Būtent tokią patirtį turi Salvijus Budrys iš „Urta Drift“ komandos, kuris „Betsafe Drift Camp #1“ etape „suleido“ savo BMW E46 su našia amerikietiška širdimi į sieną. Nepaisant to, šiandien „drifteris“ jau beveik pasiruošęs startui „Nemuno žiede“, kur laukia antrasis „Betsafe Drift Camp“ etapas.
Pasakodamas apie ryškų BMW E46 S. Budrys juokiasi, kad atrodytų, jog tokių automobilių pilna. Tačiau šis E46 – išskirtinis.
„Pirmiausia – po jo kapotu yra variklis, kokių Lietuvoje beveik nėra: amerikietiškas LS3 iš „Chevrolet Corvette“, – pasakoja šonaslydininkas, pridurdamas, kad standartiškai toks variklis generuoja 430 AG ir 580 Nm.
Jeigu minėta amerikietiška V8 širdis, kurios darbinis tūris siekia 6,2 litro, būtų veikusi, S. Budrys, sako, būtų važiavęs nieko nekoreguodamas su tiek galios, kiek jos būtų buvę. Visgi tam, kad variklis atgytų, prireikė viską išardyti.
„O kad jau išardėme, tai keitėme standartines detales į nestandartines, padidinome variklio darbinį tūrį iki 6,8 litro, įsidėjo paskirstymo velenėlis, tuo pačiu išaugo ir „arklių“ skaičius“, – pasakojo S. Budrys, kurio E46 dabar generuoja 570 AG ir 790 Nm.
Anot šonaslydininko, amerikietiškas variklis dėkingas tuo, kad didinti arklio galių skaičių jame – labai lengva. Šiuo atveju užteko vieno velenėlio, kainuojančio kelis šimtus JAV dolerių, o galios prieaugis – milžiniškas.
„Bandžiau pagalvoti, tai supratau, kad turbūt čia yra galingiausias „drifto“ automobilis čempionate, neturintis turbinos“, – šypsojosi pašnekovas.
Pradėjo konstruoti ir „įsivėlė“
Tačiau kelias iki dabartinio automobilio nebuvo pats lengviausias. Šonaslydininkas pasakojo, kad šie varikliai turi bėdų su tepalo tiekimu – vos akimirkai suprastėjęs tepalo tiekimas į variklį gali kainuoti pastarojo gyvybę.
„Kai šį variklį nusipirkau, ant jo buvo sumontuota sauso karterio tepalo siurblys ir sauso karterio „paėmėjas“. Kadangi indėlis į brangų mechanizmą buvo padarytas, sugalvojau, kad reikia baigti šį projektą, ir „įsivėliau“, – neslėpė vaikinas.
Jis nusipirko gausybę dalykų, reikalingų vadinamajam „sausam karteriui“, ir tik tada sugalvojo patikrinti, kokios būklės yra minėtas tepalo siurblys. O jį išardžius paaiškėjo, kad pastarasis – niekam nebetinkamas ir sugedęs.
„Ir jo kaina kaip dviejų „plytų“, – lygino šonaslydininkas, žinoma, kalbėdamas ne apie statybų reikmenis, o apie 6 cilindrus eilėje turinčius BMW variklius.
3 itin svarbios sekundės
Visgi projektą jis užbaigė ir tam, kad LS3 variklis būtų apsaugotas dar labiau, sumontavo papildomą sistemą – hidroakumuliatorių, dar vadinamą „Accusump“ sistemą.
„Padarėme gana gudriai: įdėjome elektromagnetinį vožtuvą, nustatėme, nuo kokio tepalo slėgio reikėtų įsijungti sistemai. Ir kai vienas kompiuteris pamato tepalo slėgio sumažėjimą, pradeda veikti „Accusump“ sistema, o automobilio salone įsijungia baisiai garsi sirena, sakanti, kad kažkas negerai“, – subtilybes aiškino S. Budrys.
Ir nors sistema veikia taip, kad atbulinės eigos vožtuvas neleidžia tepalui grįžti į tepalo filtrą, viskas tiekiama į variklį, laiko išgelbėti LS3 motorui – labai mažai. Maždaug trys sekundės, sako S. Budrys.
Reikia treniruočių
Pasakodamas apie išskirtinį E46, S. Budrys akcentavo, kad konstruojant jį prireikė ir galingesnio nei standartinis generatoriaus – pastarąjį taip pat siųsdinosi iš JAV. LS3 šiame modelyje suporuotas su dyzelinio BMW E60 šešių laipsnių mechanine pavarų dėže, o daugelis kitų detalių pasirinktos nors ir standartinės, tačiau kiek įmanoma tvirčiausios.
Rezultatas, kaip sakė S. Budrys, itin įdomus, mat važiuojant šiuo automobiliu absoliučiai nesijaučia, jog tai – BMW E46. Pirmiausia tą duoda svorio balansas, lėmęs, kad abi ašys apkrautos identišku svoriu.
„Tikrai jaučiasi, kad priekis lengvas, jis slydinėja. Žinoma, dedamosios čia yra kelios, viena jų – mano nemokėjimas jo suvaldyti“, – prisipažino pašnekovas, pridūręs, kad reikia dar nemažai treniruočių.
Antrą kartą nesiryžtų
Kalbėdamas apie ateities planus, S. Budrys neslėpė – darbų likę išties daug. Pavyzdžiui, iki galo užbaigti degalų sistemos valdymą, sutvarkyti ugniasienę, aušinimo sistemą.
„Be to, reikia įsidėti ir dvidiskę sankabą. Ji kaip ir yra, nes mes nusipirkome 800 Nm sukimo momenta galinčią atlaikyti sankabą, galvojome, kad turėsime dar 100 Nm rezervą ir nesitikėjome, kad iš šito variklio „prisuksime“ tiek „arklių“. O rezervo liko tik 10 Nm“, – juokėsi jis.
Ir nors atrodytų populiaru po kapotu įsigrūsti kuo didesnį turbokompresorių, į juos S. Budrys kol kas nesižvalgo. Pirmiausia dėl to, kad variklis turi išties daug galios rezervo.
„JAV turi daugybę detalių, viskas lengvai padaroma, lengvai pasiekiama. Manau, išeitų kilstelėti variklio galią iki kokių 650 AG“, – svarstė jis ir suskubo pabrėžti, kad nors norisi labai daug ko, kol kas reikia pasivažinėti su tokiu automobiliu, koks jis yra šiandien, o tada bus aišku, ko reikės ateityje.
Tiesa, paklaustas, ar ryžtųsi antrą kartą įsivelti į pusantrų metų trukusią automobilio konstravimo istoriją, S. Budrys atviras – nėra tikras.
„Kol kas viskas atrodo labai smagu, bet tas ilgas kelias, kuris buvo nueitas, nežavi“, – neslepia šonaslydininkas.
Antrą kartą šį sezoną S. Budrys laimę mėgins „Nemuno žiedo“ trasoje, kur birželio 17-18 dienomis laukia „Betsafe Drift Camp #2“. Čia varžysis Lietuvos „drifto“ čempionato PRO ir „Semi PRO“ lygos, be to, laukia ir „Baltic Drift Championship“ etapas. Daugiau informacijos ir bilietai – www.drifting.lt.