Monte Karlo ralis yra seniausias pasaulyje. Jis pirmą kartą surengtas 1911 m. ir nuo to laiko yra neatsiejama automobilių sporto istorijos ir europinės kultūros dalis.
Monako kunigaikštystės automobilių sporto klubo organizuojamas renginys per daugiau kaip šimtą metų tapo vienu didžiausių kasmetinių automobilių sporto renginių pasaulyje. Tačiau nuo 1998 m. organizatoriai grąžina ir pirminę istorinių lenktynių dvasią. Savaitę laiko trunkantis „Monte Carlo Historique" ralis iš visos Europos ir pasaulio žiemą į Monaką sutraukia šimtus originaliais automobiliais važiuojančių lenktynininkų.
Pirmieji lietuvių startai Monte Karlo ralyje
Pirmą kartą Monte Karlo („Monte Carlo Historique") ralyje lietuviai dalyvavo 1931 metais. Tuo metu tai buvo vienos prestižiškiausios ir garsiausios automobilių varžybos Europoje.
„Ehrhadt Sommer" GM atstovybėje Kaune įsigytu 8 cilindrų „Okland’u" važiavo lakūnai, kapitonai Klemas Martinkus ir Jonas Pyragius.
Šiose lenktynėse startuoti buvo galima iš daugelio Europos miestų. Mūsų lenktynininkų startas dėl nepravažiuojamo, užpustyto kelio Garliava–Marijampolė iš Kauno buvo nukeltas į Karaliaučių.
Automobilis traukiniu nuvežtas į Kybartus, o iš ten jau savo eiga pasiekė starto vietą Karaliaučiuje. Dėl nepastovių žiemiškų orų Europoje lenkynės buvo labai sudėtingos. Stichija kartais per kelias valandas kelią paversdavo nepravažiuojamu, tai reikalavo iš lenktynininkų ypatingo susikaupimo ir vargino. Iš startavusių 149 automobilių Monte Karlą nustatytu laiku pasiekė tik 61.
Laikraštis „Lietuvos aidas“ 1931 m. vasario 2 d. numeryje rašė:
„Šiandien Lietuvos automobilių klubas gavo galutinę klasifikaciją lenktyniautojų, dalyvavusių „X Rallye Automobiles Internacional de Monte-Carlo“.
Pirmą prizą litų 20 000 ir International Sporting–Clubo taurę laimėjo anglas J. W. Healey su automobiliu anglų markės „Invicta“.
Lietuvos lenktyniautojas kapitonas Martinkus užėmė savo 30-tą vietą tuoj po mašinų, startavusių iš daug tolimesnio starto, būtent, John O‘Groats (Šiaurės Afrika). Bet savo 14-tos vietos laimėjimu išsibėgėjimo ir stabdymo ekzamenuose jis atsistojo net priešakyje trijų startavusių iš John O‘Groats automobilių. Vienintelis su juo startavęs Karaliaučiuje ir atvykęs į Monte-Carlo olandas p. Leon Gardtas, kuris turėjo daug geresnę ir stipresnę mašiną „Hispano“, užėmė tik 36 vietą.
Latvių ir lenkų mašinos į klasifikaciją neįėjo nė viena. Dar kartą pabrėžiame, kad mūsų lenktyniautojai, kapitonai Martinkus ir Pyragius, per šias lenktynes parodė savo ištvermę, drasumą, didelį sugebėjimą orientuotis nepažįstamuose keliuose ir mokėjimą greitai važiuoti.
...Tris naktis jie vyko veik nemiegoję, nugalėjo daug kliūčių ir parodė, kad Lietuvos automobilistai turi visus davinius konkuruoti su kitų Europos šalių automobilistais.“
Šio K.Martinkaus ir J.Pyragiaus pasiekimo Monte Karlo ralyje iki dabar nepavyko pagerinti nei vienam lietuvi ekipažui, nors buvo ne vienas bandymas.