Suprasti akimirksniu
- Eksperimento laikas: 7.40-10.10 val. ryto.
- Naudotos transporto priemonės: du automobiliai, troleibusas, paspirtukas.
- Maršrutas: „Statyk ir važiuok“ aikštelė Vilniuje, Savanorių pr. – Susisiekimo ministerija – Krašto apsaugos ministerija. Iš viso – 6,8 km.
15min žurnalistų atliktas eksperimentas atskleidė visą darnaus judumo koncepcijos esmę. Nes darnus judumas – tai nėra automobilio arba kurios nors kitos transporto priemonės atsisakymas (būtent tokia stereotipinė nuomonė vyrauja visuomenėje). Jokiu būdu! Darniai judantis arba mobilus žmogus – tas, kuris turi pasirinkimo laisvę. 18-oje Lietuvos savivaldybių, pasitelkus ES lėšas, įgyvendinama darnaus judumo programa suteikia gyventojams vis daugiau galimybių: daugėja kokybiškų dviračių takų, „Statyk ir važiuok“ aikštelių, atnaujinamas visuomeninis transportas ir t.t.
Eksperimentas: žmogus iš Kauno aplankė du ministrus
15min žurnalistai sugalvojo praktiškai išbandyti, kaip tai veikia. Įsivaizduokite situaciją: Kaune gyvenantis tarnautojas atvyksta į Vilnių darbo reikalais. Jis turi aplankyti susisiekimo ir krašto apsaugos ministrus. Vaidmenis pasidalijome taip: Audrius (sidabrinis automobilis) Savanorių pr. į abi ministerijas važiavo savo transportu, o Žilvinas (oranžinis automobilis) išbandė siūlomas alternatyvas.
Oranžinį automobilį palikome „Statyk ir važiuok“ aikštelėje Savanorių pr. 124. Žilvinas, sumokėjęs 50 cnt. (aparatas priima ir banko korteles, ir monetas), gavo bilietą, leidžiantį vienam asmeniui visą dieną važinėti visuomeniniu transportu. Audrius nusprendė važiuoti automobiliu, pasitelkęs „Google Maps“ navigaciją.
Beje, aikštelėje vietos buvo į valias. 7 val. ryto čia stovėjo 3 automobiliai. Vėliau, per kelias valandas, suvažiavo iki 10-ties.
Žilvinas taip pat naudojosi „Google“: pasitikrino, koks greičiausias būdas iš aikštelės nuvykti iki Gedimino pr. esančios Susisiekimo ministerijos. Programėlė pasiūlė važiuoti 6-to arba 12-to maršruto troleibusu. Todėl, iš bagažinės pasiėmęs paspirtuką, Žilvinas sėdo į troleibusą.
Troleibusu – arčiau?
Troleibusas atvyko netrukus, ilgai laukti nereikėjo. Kelionė iki Jogailos stotelės užtruko apie 18 minučių. Beje, troleibuse tokiu metu buvo keletas tuščių vietų.
Mąstant stereotipiškai, Audrius, pasukęs Geležinio Vilko ir Goštauto gatvėmis, turėjo Susisiekimo ministeriją pasiekti pirmasis. Tačiau jis strigo spūstyje ties Baltuoju tiltu. Todėl Žilvinas, išlipęs iš troleibuso Jogailos st. ir minutę pavažiavęs paspirtuku, Susisiekimo ministeriją pasiekė iš esmės tuo pačiu metu kaip Audrius – praėjus 20 min. nuo kelionės pradžios (skirtumas Audriaus naudai - apie 30 sek.). Audriui dar reikėjo rasti vietą automobiliui. Tiesa, jam pasisekė, prie Operos ir baleto teatro (Raudonoji zona) vietų buvo, valanda parkavimo kainavo 1,5 Eur.
Laisvų paspirtukų trūkumas
Po įsivaizduojamo susitikimo su susisiekimo ministru, abu pajudėjo link Krašto apsaugos ministerijos, esančios iškart už Prezidentūros.
Beje, kiek netikėta, kad Gedimino prospekte tokiu metu nebuvo laisvų paspirtukų. Keletą radome jau vėliau ties Katedros aikšte. Gerai, kad Žilvinas visur vežiojasi savo.
Taigi jau nesunku nuspėti, kad Žilvinas paspirtuku nušvilpė Gedimino pr. ir užtruko vos kelias minutes, kol pasiekė į Totorių g. esančią Krašto apsaugos ministeriją.
Todėl turėjo pakankamai laiko asmenukėms ties užrašu #NATO. Audrius važiavo pora minučių ilgiau, nes turėjo daryti lankstą pro Žygimantų gatvę. Po to – dar kelias minutes ieškojo vietos automobiliui pastatyti. Tiesa, nuostabu, bet Mėlynoje zonoje šalia Prezidentūros (valandos kaina 2,5 Eur) rytą buvo laisvų vietų. Tačiau net ir lengvai radęs parkavimo vietą, Audrius atsiliko ne mažiau nei 4 minutėmis. Ir sumokėjo brangiau.
Eksperimento rezultatai
- Važiuodamas automobiliu tą patį maršrutą, Audrius užtruko 4 min. ilgiau.
- Žilvinui kelionė nuo „Statyk ir važiuok“ aikštelės šiuo maršrutu kainavo 50 cnt. (už bilietą aikštelėje, kuris suteikia teisę nemokamai važiuoti viešuoju transportu). Audrius už automobilio stovėjimą sumokėjo 1,5+2,5=4 Eur.
- Paspirtuką Žilvinas įsikrovė darbe nemokamai. Audriaus automobilis šiame neilgame maršrute sudegino degalų, kurių kaina vidutiniškai – 0,7 Eur.
- Išvada: jei turite galimybę rinktis, galite sutaupyti laiko, pinigų (šiuo atveju – apie 4 Eur) ir tausoti aplinką.
2014–2020 m. finansiniu laikotarpiu Lietuvos transporto sektoriuje numatoma investuoti apie 1,47 mlrd. eurų Europos Sąjungos fondų lėšų. Daugiau kaip 88 mln. eurų skiriama darnaus judumo projektams finansuoti. Šios investicijos padės šalyje skatinti darnų įvairių rūšių judumą ir plėtoti aplinkai draugišką transportą, siekiant sumažinti anglies dioksido išmetimus.