Kitaip nei lenktynių dalyvių ar organizatorių bendruomenėje, plačiajai visuomenei Gražvydo Smetonio vardas ir pavardė nėra žinomi. Viešumoje jo vardas nuskamba tik ypatingais atvejais. Turbūt tai galėtų būti puikus jo atliekamo darbo įvertinimas, mat varžybų vadovo pasisakymai viešojoje erdvėje dažniausiai pasirodo tik po skaudžių avarijų.
Buvo stebėtojas, tapo teisėju
Pradėjęs lankytis automobilių sporto renginiuose kartu su ilgamečiu lenktynininku Raimondu Loveikiu, G.Smetonis greitai susipažino su varžybų teisėjais. Nuo pat pradžių jis mėgino derinti lenktynių stebėjimą su teisėjavimu jose.
„Dabar varžybų beveik niekada nematau. Apie tai, kaip įvykiai klostėsi trasoje, sužinau iš žiūrovų pasakojimų. Į teisėjavimą įklimpau jau giliai“, – pripažino jis.
Galimybę tapti varžybų vadovu turi bet kuris automobilių sporto entuziastas. Visų pirma reikia tapti savo teisėjų komandą turinčio klubo nariu. Gražvydas savo karjerą pradėjo Kauno kolektyve „Startas“. Iš pradžių teko būti stažuotoju ir dirbant šalia kitų teisėjų mokytis, ką reikia daryti skirtinguose postuose.
Svarbu visur dalyvauti
Vėliau seka savišvieta, mokymasis, patyrusių kolegų konsultacijos. Taip pat ir dalyvavimas kiek įmanoma daugiau varžybų. G.Smetonis sako, kad pirmuosius ketverius savo teisėjavimo karjeros metus, jis dalyvavo visose įmanomose lenktynėse, nepriklausomai nuo jų apimties ar specializacijos.
„Tokių pat varžybų nebūna. Kiekvieną kartą jos su savitais niuansais, visuomet skirtingos. Kuomet viską pamatai savo akimis ir „pačiupinėji“, tuomet geriausiai ir supranti“, – komentavo varžybų vadovas.
Anot G.Smetonio, nuo sovietų laikų likęs vyriausiojo varžybų teisėjo vardas šiuo metu naudojamas tik nedidelės apimties lenktynėse, kuriose yra varžybų vadovo tarnyba. Aukščiausia valdžia lenktynėse priklauso sporto komisarams.
Varžybos kupinos adrenalino
Varžybų vadovas atsakingas už lenktynių reglamente išdėstytų taisyklių taikymą, teisėjų darbo organizavimą, taip pat ir renginio dalyvių bei žiūrovų saugumą. Kaip pažymėjo G.Smetonis, ralyje itin svarbus efektyvus specialiųjų tarnybų – gelbėtojų ir greitosios pagalbos – darbo koordinavimas.
„Visos varžybų dienos – kupinos adrenalino. Per tą laiką jo gauni turbūt tokią porciją kaip lenktynininkas viename greičio ruože“, – tvirtino pašnekovas.
G.Smetonis pasakojo, kad šiame darbe jį labiausiai žavi galimybė vadovauti esant ekstremalioms sąlygoms, taip pat pripažino jaučiantis vidinį poreikį tokiems iššūkiams.
Atlikdamas savo darbą varžybų vadovas taip pat turi galimybę sekti, kaip dalyviai trasoje įgauna ir vėl netenka pranašumo, o techninėms sporto šakoms neabejingam žmogui tai yra itin įdomu.
Interviu su G.Smetoniu taip pat galite rasti Gazas.lt parengtame Vilniaus ralio žurnale.