Apie „Peugeot“ automobilių sportą pasikalbėti geriausia su tuo žmogumi, kuris yra už visa tai atsakingas – su „Peugeot Sport“ direktoriumi Bruno Faminu. Ženevos automobilių parodoje įtemptoje B.Famino dienotvarkėje pavyko rasti dvidešimt minučių įdomiam pokalbiui apie „Peugeot“ sporto istoriją, ateitį bei kovą tarp dviejų žvaigždžių – Stephane'o Peterhanselio ir Sebastieno Loebo.
– „Peugeot“ didžiuojasi ilga istorija sporte, yra išbandžiusi kone visas automobilių sporto rūšis ir greičiausiai turi strategiją artimiausiems metams. Šiuo metu koncentruojatės į ralį-krosą bei į ralio reidus, galbūt artimiausiais metais pamatysime „Peugeot“ vardą ir dar viename pasaulio čempionate?
– „Peugeot“ turi ne šiaip sau ilgą istoriją automobilių sporte. „Peugeot“ sukūrė ilgiausią įmanomą istoriją šioje srityje, nes mes dalyvavome pačiose pirmose lenktynėse, surengtose 1895-aisiais. Tad automobilių sportas yra viena iš mūsų DNR dalių.
Šiuo metu mes koncentruojamės į tris automobilių sporto rūšis: tai ralio maratonai (Dakaras ir Šilko kelio ralis), ralis-krosas ir jo pasaulio čempionatas bei produktai mūsų klientams. Tai taip pat yra automobilių sporto dalis, bene svarbiausia viso sporto dalis, nes be klientų nebūtų ir paties sporto. Tai yra programa, kuri niekada nesibaigs – šiuo metu mes turime daug darbo su „Peugeot 208 Racing Cup“.
Strategija yra paprasta: mes, „Peugeot Sport“, esame viso „Peugeot“ prekės ženklo dalis. Automobilių sporte mes dalyvaujame ten, kur tai yra reikalinga pačiam „Peugeot“. Mes dalyvaujame Dakare ir Šilko kelio ralyje todėl, kad šie renginiai yra ypač svarbūs pačiam „Peugeot“, siekiant populiarinti automobilius ir jų savybes konkrečiose valstybėse, tokiose kaip Kinija, kuri yra pagrindinė mūsų rinka.
Mes reklamuojame strateginius produktus, kaip krosoveriai 2008 ar 3008, strateginėse vietovėse. Ir tai yra ne dėl to, kad Dakare dalyvavome prieš 30 metų, o todėl, kad to „Peugeot“ reikia šiandien.
Ką mes darysime po penkerių metų, atvirai kalbant, aš nežinau. Mes vertiname daug dalykų ir jūs turbūt žinote, kad mūsų direktorius norėtų „Peugeot“ matyti Le Mano programoje. Tai yra sritis, kurią mes analizuojame, tačiau galutinio sprendimo neturime.
Mes vertiname daug dalykų ir jūs turbūt žinote, kad mūsų direktorius norėtų „Peugeot“ matyti Le Mano programoje
Mes pastaruoju metu turime kelias sąlygas. Pirmoji – finansinė, PSA grupė turi dirbti pakankamai pelningai, o dabar būtent tai ir vyksta. Antra, turėjome laimėti Dakarą – tai jau įvyko daugiau nei vieną kartą. Analizuojame įvairių čempionatų techninius reikalavimus ir svarstome apie savo galimybes juose dalyvauti.
Bet kokiu atveju, mes tęsime savo veiklą Dakare ir ralio-kroso čempionate. Mes ypač tikime ralio-kroso, kaip sporto šakos, augimo potencialu. Be to, investicijos į ralį-krosą duoda labai didelę grąžą.
– Dakaras nuo 2019-ųjų gali pasikeisti: kalbama, jog prioritetas bus suteiktas keturiais ratais varomiems automobiliams, kurie turi benzininius variklius. „Peugeot 3008 DKR“ varomas tik dviem ratais ir turi dyzelinį variklį. Kokios jūsų mintys apie planuojamus pokyčius?
– Grįžkime į 2017-ųjų Dakarą. Taip, mes laimėjome pirmas tris vietas ir buvome greičiausi daugelyje greičio ruožų. Tačiau pirmuose greičio ruožuose Nasseras Al-Attiyah buvo labai greitas – finišavo greičiausiai pirmame etape, o antrame atsiliko nuo mūsų labai nedaug. Jis buvo pakeliui į pergalę trečiame ruože, tačiau patyrė avariją ir nepataisomai sugadino automobilį.
Taip, mūsų automobilis yra labai geras, tačiau mūsų vairuotojai ir jų šturmanai – dar geresni. Ralyje ar ralio maratone, kad ir kaip tikėčiau, jog mūsų automobilis yra labai geras, didesnę dalį sėkmės lemia vairuotojai. Jeigu „Toyota“ turėtų Stephane‘ą Peterhanselį ir Sebastieną Loebą, jie važiuotų kur kas greičiau nei šiemet.
Aš manau, kad automobilių pajėgumų skirtumai, kaip kad N.Al-Attiyah parodė ralio pradžioje, nėra dideli – ačiū FIA, sugebėjusiai techniniu reglamentu sulyginti labai skirtingų automobilių pajėgumus.
– Ar teisingai suprantu jūsų nuomonę, kad Dakare ir toliau turėtų varžytis skirtingų specifikacijų automobiliai: vieni turintys keturis varomus ratus ir benzininį variklį, kiti – du varomus ratus ir dyzelinį variklį?
– Aš nežinau, kaip būtų geriau. Aš manau, kad FIA ir Dakaro organizatoriams būtų patogiau, jeigu egzistuotų tik viena kategorija automobilių su vienodais techniniais duomenimis. Galbūt verta turėti tik dviem ratais varomus automobilius, o galbūt – tik varomus keturiais? Visais ratais varomi automobiliai kiek labiau atitinka ralio maratonų specifiką. Jeigu FIA nuspręstų, jog greičiausių automobilių kategorijoje 2020-aisiais turėtų būti tik keturiais ratais varomi modeliai – kodėl gi ne. Mes neturime nieko prieš.
Šiomis dienomis automobilių varikliai skiriasi. Benzininiams varikliams dėl saugumo negalima naudoti turbokompresorių. Kai turime 400 litrų benzino ir iki 1000 laipsnių įkaitusį turbokompresorių, kyla didelis pavojus, todėl svarbiausias dalykas darant taisyklių pakeitimus – saugumas. Jeigu būtų išspręstas saugumo klausimas dėl turbokompresorių turinčių benzininių variklių – kodėl gi ne, mes galime grįžti prie jų.
Jeigu yra labai sudėtinga subalansuoti skirtingų techninių parametrų automobilių galimybes, tad kodėl gi neturėti vieno tipo automobilių?
– „Peugeot“ anksčiau dalyvavo „Group B“ ralyje, „Formulėje-1“, 24 valandų Le Mano lenktynėse, tačiau pasirodymai visur trukdavo neilgai – mažiau nei 10 metų. Kodėl?
– Geras klausimas. Mes tiesiog iš įmonės vidaus ar iš išorės gaudavome ženklus, jog jau laikas pasitraukti. 1986-aisiais, kai buvo nuspręsta uždaryti „Group B“ erą, mes buvome priversti pasitraukti iš ralio, nes važiuoti paprastame ralyje nenorėjome.
Ilgojo periodo problema yra pergalės. Jeigu laimi daug metų iš eilės, tos pergalės gali tapti neproduktyvios – t.y. pirma ar antra pergalė visada vertingesnė nei penkta ar šešta
Dalyvavimas pirmoje formulėje vienu metu mums tapo tiesiog per brangus.
„Peugeot 908“ programa (24 valandų Le Mano lenktynės) buvo sėkminga, tačiau įmonei atėjo sunkūs laikai ir turėjome ją nutraukti.
Noriu pasakyti, kad mes neturime strategijos trejiems ar penkeriems metams – mes norime dalyvauti ilgiau. Tačiau kartais trumpesnį laiką lemia vienos ar kitos išorinės ar vidinės aplinkybės.
Ilgojo periodo problema yra pergalės. Jeigu laimi daug metų iš eilės, tos pergalės gali tapti neproduktyvios – t.y. pirma ar antra pergalė visada vertingesnė nei penkta ar šešta. O jeigu po pergalių serijos pradedi dažnai pralaimėti, irgi nėra gerai.
Mes su „Peugeot“ niekada neturėjome tokios problemos, nes mūsų dalyvavimas automobilių sporte būdavo trumpalaikis. Tačiau šiuos niuansus būtina apsvarstyti prieš siekiant dalyvauti ilgesnį laiką vienoje disciplinoje.
– Šiuo metu „Peugeot“ turi du kasdienius sportiškus automobilius – 208 GTi ir 308 GTi, kurie labai smagūs žiedinių lenktynių trasose. Tačiau profesionaliame sporte „Peugeot“ yra aktyviausi ant žvyro dangos ir bekelėje: ralyje-krose bei bekelės maratonuose. Ar neturite planų išleisti sportiškas visureigių versijas?
– 208 GTi yra „Peugeot Sport“ gamintas automobilis, jį modifikavo tie patys žmonės, kurie dirba prie „Peugeot“ sportinių automobilių. O 308 GTi sukurtas „Peugeot“ gamykloje dirbančių inžinierių.
„Peugeot Sport“ gaminamų automobilių kiekis yra tai, ką mes norime plėsti, ir mes nuolatos analizuojame galimybes tai daryti. Kodėl tai negalėtų būti SUV? Tai turi būti pelninga. Negalima tik uždėti ženkliuko: mes turime skirti daug laiko ir pajėgumų, apskaičiuoti biudžetą ir įsitikinti, kad tai atsipirks. Jeigu mes ir toliau dirbsime gerai, ateinančiais metais tikrai pamatysite daugiau „Peugeot Sport“ ženklą turinčių automobilių.
– „Opel“ tampa ta pačia grupe kartu su „Citroen“ ir „Peugeot“. Galbūt jau turite bendrų sporto projektų?
– Nežinau. Niekas kol kas nežino, ką nuveiksime bendro, tačiau tai artimiausiais mėnesiais turės būti analizuojama. Pats įsigijimo procesas bus baigtas antroje 2017-ųjų pusėje, tad turime dar palaukti. Aš tik galiu garantuoti, kad mes ieškosime visų įmanomų sinergijos būdų su „Opel Sport“.
– „Peugeot“ turi visų automobilių sporto sričių dievą Sebastieną Loebą ir Dakaro dievą Stephane‘ą Peterhanselį. Loebas yra lėtesnis už Peterhanselį, tačiau pastarasis niekur kitur nedalyvauja. Galbūt S.Peterhanselis pasirodys dar kokiose varžybose be Dakaro?
– S.Peterhanselis anksčiau dalyvavo kitose sporto šakose, kai buvo jaunesnis, bet dabar jis sensta... Juokauju, žinoma. Dabar jis yra susikoncentravęs į Dakarą.
2017-ųjų S.Loebas buvo greitesnis už S.Peterhanselį iki tol, kol dėl klaidos turėjo praleisti pusvalandį trasoje. Kai trasa yra sudaryta iš bekelės elementų, aš manau, kad Stephane‘as yra greitesnis, tačiau, palyginti su visomis dangomis, Sebastienas kasdien tampa vis greitesniu. Aš nemanau, kad Stephane‘as turi planų varžytis kitose automobilių sporto disciplinose.