Žodis formulė daugeliui pažįstamas iš tiksliųjų mokslų, kur formulė – tai įvairiais ženklais nurodomas kelias, kaip surasti norimą dydį (matematokoje) arba simboliais užrašytas cheminis junginys.
Tačiau lenktynių pasaulyje formulė – tai viena iš kelių atvirų bolidų lenktynių klasių. „Formulė 1“, žinoma, yra aukščiausioji ir daugiausiai gerbėjų turinti klasė, tačiau egzistuoja galybė kitų formulių.
Štai „Formulė E“ yra palyginti jauna elektrinių bolidų lenktynių klasė. O „Formulė 2“ – šiek tiek žemesnė, paprastesnė ir pigesnė kategorija už „Formulę 1“.
TAIP PAT SKAITYKITE: „Formulės 1“ eksperto įspūdžiai: testai Barselonoje išryškino privalumus ir trūkumus
Egzistuoja ir „Formulė 3“, ir „Formulė 4“. Dar yra ir daugiau specializuotų formulių. Štai „Formulė Junior“ – tai istorinių bolidų lenktynės, o „Formulė Nippon“ – čempionatas, vykstantis išskirtinai tik Japonijoje. Ir tai dar ne viskas – visų formulių net negalime išvardyti šiame trumpame straipsnyje.
Tai kas ta formulė?
Viskas labai paprasta: formulė – tai taisyklių ir reikalavimų rinkinys, apibrėžiantis kiekvienos klasės bolidus ir lenktynių organizaciją. „Formulės 1“ pirmtakas buvo „Grand Prix“ lenktynės. Tai buvo pašėlusios, taisyklėmis visiškai nevaržomos lenktynės, XIX amžiuje prasidėjusios Prancūzijoje. Bėgant laikui „Grand Prix“ vardas tapo tiesiog automobilių lenktynių sinonimu – tuo pačiu pavadinimu lenktynės organizuotos ir JAV, o vėliau – ir kitose šalyse.
Po truputį imtos kurti taisyklės, kurios turėjo užtikrinti visiems dalyviams vienodai teisingas ir lygias sąlygas. Tačiau 1928 metais tos taisyklės buvo tiesiog sudraskytos ir išmestos.
Šalin taisykles
Tiesa ta, kad gamintojai ir lenktynininkai nenorėjo jokių taisyklių. Jiems rūpėjo bet kokia kaina siekti pergalės, nesirūpinant detalėmis. Tuomet džentelmeniškai buvo sutarta, kad lenktynininkai specialiai nesitrankys vienas į kitą ir stengsis važiuoti saugiai.
Tai, žinoma, buvo gana sudėtinga, nes bolidai anaiptol nebuvo tobuli. „Grand Prix“ lenktynes 1939 metais pertraukė Antrasis pasaulinis karas, tačiau 1947 metais skirtingos organizacijos jau sėdo rašyti Pasaulio vairuotojų čempionato taisyklių.
Senoji Association Internationale des Automobile Clubs Reconnus buvo pertvarkyta į Fédération Internationale de l’Automobile (liet. Tarptautinę automobilių federaciją), dabar žinomą tiesiog kaip FIA. Nors 1947–1949 metais įvyko kelios pavienės „Grand Prix“ lenktynės, pirmasis tikras „Formulės 1“ čempionatas įvyko 1950-aisiais.
Tos pirmosios aukščiausios klasės lenktynės ir vadinosi „Formule 1“. Taip pavadintas ir pats čempionatas, o atskiri etapai iki šiol turi ir „Grand Prix“ vardą. „Formulė 1“, kaip ir daugybė geriausių su automobiliais susijusių dalykų, buvo sugalvota Prancūzijoje.
Čia įsikūrė ir FIA, o ir pirmosios F1 taisyklės taip pat kurtos pagal prancūziškų „Grand Prix“ organizacijų nuostatas. Formule pavadintas taisyklių rinkinys keistai skamba mums, tačiau prancūzų kalboje tai yra tiesiog vaizdingas žodis. Net lietuvių kalbos žodyne formulė gali būti apibrėžta kaip „trumpas ir tikslus ko nors apibrėžimas“.
Kadaise tai ir buvo trumpas apibrėžimas, kaip turi būti organizuojamos lenktynės ir kokie bolidai gali jose dalyvauti. Dabar tai – ilgi, labai detalūs taisyklių rinkiniai, kurie apima viską – nuo mažiausių aerodinaminių elementų iki saugumo įrangos ir lenktynių organizavimo.
Todėl atsiminkite, kad formulėmis vadinami ne patys bolidai, o lenktynių klasės, pavadintos pagal jas apibrėžiančius taisyklių rinkinius.