Iš tikrųjų, iš principo „Formulės 1“ bolido ir paprasto automobilio stabdžiai yra šiek tiek panašūs. Dauguma automobilių šiais laikais naudoja diskinius stabdžius. Kartu su kiekvienu automobilio ratu sukasi didelis diskas, kurį suspaudžia kaladėlės, sukeldamos trintį ir taip kinetinę energiją paversdamos karščiu. Ši sistema yra hidraulinė ir, aišku, yra valdoma pedalu. Tačiau maždaug čia panašumai ir baigiasi.
Neturi ABS
Jūsų automobilis turi ABS (angl. Anti-lock braking system) technologiją, kuri stabdymo metu neleidžia ratams užsiblokuoti ir imti slysti. Tai – didžiulė pagalba, leidžianti valdyti automobilį ir stipriai stabdant bei sumažinanti stabdymo kelią. „Formulės 1“ bolidai negali turėti stabdžių antiblokavimo sistemos – ji uždrausta dar praeito amžiaus pabaigoje. Taigi stabdymo efektyvumas labai stipriai priklauso ir nuo vairuotojo įgūdžių.
Vairuotojas lenktynių metu ant vairo esančiais jungikliais pats reguliuoja stabdžius. Lenktynių metu automobilis sunaudoja nemažai degalų, todėl lengvėja, keičiasi jo svorio pasiskirstymas ir stabdžių balansą tenka keisti. Įprastai bendra stabdžių jėga tarp ašių pasiskirsto santykiu 60:40. Priekiniai ratai yra svarbesni, nes stabdant bolido svorio centras dėl inercijos stumiasi pirmyn.
„Formulės 1“ bolidai naudoja hidraulinius stabdžius, tačiau turi net dvi atskiras sistemas su dviem atskirais rezervuarais priekinei ir galinei ašims. Tai nurodyta techniniuose reikalavimuose. Jei viena sistema staiga netektų slėgio ar sugestų, kita vis tiek leistų saugiai sustoti. Tai padeda išvengti didelių avarijų, kurios galėtų kilti dėl stabdžių sistemos gedimų.
Savaime aišku, „Formulės 1“ bolido stabdžiai yra pagaminti iš visiškai kitokių medžiagų nei tie, kuriuos turi jūsų automobilis. Šias laikais naudojami anglies pluošto kompozitai, kurie turi labai daug pranašumų, nors ir yra nepalyginamai brangesni.
Vienas šiuolaikinis „Formulės 1“ bolido stabdžių diskas sveria apie 1,5 kg. Palyginimui, įprasti automobilio stabdžių diskai sveria 10-12 kg. Dar daugiau – „Formulės 1“ stabdžių diskai ir kaladėlės gali atlaikyti iki 1200 laipsnių pagal Celsijų temperatūrą. Dažnai stabdymo metu bolidų diskai taip įkaista, kad net švyti. Diskai yra aušinami oru, kurį nukreipia specialūs aerodinaminiai latakai. Kaip ir galite tikėtis, jų forma taip pat yra griežtai reglamentuojama taisyklėmis.
Iššvaistoma ir atgaunama energija
Straipsnio pradžioje minėjome, kad stabdant automobilio kinetinė energija yra paverčiama karščiu ir taip yra iššvaistoma – ši energija tiesiogine to žodžio prasme yra paleidžiama vėjais. Tačiau šiuolaikiniai „Formulės 1“ bolidai gali dalį šios energijos atgauti. ERS (angl. Energy Recovery Systems) technologija paverčia stabdymo energiją elektros energija, kuri vėliau gali būti panaudota bolidui greitėjant.
Galite įsivaizduoti, kad „Formulės 1“ bolido stabdžiai yra labai efektyvūs. 200 km/val. greičiu važiuojantis bolidas gali visiškai sustoti vos per 2,9 sekundes ir tam jam tereikia 65 trasos metrų. Žinoma, toks stabdymas veikia ne tik patį bolidą, bet ir vairuotoją – tokios apkrovos yra pakankamai skausmingos ir gali sukelti net sąmonės netekimą. Tačiau „Formulės 1“ lenktynininkai ir patys yra fiziškai pasiruošę atlaikyti tokias apkrovas bei yra gerai prižiūrimi medikų komandos.