, tikrai pasidalinsiu. Laikysiu juos prie savo komandos. Gal ne taip dažnai, bet atsiranda tų naujų ekipažų, kurie į ralį ateina, todėl jaučiu pareigą neleisti šiai sporto šakai numirti.

Martynas Samsonas savo sūnų Kajų irgi ruošia raliui, tai manau ateitis yra, tik reikia su jaunimu dirbti ir perduoti jiems visą gerą patirtį“, – atskleidė Mindaugas Varža.

Fotodarius.lt nuotr./Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža
Fotodarius.lt nuotr./Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža

Šiame ralyje Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža startuos 7-uoju numeriu. Iš viso „Winter Rally“ varžybose pasirodys keturi R5 kategorijos automobiliai. Jau minėtas Egidijus Valeiša su Mindaugu Varža, Vaidotas Žala su Andriu Malnieku bei du ekipažai iš Čekijos – Jaroslavas Orsakas su šturmane Jindriška Žakova bei Antoninas Tlustakas, kuriam stenogramą skaitys Ivo Vybiralas.

Lietuvos automobilių ralio sprinto čempionate lenktyniausiantis Gino Petraičio ir Džeraldo Petraičio duetas su BMW startuos 45-uoju numeriu.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos