Koks ralio pilotų įgūdis juos išskiria iš kitų autosporto disciplinų vairuotojų?

Praeityje 15min Gazas portale surengus apklausą dėl geriausio XXI amžiaus lenktynininko, didžiuliu pranašumu laimėjo devynis kartus WRC čempionas Sebastienas Loebas. Tęsiant minėtą temą šį sykį pristatysime jums ralio pilotų įgūdį, kuris yra nepakankamai įvertintas, nors ir išskiria juos iš daugelio kitų autosporto disciplinų pilotų.
Ottas Tanakas Kenijos WRC
Ottas Tanakas Kenijos WRC / ZUMAPRESS / Scanpix nuotr.

Šiais laikais ralio pilotai vis dažniau visiškai kontroliuodami ralį, laimi dideliu savo pačių apskaičiuotu laiko pranašumu. Taip 2023 m. sezone jau nutiko Monte Karlo (laimėjo S.Ogier) ir Portugalijos bei Estijos (laimėjo K.Rovanpera) raliuose. Ko nors panašaus greičiausiai būtume sulaukę ir Sardinijoje, jei tik S.Ogier nebūtų sudaužęs savo bolido.

Panašūs reiškiniai yra nesvetimi ir kitų autosporto šakų atstovams, ypač „Formulės 1“ pilotams. Šiais metais Maxas Verstappenas taip stipriai dominuoja, turi tokį didelį pranašumą prieš konkurentus, kad kartais matome, kaip jis tartum stabteli ir kruopščiai kontroliuodamas savo tempą tausoja „Red Bull“ bolidą.

S.Ogier ir K.Rovanpera šiemet darė tą patį, norėdami įsitikinti, kad tikrai pasieks ralio finišą be gedimų. Vis dėl to darant tai tarp ralio ir F1 pilotų atsiveria didžiulė praraja.

„Formulėje 1“ pilotus informacija apie jų tempą pasiekia kuo įvairiausiais kanalais: radijo ryšiu iš jiems paskirto lenktynių inžinieriaus, užsidegančia informacija ant vairo, apie savo fiksuojamus laikus juos informuoja ir starto-finišo tiesiojoje su informacine lentele laukiantys komandos nariai. Praktiškai po kiekvieno rato jie gali gauti informaciją apie savo tempą ir jį nedelsiant koreguoti.

Negano to, jie taip pat gali gauti informaciją ir apie konkurentus. Taip prisitaikant prie jų. O kur dar galimybė vienu mygtuko paspaudimu kontroliuoti bolido variklio darbą. Įvairių padėčių pagalba jie gali drastiškai sumažinti ar padidinti variklio galią. Jie tam tikrais momentais gali spausti kvalifikaciniu režimu, o vėliau taupyti degalus ir padangas. Negalime sumenkinti F1 pilotų, kadangi tokiam tiksliam, pamatuotam vairavimui reikia ypatingai įgūdžių, tačiau jie turi visą puokštę tam jiems padedančių įrankių.

Tuo tarpu ralyje yra absoliučiai priešingai

Važiuodamas ralyje tu esi visiškai vienas. Nėra jokio lenktynių inžinieriaus, kuris tau galėtų pasufleruoti paspausti stipriau ar išlaikyti tempą. Prieš akis neturi ir vairo, su jame tau nuolatos rodoma reikiama informacija. Ralyje pilotas važiuoja tartum tirštame informaciniame rūke. Pilotai gali tik nujausti, kokie jie greiti yra lyginant su konkurentais. Ir tai visas ralio grožis, vienur išlošęs daug laiko, kitur gali jį staiga prarasti.

Manau mes neįvertiname, kaip ralyje yra sunku balansuoti stengiantis išlaikyti turimą persvarą

„Manau mes neįvertiname, kaip ralyje yra sunku balansuoti stengiantis išlaikyti turimą persvarą. Juk važiuodamas per lėtai nenori pastoviai prarasti sekundes, tačiau paskubėjęs gali ir apskritai nepasiekti finišo. Plius F1 pilotams daug lengviau kontroliuoti tempą, kai jie vis suka ratus žiede, jie žino kiekvieną trasos metrą ir kartoja tuos pačius posūkius po penkiasdešimt ar daugiau kartų“, - sakė „Toyota“ techninis direktorius Tomas Fowleris.

Ralyje viskas yra kiek kitaip. Kiekvienas posūkis unikalus. Taip, greičio ruožai kartais kartojasi, bet net ir tada jie vis tiek mažiau ar daugiau skiriasi. Keičiasi oro sąlygos, taip pat sukibimas su danga. Kai greičio ruožu jau kartą būna pravažiavę visi ekipažai, sukibimas dramatiškai pasikeičia.

Svarbu išlaikyti ir ritmą, jei pristabdęs jį pamesi, gali netrukus suklysti. Net jei turi didžiulį pranašumą, privalai išlaikyti reikalingą koncentraciją, greičio ruože nei sekundei negali atsipalaiduoti. Kelias dienas trunkantys raliai vargina, tartum išsunkia jų dalyvius. Neįtikėtinai sunku balansuoti ties saugiu, tačiau ne dramatiškai per lėtu tempu.

Ralio pilotai negauna jokios informacijos iš išorės, viskas yra tik vairuotojo rankose, kuris remdamasis savo nuojauta, bando tarsi pokeryje nuspėti, ką daro jo varžovai. Žinoma, dažnai tai lošimas. Esame matę ir kaip per daug atsipalaidavę ralistai paleidžia pergales iš savo rankų ar greitai išvaisto turėtas didžiules persvaras.

Ralistų gebėjimas tiksliai įvertinti savo tempą, pastato juos gerokai aukščiau už kolegas iš „Formulės 1“. Sėkmė vaidina nemenką vaidmenį, tačiau dažniausiai laimi meistriškumas.

Ralis sunkus, negailestingas, tačiau kartu tuo ir nuostabus. Labai gėdinga, kad šis ralio vairuotojų įgūdis nėra tinkamai įvertintas. Būtent jis juos išskiria iš kitų, iškelia aukščiau, tačiau tuo pačiu ir dažnai yra pamirštamas.

Parengta remiantis Rob Hansford publikacija „Dirtfish“ portale.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų