Pateikiame platų interviu su brazilų lenktynininku - apie „Formulę 1“, KERS sistemą, kitas šio sporto aktualijas bei įvairius dalykus, susijusius ne tik su autosportu.
Artėjančiame sezone vėl pradėsite naudoti KERS sistemas, o bolido laukia permainos. Ar tai paveiks Jūsų fizinių treniruočių kryptį? Ar ketinate imtis ko nors ypatingo dėl šių pakeitimų?
Žinoma, KERS – principinis pasikeitimas, lyginant su 2010-ųjų sezonu. KERS naudojome 2009 metais, o tada kiekvienas kilogramas buvo labai svarbus. Sezono pradžioje mūsų svoris buvo ties riba, todėl net vienas kilogramas bus stebuklingai svarbus.
Laimei, aš – lengviausias Formulės 1 pilotas. Ir jei ne pats lengviausias, tai vienas iš jų. Man neteks, kaip suprantate, treniruotis ar laikytis dietos. Tačiau apsidraudimui norėčiau nuvesti šiek tik svorio, bet ne tiek kilogramų, kiek reikia konkurentams. Todėl jie turi daugiau darbo nei aš.
Ar galėtumėte trumpai pakomentuoti praėjusį sezoną? Po Vokietijos Didžiojo Prizo Jūs turėjote problemų dėl motyvacijos. Ar galite iš piloto pozicijos papasakoti apie komandos pasitikėjimo svarbą, ir apie tai, kaip tai paveikė Jus?
Nemanau, kad po Vokietijos Didžiojo Prizo mano motyvacija kardinaliai pasikeitė. Manau, sezonas buvo sunkus nuo pirmųjų lenktynių, o ne nuo Vokietijos, man teko daug kovoti viso sezono metu, ypač su padangomis. Greičiau kvalifikacijoje, nei lenktynėse. Manyčiau, kad ši problema buvo pagrindinė, ypač atsižvelgiant į tai, kad padangos pasikeitė, lyginant su 2009 metais. Turiu omenyje priekines padangas.
Pagal mano vairavimo stilių buvo sunku priversti dirbti priekines padangas. Nemanau, kad problemos prasidėjo nuo Vokietijos, jos niekur nedingo nuo pat pradžių. Dabar situacija kita – mes turėsime naują bolidą, kuriame daug naujo, nuo pat pirmųjų bandymų man patiko Pirelli padangos. Taip, žinoma, jas bandžiau su senu bolidu, todėl su nauju pojūčiai gali būti kiti, tačiau man šios padangos patrauklios. Prieš sezono pradžią tai – puiku, jaučiuosi energingas, motyvacija ypatingai didelė.
Ant Jūsų bolido vairo bus daug mygtukų, dabar galėsite keisti galinio sparno atakos kampą, dirbti su KERS. Turbūt mygtukų tapo per daug? Ar Formulė 1 ne per daug griebiasi triukų, kad tik pakeltų lenkimų skaičių? Antras klausimas susijęs su galiniu sparnu. Jeigu Jūs ginate poziciją, ar įmanoma atsiginti nuo atakų, naudojantis šiuo sparnu? Kaip Jūs vertinate šią naujovę?
Taip, ant vairo iš tiesų labai daug visokių dalykų, tačiau visgi reikia ir vairuoti bolidą. Žinoma, mes tai įveiksime. Piloto atžvilgiu visa tai tikrai ne fantastika. Ypatingą dėmesį mes turime atkreipti į KERS, nes ji naudojama ne vienoje trasos dalyje, o maždaug trijose. Juo labiau ją reikia atjungti – kitaip gali viską prarasti. Nauja sistema mums bus ir sparno reguliavimas.
Vienaip ar kitaip, dauguma operacijų su bolidu reikia atlikti vairu. Net vieno rato metu dažnai tenka keisti bolido nustatymus. Žinoma, viso to daug, kartais net per daug. Bet tokios aplinkybės, mums teks prie jų adaptuotis, mokytis, kaip veikia mygtukai... Nuo praėjusio sezono vidurio mes dirbome su naujo bolido vairu, automatizuodami savo veiksmus. Nes kitu atveju trasoje paprasčiausiai gali nebelikti laiko papildomam mygtuko paspaudimui ir jo grąžinimui į reikiamą padėtį.
Pilotui tai vargu ar labai malonu. Tačiau žinome, kokia Formulė 1. Nuo jos gimimo mygtukų vis daugėja ir daugėja, vis daugiau ir daugiau reikia atlikti operacijų. Dabar turime dar ir naują sparną, kuriuo ne 100 proc. aišku, kaip naudotis. Treniruotės, kvalifikacijos, bandymų metu viskas paprasta – jį galima naudoti bet kurioje sau norimoje vietoje.
Tačiau lenktynėse – ne. Lenktynėse mes dar nežinome, kaip su juo teks elgtis. Pavyzdžiui, įsivaizduokite, kad esate lyderis, o iš paskos važiuoja trijų pilotų grupė. Bus sunku gintis, jeigu persekiojančio greitis bus 10-15 km/val. didesnis. O jeigu dar teks lenkti ratu atsilikusius? Tuomet iš karto atsidursite ketvirtoje vietoje, guosdamasis tuo, kad jau kitame rate jūs galėsite pasinaudoti šia sistema.
Visgi, mes tiksliai nežinome, kaip reikės viską daryti. Mums reikia atsidurti konkrečioje trasoje ir apie tai pagalvoti. Kaip aš sakau „mes“, turiu omenyje pilotus ir FIA. Sistema – visiškai nauja, tikiuosi, kad ideali ir dirbs taip, kaip visiems norėtųsi. Kitu atveju vargu ar tai gera idėja.
Ar jaučiate, kad šie metai nulems Jūsų ateitį Ferrari komandoje?
Ne. Manau, kad kiekvienais metais jaučiu, jog pradedu viską nuo nulio. Kiekvienais metais. Spaudimas visada didelis, nepriklausomai nuo to, iškovojate pergales ar ne. Nuo pirmųjų mano metų Ferrari komandoje visada taip buvo, todėl supratau, koks svarbus dalykas – rezultatai. Negalima tiesiog pilotuoti bolido, viskas daroma dėl rezultatų – štai, kas svarbiausia. Svarbu padaryti 100 proc. to, kas įmanoma.
Pergalė čempionate priklauso ne tik nuo pilotavimo, bet ir nuo daugelio dalykų. Dabar, kaip žinote, sezoną sudarys 20 lenktynių. Mes žinome, kad vienų lenktynių ir vieno taško gali pritrūkti iki pergalės čempionate. Tačiau vis tiek pradedame nuo nulio, esu tikras, kad galiu būti lyderis, kovoti dėl pirmųjų startinių pozicijų ir dėl pergalių.
2009 metais Ferrari turėjo gerą KERS sistemą ir ją naudojo visą sezoną. Renault ją naudojo ne visada. Ar manote, kad lyginant su Fernando Alonso, Jūs turite didesnę šios sistemos valdymo patirtį? Ar gali tai tapti jūsų pranašumu? Antras klausimas: Jūs vėl įvardinote sunkumus, su kurias teko susidurti pernai. Ar manote, kad turint kiek didesnę motyvaciją, buvo galima pasiekti geresnių rezultatų?
Ne, visiškai ne. Kitaip reikalai negalėjo susiklostyti, nes buvau motyvuotas. Kaip jau minėjau, mane problemos persekiojo visą sezoną, daug dalykų nedirbo taip, kaip norėjau. Kalbant apie KERS, nemanau, kad sistema Fernandui bus kažkokia naujovė, nes 2009 metais jis su ja dirbo. Taip, kitoje komandoje, bet dirbo. Man atrodo, kad ji buvo vienaip ar kitaip panaši į mūsų.
Taip, ko gero jis dirbo su ja kiek mažiau. Bet suvokimas, kaip ji dirba, atsiranda po kelių lenktynių. Todėl nemanau, kad jam tai bus visiškai kažkas naujo. Aš taip pat ją naudojau tik pusę sezono, nes paskui nelenktyniavau. Tačiau mokėsiu prisiminti, kaip teisingai dirbti su KERS.
Ar buvo tam tikrais aspektais kovoti lengviau su Michaeliu ir Kimiu, nei su Fernando? Kaip palygintumėte savo tris Ferrari partnerius?
Anksčiau buvo paprasčiau, nes padangos dirbo taip, kaip aš norėjau. Tai nepriklauso nuo partnerių, esu įsitikinęs. Tiek Michaelis, tiek Kimis, tiek ir Fernando – visi puikūs pilotai, labai konkurencingi, turintys didelę patirtį. Tačiau... visgi šiuo atžvilgiu nelabai kas man įsiminė. Vienintelis sunkumas buvo tai, kad man buvo nepatogu bolide.
Jūs kalbėjote apie problemas su padangomis. Į ką kreipsite dėmesį 2011 metais, kad įgytumėte pranašumą ir būtumėte priekyje? Kas bus pakeista bolide?
Peržiūrėjome daug detalių, yra daug galimybių kuriant bolidą. Bet tai nėra paprasta, juk žinomas (dvigubas) difuzorius suteikdavo bolidui prispaudžiamąją jėgą. Jo netekę, mes netekome ir prispaudžiamosios jėgos. Dirbdami su bolidu, turime rasti būdų, kaip ją kompensuoti. Galbūt ne ankstesniu būdu, bet ją galima susigrąžinti.
Pasakysiu taip: kuriant naują, kitą bolidą, reikia dirbti remiantis ankstesnės prispaudžiamosios jėgos susigrąžinimo metodais. Taip pat turime dirbti ir ties KERS. Yra ir daugiau darbų. Mes visi žinome, kaip sezonas po sezono daug kas keičiasi. Į visą tai turi būti atsižvelgta kuriant naują bolidą, ant kurio, be visa kito, bus sumontuotos naujos padangos.
Todėl yra daug dalykų, kuriuos reikia padaryti kuo idealesnius, o tai, žinoma, ne taip paprasta. Mes dar su šiuo bolidu nenuvažiavome nė vieno rato, todėl nieko nežinome. Tačiau bolido ir technikos idėją konstruktoriai ir pilotai vertina teigiamai.
Felipe, jeigu Bahreine nelis, jeigu jo nebus Ispanijoje bandymų metu, ar yra šansas, kad Pirelli lietaus padangos bus pirmą kartą išbandomos Australijoje arba Malaizijoje? Kaip į tai žiūrite? Ar tai panašu į Formulės 1 tikrovę?
Tiesą sakant, manau, kad vienoje bandymų sesijoje būtinai lis. Remiantis žiemos bandymų patirtimi čia, Europoje, galiu pasakyti, mažiausiai vieną dieną mes pamatysime lietų. Esu tikras, kad Bahreine nelis. Tačiau Pirelli – didelė kompanija, manyčiau, kad jie žino, kaip pagaminti padangas sausam, o kaip drėgnam orui. Be to jie pirmas padangas atveš ne viduryje kokių nors lenktynių ir ne viduryje bandymų.
Manau, kad keletą ratų šlapia danga jos jau važiavo. Su jomis dirbo pilotai, kurie gali pasakyti, ar padangos paruoštos lietui net ir su senu Toyota bolidu. Galbūt Pirelli lietaus padangos pasikeis, lyginant su Bridgestone. Tačiau aš nemanau, kad pojūčiai bus labai keisti, o pilotuoti taps neįmanoma. Tikiu, kad Pirelli pajėgūs pagaminti tinkamas lietaus padangas.
Susimąsčiau, kas nutiko Hockenheime. Dabar komandinės taktikos nebedraudžiamos. Norėtųsi sužinoti Jūsų asmeninę nuomonę apie tai apskritai, nežiūrint į tai, kas nutiko tarp Jūsų ir Fernando. Komandinė taktika – geras dalykas, ar ją reikėjo uždrausti?
Manyčiau, kad svarbu tai, jog šiuo klausimu visiems būtų aišku. Taip pat egzistuoja taisyklės, kurias mums reikia gerbti. Bet visgi, mes – komanda. 2010 metais aš planavau, kad viskas bus ne taip. Tai – svarbiausias veiksnys. O taisyklės – tai taisyklės. Mes žinome, kaip anksti dabar reikia pradėti apie visą tai susimąstyti.
Yra du čempionatai – pilotų įskaita ir Konstruktorių taurė. Aš – pilotas, todėl norėčiau laimėti abu čempionatus, komandai ir sau. Žinoma, padarysiu viską, ką galėsiu, kad laimėčiau kuo daugiau lenktynių.
Kodėl Jums kilo problemos su padangomis? Kur priežastis?
Hm... 2010 metais, lyginant su 2009 metais, Bridgestone labai pakeitė priekines padangas, dėl ko sukibimas su trasa labai suprastėjo – maždaug 30 proc. O aš pilotuoju taip, kad norėčiau bolide matyti stabilu priekinį tiltą. Ypatingai stabdymo pabaigoje ir įvažiuojant į posūkį. Pernai būtent su šiais pilotavimo elementais man kilo sunkumų – bolido priekis buvo nestabilus.
Be to, padangos buvo per kietos. Kiek kartų esame matę, kaip pilotai važiuoja su minkštomis padangomis, nežinau... 85-90 proc. lenktynių? Tai neteisinga. Padangos buvo per kietos, o priekinis tiltas – silpnas. Tai buvo didžiausia mano problema. Esu tikras, kad Pirelli daug stipresnės, stabilesnės priekyje, nei Bridgestone padangos. Gal tai ir neturės įtakos rato įveikimo laikui, bet mano, kaip piloto, atžvilgiu tai svarbu.
Nemanau, kad Pirelli kardinaliai skiriasi nuo Bridgestone pilotavimo atžvilgiu. Bridgestone padangos nuo 2002 iki 2009 metų buvo įdomesnės ir priekinės padangos turėjo stabilų sukibimą su trasa, kaip ir Pirelli. Naujos padangos daugmaž panašios į tas, kurias Bridgestone tiekė anksčiau. Vienaip ar kitaip, naujos padangos man patiko labiau.
Felipe, tiek Jūs, tiek ir Fernando, kalbėjote apie Michaelį Schumacherį, kad jis vis dar stiprus. Ar nemanote, kad su metais mažėja Jūsų greitis?
Nežinau. Man dabar 29 metai, man sunku pasakyti. Galbūt Jūs žinote daugiau, nei aš? O ką Jūs pasakytumėte (kreipiasi į žurnalistą)?
„Taip“.
Na, tuomet... Po 10 metų man bus aiškiau.
Michaeliui Schumacheriui sezonas buvo sunkus, o Jūs jį gerai pažįstate. Kaip galėtumėte tai pakomentuoti?
Aš vis dar tikiu, kad jis – nuostabus pilotas. Sezonas jam buvo sunkus, bet žiūrovams tai svarbiau, nei mums, ypač kai kalba eina apie žmogų, kuris septynis kartus laimėjo čempionatą.
Papasakokite apie pasikeitimus komandos viduje, t.y. naują organizaciją, pasikeitimus strategijos skyriuje ir t.t. Stefano Domenicali savo interviu davė suprasti, kad pasikeitimai galėjo įvykti ir tarp tų, kurie dirba su Jumis – technikų, inžinierių... Ar visi Jūsų komandoje turi įsipareigojimų?
Tarp tų, kurie dirba su manimi, pasikeitimų nebuvo. Sezono pabaigoje buvau tikras, kad žmonės, su kuriais aš dirbu, liks savo vietose. Kalbant apie organizacinius – strateginius pasikeitimus ir pan., tai jie dar įvyks. Ir tikiuosi, kad jie duos teigiamą rezultatą, tuo pačiu ir strategijos atžvilgiu. Mes pastebėjome, kad atskirai paimtose lenktynėse mes nepadarėme tai, ką reikėjo.
Tikiuosi, kad šios permainos bus į gerą. Nelabai gerai pažįstu Patą Fry, bet jis su mumis jau beveik metai, jo patirtis milžiniška, esu tikras, kad jis žino, ką daryti. Taip pat pas mus naujas žmogus iš Red Bull komandos. Taip, mes niekada su juo nedirbome, bet manau, kad strategijos klausimu jis galės mums padėti. Tačiau be visa šito, vėl ir vėl pasikartosiu, mums reikia dirbti su bolidu. Mes norime turėti gerą bolidą. Visi kiti dalykai, tokie kaip strategija, gali tik padėti mums likti priekyje.