Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

„Formulė 1“: kuris pilotas daugiausiai uždirba ir kas didžiausias išlaidautojas

Šiandien pasikalbėkime apie pinigus. Kokiais finansiniais ištekliais disponuoja kiekviena „Formulės-1“ komanda? Kokią dalį ekipos biudžeto sudaro rėmėjų lėšos? Kokio dydžio honorarus gauna lenktynininkai?
Lewisas Hamiltonas
Lewisas Hamiltonas / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Prisiminkime kaip atrodė 2018 m. duomenys ir panagrinėkime šviežius – šio sezono skaičius. Jų, kaip ir grafinių vaizdų, bus daug.

Lenktynininkų honorarai

„Formulės-1“ naujokai per metus teuždirba kelis šimtus tūkstančių eurų, tuo tarpu penkiskart čempionas Lewisas Hamiltonas („Mercedes“) šįmet savo sąskaitą papildys net 42 mln. EUR!

Taipogi riebų kontraktą turintis Sebastianas Vettelis („Ferrari“) uždirbs 35 mln. EUR, o štai sėkmingai išsiderėjęs sąlygas su „Renault“ ir perėjęs iš „Red Bull“ Danielis Ricciardo savo sąskaitoje matys 20 mln. EUR. Be to, jo kontraktas numato premiją iki 10 mln. EUR (galutinė suma priklausys nuo tam tikrų tarp jo ir komandos aptartų sąlygų).

Maxas Verstappenas („Red Bull“) šįmet turi tokį pat kontraktą t.y. 12 mln. EUR plius 4 mln. EUR premiją, jei jam pavyktų tapti čempionu.

Toliau sumos lieka visiškai arba nedaug pasikeitusios, išskyrus Romainą Grosjeaną („Haas“), kuriam teks tenkintis vos 2 mln. EUR vietoje buvusių 5 mln. EUR prieš metus.

Dar įdomu, kad į „Alfa Romeo“ iš „Ferrari“ perėjusio Kimi Raikkoneno kontrakto sąlygos nepasikeitė – suomis ir toliau uždirbs fiksuotą 6 mln. EUR sumą, o kiekvienas uždirbtas lenktynėse taškas reikš 70 tūkst. EUR.

af1.live iliustr./2019 m. pilotų biudžetai
af1.live iliustr./2019 m. pilotų biudžetai

Norėčiau pastebėti, jog Lewiso ir Sebastiano atlyginimai sudaro net pusę visų šio sezono pilotų honorarų.

af1.live iliustr./2019 m. pilotų honorarai
af1.live iliustr./2019 m. pilotų honorarai

O jei žiūrėsime į karjeros metu uždirbtas sumas (neskaitant premijų), akivaizdžiai matosi Hamiltono, Vettelio ir Raikkoneno atotrūkis nuo kitų. Vis gi čempiono titulas suteikia papildomų privilegijų.

Dar įdomus niuansas – šio sezono pabaigoje baigiasi šių pilotų sutartys:

  • Valtteri Botto („Mercedes“)
  • Nico Hulkenbergo („Renault“)
  • Sergio Perezo („Racing Point“)
  • Romaino Grosjeano („Haas“).

Taigi kitam sezonui vėl galime tikėtis pilotų migracijos, o galbūt ir naujų, arba sugrįžtančių (pvz. Estebano Ocono) pavardžių atsiradimo.

af1.live iliustr./Estebanas Oconas
af1.live iliustr./Estebanas Oconas

Ekipų biudžetų evoliucija

Kai šio dešimtmečio pradžioje buvo pristatomos idėjos dėl turbo-jėgainių sugrąžinimo į F-1, tikėtasi sumažinti ekipų išlaidas, bet gavosi… kaip visada. Ekipų biudžetai šovė į padanges – iki tol pirmaujančios komandos leisdavo po 250-300 mln. EUR, bet nuo 2014 m. sumos perlipo per 400 mln. EUR!

af1.live iliustr./Pokyčiai
af1.live iliustr./Pokyčiai

Nagrinėjant jau tik turbo erą, pokyčiai nėra tokie dramatiški, tačiau grafikas akivaizdžiai demonstruoja:

  • „Honda“ pasitraukimą iš „McLaren“
  • „Renault“ kryptį top-komandų link
  • Papildomą „Alfa Romeo“ finansavimą
  • „Williams“ finansines problemas.
af1.live iliustr./Pokyčiai nuo 2014 iki 2019 m.
af1.live iliustr./Pokyčiai nuo 2014 iki 2019 m.

Esminiai skirtumai, pastebėti nagrinėjant atskirų komandų biudžetus, yra finansavimo šaltiniai. Štai, vienų ekipų atveju, liūto dalį skirią patys savininkai, pvz. „Mercedes“, „Red Bull“, „Haas“. Kitais atvejais pinigais lyja stambių rėmėjų dėka, pvz. „Philip Morris“ („Ferrari“ ekipai) arba BAT („McLaren“ atveju).

Kone svarbiausią kiekvienos ekipos biudžeto dalį sudaro „Formula One Management“ mokamos išmokos (Prize money), priklausančios nuo daugelio įvairių faktorių – komandos užimtos vietos praeitame, bei keliose sezonuose prieš tai, specialių, atskirai su ekipomis sutartų premijų ir t.t.

Toliau sekančiose pyraguose taip ir pažymėjau šias tris įplaukų rūšis – raudona, geltona ir mėlyna spalvomis, tuo tarpu į stambiausių biudžeto dalių nepatenkančios sumos yra pažymėtos oranžine spalva.

„Mercedes“ – 463 mln. EUR (-5 mln. EUR arba –1proc. lyginant su 2018 m.)

Teisybės dėlei reiktų nepamiršti, kad praeito sezono pabaigoje komandos vadovas Toto Wolffas „išprašė“ papildomus 30 mln. EUR iš kompanijos valdybos, pinigai buvo skirti papildomam bolido tobulinimui. Tai reiškia, kad praeitais metais vokiečiai išleido beveik pusę milijardo eurų.

Šiame sezone biudžeto pokyčiai yra minimalūs ir susiję tik su mažais rėmėjais: štai iš komandos pasitraukė „Monster“ ir „Wihuri“, o atėjo „Marriott Bonvoy“ ir „Hewlett Packard“.

af1.live iliustr./2019 m. Mercedes biudžetas
af1.live iliustr./2019 m. Mercedes biudžetas

„Ferrari“ – 461 mln. EUR (+45 mln. EUR arba +11 proc. nuo 2018 m.)

Dauguma stambesnių italų komandos rėmėjų padidino savo skiriamas lėšas, o labiausiai prie to prisidėjo „Philip Morris“ su savo projektu „Mission Winnow“. Tabako gamintojas padidino rėmimą iki milžiniškų 138 mEUR t.y. skyrė 20 mEUR daugiau, nei pernai.

Įdomu pastebėti, jog „Ferrari“ kompanija savo lenktynių ekipos išlaikymui neskiria nė cento.

af1.live iliustr./2019 m. Ferrari biudžetas
af1.live iliustr./2019 m. Ferrari biudžetas

„Red Bull“ – 454 mln. EUR (+63 mln. EUR arba +16 proc. nuo 2018 m.)

Esminiai pokyčiai, leidę „buliams“ padidinti biudžetą yra dvigubai didesnė už pernykštę „Aston Martin“ injekcija (30 mln. EUR), bei 25 mln. EUR iš variklių tiekėjų, kompanijos „Honda“.

Tuo tarpu didžiausią biudžeto dalį, kaip ir konkurentų „Mercedes“ atveju, sudaro paties koncerno lėšos – 200 mln. EUR.

af1.live iliustr./2019 m. Red Bull biudžetas
af1.live iliustr./2019 m. Red Bull biudžetas

„Renault“ – 304 mln. EUR (+52 mln. EUR arba +21proc. nuo 2018 m.)

Prancūzai, panašu, suprato, kad jie nėra „Ferrari“ ir rėmėjai nebėgs pas juos išskėstomis rankomis t. y. atviromis piniginėmis, todėl iki šiol mažinę tiesioginį ekipos finansavimą, šįmet jį padidino net 45 mln. EUR (nuo 105 iki 150 mln. EUR). Dalis pinigų skiriama „Nissan“ padalinio „Infinity“ vardu.

af1.live iliustr./2019 m. Renault biudžetas
af1.live iliustr./2019 m. Renault biudžetas

„McLaren“ – 231 mln. EUR (+12 mln. EUR arba +5 proc. nuo 2018 m.)

O štai „McLaren“ pavyko atsistoti ant kojų. Praradę „Honda“ paramą, britai „atkentėjo“ praeitus metus ir šįmet pritraukė stambų rėmėją – „British American Tobacco“ arba tiesiog BAT, bei išsiderėjo rėmimo padidinimą su „Petrobras“ ir DELL.

Kadangi tabako reklama yra draudžiama, BAT žengė panašiu keliu, kaip ir „Philip Morris“ su „Mission Winnow“ ir pristatė „McLaren“ bolidus puošiantį šūkį „A Better Tomorrow“. Už tą geresnį rytojų britų ekipa gauna 50 mln.EUR.

af1.live iliustr./2019 m. McLaren biudžetas
af1.live iliustr./2019 m. McLaren biudžetas

„Alfa Romeo“ – 187 mln. EUR (+51 mln. EUR arba +38 proc. nuo 2018 m.)

„Ferrari“ skiriamus 100 mln. pažymėjau raudonai, tačiau manau, kad teisingiau būtų naudoti geltoną spalvą, juk italai nėra nusipirkę „Sauber“ komandos, jie tik įgijo teisę naudoti savo t. y. „Alfa Romeo“ prekės ženklą, pervadinant šią ekipą. Bet kokiu atveju papildomos įplaukos, sudarančios virš pusės šios komandos biudžeto (!), yra tik į naudą. Maža to, tokią pat sumą italai skirs ir 2020 bei 2021 metais.

Grubiai tariant, buvusi „Sauber“ ir jos bendradarbiavimas su „Ferrari“ dabar yra kažkas panašaus į „Toro Rosso“ ir „Red Bull“ santykius. Tikimasi, kad itališki pinigai ne tik padės šiai ekipai „Formulėje-1“, bet ir padidins „Alfa Romeo“ automobilių pardavimus pasaulyje.

af1.live iliustr./2019 m. Alfa Romeo biudžetas
af1.live iliustr./2019 m. Alfa Romeo biudžetas

„Racing Point“ – 150 mln. EUR (+32 mln. EUR arba +27 proc. nuo 2018 m.)

Praeito sezono gale komanda buvo arti užsidarymo dėl jos savininko V. Mallya’os problemų su teisėsauga, tačiau viską padėjo išpręsti Kanados turtuolis Lawrence’as Strollis, atnešęs iš „Williams“ save, savo sūnų ir nemažą kanadietišką rėmimo sumą – 35 mln. EUR. Be to, komandą pradėjo remti vienas naujas partneris – Kenijos lažybų bendrovė „SportPesa“ (10 mln. EUR).

af1.live iliustr./2019 m. Racing Point biudžetas
af1.live iliustr./2019 m. Racing Point biudžetas

„Williams“ – 146 mln. EUR (-39 mln. EUR arba -21 proc. nuo 2018 m.)

Praeitais metais atrodė, kad prasčiau būti negali. Pasirodo – gali. Dar blogesnis už aną automobilis, sumažėjusios FOM įplaukos, pabėgę rėmėjai… Skylęs vargais negalais pavyko užkaišyt „Rokit“ (25 mln. EUR) ir „Orlen“ (15 mln. EUR) pagalba, tačiau kol kas šviesos tunelio gale visiškai nesimato.

af1.live iliustr./2019 m. Williams biudžetas
af1.live iliustr./2019 m. Williams biudžetas

„Haas“ – 144 mln. EUR (+18 mln. EUR arba +14 proc. nuo 2018 m.)

Pagrindinis „Haas“ komandos biudžeto padidėjimo šaltinis yra FOM pinigai bei 12 mln. EUR iš „Rich Energy“ pritraukimas. Ši kompanija neatrodo labai patikima, todėl tikėkimės, kad Gene’as Haasas gaus tai, dėl ko susitarė su šiuo energetinių gėrimų (kurių beveik niekas nematė ir neragavo) gamintoju.

Iš kitų stambesnių (šios ekipos mastais) rėmėjų vertėtų paminėti šiame sezone vėl 10 mEUR skiriančiais „Jack & Jones“ iš Danijos, ekipos piloto Kevino Magnusseno tėvynės.

af1.live iliustr./2019 m. Haas biudžetas
af1.live iliustr./2019 m. Haas biudžetas

„Toro Rosso“ – 138 mln. EUR (+1 mln. EUR arba +1 proc. nuo 2018 m.)

Pagrindinis „Toro Rosso“ donoras yra ir išlieka „Red Bull“ (50 mln. EUR), o nuo praeito sezono savo 25 mln. EUR skiria ir „Honda“. Kiti rėmėjai yra smulkūs. Iš kiek matomų naujų veidų būtų galima paminėti nebent „Randstad“ su jų skirtais 5 mln. EUR.

af1.live iliustr./2019 m. Toro Rosso biudžetas
af1.live iliustr./2019 m. Toro Rosso biudžetas

Didžiausi biudžetai

Pabaigai, bendras sąrašas ir jo rekordininkai – „Red Bull“ ir „Mercedes“, skiriantys savo ekipoms po 250 ir 200 mln. EUR atitinkamai.

Diagramoje pavaizduota tik TOP25 kompanijų/rėmėjų pagal skiriamų lėšų dydį, šis 25-ukas sudaro 53 proc. visų ekipų biudžetų.

af1.live iliustr./2019 m. TOP 25
af1.live iliustr./2019 m. TOP 25

Priartinus vaizdą iki penketuko, matosi ryškus šių išlaidautojų atotrūkis nuo visų kitų:

af1.live iliustr./2019 m.TOP 5
af1.live iliustr./2019 m.TOP 5

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?