Ir tai atsispindi techninio aptarnavimo juostoje: sportinis bolidas gali turėti vieną kitą kovinį randą, bet mechaninė dalis blizgės. Kaip automobilio švara dera su lenktynių saugumu?
Švara – ne vien dėl gražių nuotraukų
Jau šį šeštadienį, rugsėjo 16-ą dieną Kačerginės „Nemuno žiede“ vyks finalinės „Ring Challenge“ varžybos, kurios užbaigs Lietuvos „Time Attack“ ir B lygos žiedinių lenktynių čempionatus. Organizatoriai laukia daugiau nei pusšimčio dalyvių, kurie stovėjimo aikštelę šalia trasos užpildys blizgančiais sportiniais automobiliais. Nors lenktynėse svarbiausia yra automobilio greitis, ne vienas žiūrovas jau turėjo atkreipti dėmesį, kad mechanikai tarp važiavimų, jei niekas nesugedo, nesulūžo ir nėra ką remontuoti, rankų sudėję nesėdi, o preciziškai rūpinasi automobilių švara. Sportininkai visiškai rimtais veidais sako, kad tą daro toli gražu ne vien dėl gražių nuotraukų.
„Aš pirmiausia rūpinuosi stiklų švara, tiek iš išorės, tiek iš vidaus. Pavyzdžiui, Kačerginės „Nemuno žiedas“ yra kalvotas, ir jei reikia važiuoti ryte, saulei dar kylant, ar vakare, jai leidžiantis, švarūs stiklai yra būtini, kad visokie prikepę purvai, muselės ar uodai nelaužtų saulės spindulių ir neakintų vairuotojo“, - aiškino standartiniu „Porsche 911“ „Time Attack“ čempionate lenktyniaujantis Vytas Bilinskas.
Kaip apsisaugoti nuo mašalų?
Sportininkai trasoje lekia itin dideliu greičiu, tad ir per vieną važiavimą ant automobilio priekio gali surinkti visą vabzdžių spiečių. Valytuvai ir geras langų apiplovimo skystis čia nepadės, gyvūnijos liekanų braukymas per priekinį stiklą gali jį dar labiau išterlioti, ir pabloginti matomumą, dėl to automobilių sporte naudojami specializuoti sprendimai, kaip stiklų dengimas įvairiomis hidrofobinėmis dangomis.
„Stiklas atrodo lygus žmogaus akiai, tačiau pasižiūrėjus į jį per mikroskopą mes pamatytumėme visai kitokį vaizdą: ten yra galybė mikroskopinių įlinkių, įtrūkių, kurie yra puiki terpė užsikabinti nešvarumams, vabzdžiams ir lietaus lašams. Hidrofobinėmis savybėmis pasižyminčios dangos tiesiog užglaisto tuos paviršinius nelygumus ir stiklą bei kėbulą padaro glotniais.
Didžiausias reklamuojamas to privalumas – savaime nubėgantis ir neprikimbantis vanduo, tačiau tokios dangos taip pat gana neblogai apsaugo ir nuo vabzdžių, purvo ar kitų nešvarumų, kuriuos nuvalyti būna itin paprasta“, - išaiškino „Švaros Brolių“ švaros centrų vadovas Algirdas Plečkaitis.
Būsimus gedimus galima pastebėti anksčiau laiko
Ne ką mažiau svarbi ir techninių komponentų švara, kuri tiesiogiai koreliuoja su saugumu. Ekspertas A.Plečkaitis sako, kad prieš varžybas perrinkus mechaninius komponentus reikėtų itin skrupulingai juos nuvalyti, kad neliktų alyvos ar kitų techninių skysčių ant komponentų paviršiaus. Važiuojant trasoje automobilio agregatai pasiekia itin aukštą temperatūrą, nuo kurios nutekėjusi ar nenuvalyta alyva gali tiesiog užsidegti. Be to, jeigu technika turi problemų dėl skysčio prasisunkimo, žiūrint į švarius agregatus lengva atrasti problemines vietas.
„Kitas dalykas, švara yra geras kokybės indikatorius, kuris leidžia pastebėti technikos defektus anksčiau laiko. Natūralu, kad metalas lenktynėse taip pat patiria didelius krūvius, ir ilgai sudėtingomis sąlygomis eksploatuojamo automobilio detalės gali sulūžti. Jeigu kokia pakabos dalis sulūžtų trasoje, tai gali baigtis blogai. Tačiau prieš lūždamos jos jau anksčiau pradeda trūkinėti, ir tą galima pastebėti. Aišku, jei detalės yra švarios, ir tie įtrūkimai nėra pasislėpę po purvais,“ – išaiškino A.Plečkaitis, taip pat nepraleidžiantis progos išvažiuoti automobiliu į trasą.
Švara apsaugo nuo korozijos
Algirdas Plečkaitis sako, kad papildomi nešvarumai, purvas ant kėbulo dalių skatina koroziją, ir jei paprasti vairuotojai susitaiko su tuo, kad Lietuvos klimato sąlygomis automobiliai rūdija, lenktynininkai daro viską, kad to išvengtų. Rūdys menkina kėbulo standumą, dėl to automobilis tampa prasčiau valdomas, o korozijos pažeistos, pavyzdžiui, važiuoklės dalys gali bet kada sulūžti.
Tiek lenktynininkų, tiek specialistų teigimu, lygiai tokios pačios taisyklės dėl švaros galioja ir kasdieniams automobiliams. Nors viešaisiais keliais važinėjančios transporto priemonės patiria gerokai mažesnes apkrovas, nešvarumai taip pat skatina kėbulo ir mechaninių komponentų koroziją bei greitesnį jų dėvėjimąsi, o nešvarūs stiklai daro tiesioginę įtaką eismo saugumui mažindami vairuotojo matomumą.